Música

The Gramophone Allstars Big Band

GRUP DE MÚSICA

“Si fóssim 8 en lloc de 16, perdríem la gràcia”

L’ani­mada venda d’entra­des ha fet pas­sar de la sala 2 a la 1 de l’Apolo el con­cert de pre­sen­tació de Call your fri­ends (Bank­rob­ber), nou disc d’un grup, Gra­mop­hone Alls­tars Big Band, que, tant pel seu for­mat –16 músics, can­tants con­vi­dats a banda– com per la música que fan –d’arrel jamai­cana i amb òptica de jazz–, s’ha con­ver­tit en un d’aquells mira­cles que, en l’escena cata­lana, suc­ce­ei­xen només de tant en tant. L’ànima del grup, Genís Bou (nas­cut el 1985 a la Bis­bal d’Empordà, on actu­a­ran el dia 18), ens atén.

El seu ante­rior disc de llarga durada, ‘Maraca Soul’(2017), tenia un punt llatí. Aquest ja no.
Està més produït i pot­ser no és tan orgànic com ho eren els ante­ri­ors. Hi ha més reg­gae que no pas ska i una forta presència dels sin­te­tit­za­dors, que en Mario Coloma s’ha encar­re­gat de pro­duir. Això li ha donat un punt força més modern. Fins ara sem­pre havíem estat en la cosa dels anys sei­xanta i ara estem en la dels setanta. Hem avançat 10 anys! [Riu.]
Tot va començar, com es diu en el títol, amb una tru­cada als seus amics?
És com sem­pre hem fun­ci­o­nat. Explico sovint que fa nou anys, quan vam fer el pas de con­ver­tir-nos en big band, vaig pri­o­rit­zar tru­car a músics que també fos­sin amics. En Pau Vidal, per exem­ple, un dels saxo­fo­nis­tes de la banda, és flau­tista i, en aquell moment, feia molt poc que tocava el saxo, però volia que, a la banda, hi fos ell, no algú més “con­so­li­dat”. Ara, en aquest disc, s’hi ha afe­git la idea de tru­car a dife­rents can­tants: Sap­hie Wells, Tonia Ric­hii, Judit Ned­der­mann, amb qui hem estat tre­ba­llant una pila d’anys... Can­tants que teníem a prop i amb qui ens ente­nem moltíssim perquè ja hi havíem tre­ba­llat o encara no ho havíem fet però sabíem que fun­ci­o­na­ria perquè hi tenim grans afi­ni­tats.
No hi ha cap can­tant, però, que subs­ti­tu­eixi Judit Ned­der­mann com a can­tant prin­ci­pal dels Gra­mop­hone Alls­tars?
No, i aquesta era la idea. La Judit va dei­xar en el grup una empremta molt forta i ens va sem­blar que, per evi­tar com­pa­ra­ci­ons, era adi­ent, almenys d’entrada, no bus­car una segona per­sona que la subs­tituís. Crec, a més, que ajuda a reforçar la idea que els Gra­mop­hone és més un so, una marca, i no pas tal o tals per­so­nes.
Tot i que adap­ten Bob Mar­ley, Ste­vie Won­der i Billy Paul, en el disc hi ha sis temes seus i un de Lluc Casa­res. S’han aca­bat les ver­si­ons?
Molta gent m’havia estat pre­gun­tant per què no incor­poràvem reper­tori propi i deixàvem una mica arra­co­na­des les ver­si­ons. Jo, la veri­tat, no ho veia neces­sari, ja que mai he tin­gut la sen­sació que, amb les ver­si­ons, fóssim un grup de segona, que és una mica el que lle­gia entre línies quan m’ho deien. Però vam deci­dir pro­var-ho, tenint claríssim, ara bé, que, si les cançons pròpies no fun­ci­o­na­ven, no les gra­varíem i bus­ca­ria temes d’altres que m’agra­des­sin per fer-ne arran­ja­ments, que és el que he fet sem­pre.
La for­mació ‘big band’, tot i els impe­di­ments de tota mena que deu arros­se­gar, és irre­nun­ci­a­ble?
És una de les nos­tres grans mar­ques. A vega­des se’ns defi­neix més pel for­mat que no per la música. Si fóssim vuit en lloc de 16, encara que fos amb la mateixa música, perdríem la gràcia. És el nos­tre ADN i crec que serà així fins que el grup s’acabi. Escènica­ment ofe­rim una cosa que no es veu gaire i sé que aquesta és una de les coses que ens fan interes­sants.
Sem­bla, però, que no hi hagi banda, actu­al­ment, sense un for­mat més reduït a dis­po­sició dels pres­su­pos­tos més ajus­tats.
Sí, molta gent ens pre­gunta: “Ostres, i no podríeu venir... amb un for­mat més reduït?” Doncs no, no podem. Això ens passa fac­tura i per­dem molts bolos, però no pots fer amb una gui­tarra, un saxo i per­cussió allò que fem 16 o 17 per­so­nes.
Tor­nem al disc. Com és que una banda tan ‘jamai­cana’ com aquesta no havia gra­vat mai un tema de Bob Mar­ley?
Perquè amb la música afro­a­me­ri­cana sem­bla que esti­gui mal vist fer allò més tòpic. És com quan els discjòqueis pun­xen única­ment cares B de sin­gles que no ha vist mai ningú. M’encan­ten aquests sin­gles, eh? Però per què no pun­xen també Move on up, de Cur­tis May­fi­eld? Amb Could you be loved passa el mateix. És un dels temes de Mar­ley que, en el món del reg­gae, tot­hom sem­bla voler evi­tar, però... quin pro­blema hi ha? El tema, que en el disc canta Kelly Isa­iah, dels Koers, és magnífic. M’és igual, si no hem que­dat prou siba­ri­tes!
Un grup que fa ballar però no sense recórrer a la ‘pat­xanga’ o les músiques urba­nes, en aquest país, li costa més fer-se expli­car?
Hem de rei­vin­di­car més la curi­o­si­tat. Cal que en les fes­tes majors, per exem­ple, es pro­gra­min més grups que els pro­gra­ma­dors cre­uen que val la pena veure i no tants que, la set­mana següent, ja actu­a­ran en la festa major del poble del cos­tat. Però, vaja, no em queixo gens. Això va néixer arran d’un pro­jecte de final de car­rera de l’Esmuc i ningú va pen­sar mai que, nou anys després, acu­mu­laríem ja tres dis­cos i més de 150 bolos. Conec un munt de gent que ha mun­tat big bands i no han fun­ci­o­nat...


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia