Llibres

CRÍTICA

Una memòria, una literatura

Biel Mes­quida (1947) va irrom­pre amb la novel·la L’ado­les­cent de sal (Empúries, 1975), cen­su­rada durant dos anys, a causa de la seva temàtica eròtica i homo­se­xual. Un text sim­bo­lista, inno­va­dor, de gran den­si­tat rítmica i encrip­tada. El cen­sor va entrar en còlera, arren­cant algu­nes pàgines del manus­crit, ja que anava “con­tra la cons­ti­tución, con­tra la religión, con­tra la ins­ti­tución fami­liar”. A con­ti­nu­ació, va publi­car un lli­bre de poe­mes, en edició clan­des­tina i ciclos­ti­lada (1974), seguint les matei­xes cir­cums­tan­cies de cen­sura i temàtica amo­rosa, trans­gres­sora: El bell país on els homes desit­gen els homes (Laer­tes, 1985, ree­di­tada per Edi­ci­ons 62, 2012). Són dos lli­bres angu­lars que s’hau­rien de lle­gir, dei­xant el text ambi­en­tal, per anar cap a la lite­ra­tura, cap al text real.

El nou lli­bre de Biel Mes­quida ha estat publi­cat per l’edi­to­rial Vibop, que diri­geix la peri­o­dista cul­tu­ral i vinícola Montse Serra (1969), des de l’any 2017, amb una des­ta­cada col·lecció de lli­bres de petit for­mat. S’hi aple­guen més de trenta capítols, breus i sintètics, amb foto­gra­fies Jean Marie del Moral (1952).

S’hi poden tro­bar postals sor­pre­nents, car­rers soli­ta­ris, imat­ges meritòries, objec­tes urbans, soques, arbres, tros­sos de façana, murals deca­dents, apa­ra­dors, rètols, escul­tu­res, sòcols i relleus arqui­tectònics que apor­ten una nova mirada a Ciu­tat. Són tex­tos de reco­nei­xe­ment, d’explo­ració, de diàleg cul­tu­ral. Fa ser­vir l’espai urbà com podria fer ser­vir la llum, el camp, el mas. Reme­mora anècdo­tes diver­ti­des de la seva infància amb la padrina Joana Paye­ras, modista, i referència del seu món mític. Branda la situ­ació a par­tir d’alguns records vis­cuts al barri. Els records els lliga a l’estiu, a la platja, als tebeos, als amics de la plaça, a les boti­gues. També parla d’una altra ficció, la literària, l’escrita, la solitària i tre­ba­llada, de la seva amis­tat amb Josep M. Llom­part, o d’un reci­tal amb Miquel Bauçà i Xesca Ense­nyat. “Escri­vim per crear un món on es pugui viure.”

Ens parla de l’impacte que va supo­sar veure Grace Kelly i Maria Callas. Ens parla dels seus llocs emblemàtics de Palma. Defensa Ciu­tat com un espai que “con­vida els amors a fer l’amor, a boi­xar, a tocar-se, a sen­tir-se”. Deixa anar anam­ne­sis, for­mes nar­ra­ti­ves que fugen de l’ima­gi­nari. Frag­ments filosòfics, amb pun­tes metafísiques, que es bar­re­gen amb imat­ges poètiques, amb ona­des lingüísti­ques que van fluc­tu­ant.

Mes­quida escriu com un orfe­bre, com un cera­mista que va emprant pet­xi­nes, líquens, tros­sos de fang i sane­fes. Hi busca els detalls, els espais, els racons ama­gats que sos­te­nen la memòria entre les ombres i les penom­bres. “L’art de viure no evo­lu­ci­ona.” Ens parla de Ciu­tat com un cos, de “mos­se­gar les boci­na­des del seu alfa­bet de car­rers”. Ens parla dels espais vius que res­pi­ren, que somien el mar. Són tex­tos que ens par­len de la memòria con­que­rida, mítica, de Palma, cen­tre de la seva vida espi­ri­tual i literària. Un dels prin­ci­pals atri­buts és la riquesa lingüística, la bran­cada que des­plega com una catifa flo­ral estesa. Té un estil infi­nit, eufòric, tor­ren­cial, que devasta espais i deco­ra­ci­ons, amb ver­ba­lit­za­ci­ons maca­des, amb tra­jectòries ondu­lants.

Hi ha home­nat­ges lite­ra­ris decla­rats i enco­berts. El recull és una forma d’endreça amb el pas­sat, amb el neguit i la vita­li­tat expres­siva. És un home­natge a la lec­tura, al lli­bre, lle­gint a l’escala “en les llar­gues hores de la sesta esti­uenca”. “Allà, en la fres­cor d’una cor­ren­tia d’aire, vaig viure amb inten­si­tat el plaer de la lec­tura.” Els millors frag­ments del lli­bre són els que fan res­pi­rar els records. També incor­pora poe­mes i frag­ments poètics de gran bellesa: “La font que no vessa, la font que no plora me fa plo­rar a mi.” Com els poe­tes illencs, Mes­quida és un devot de la llum.

El lec­tor es pot que­dar amb ganes de més memòria i de més recerca subs­tan­cial. És el que crec, perquè creure no vol dir res (qui creu no veu res). També us reco­mano lle­gir, seguit seguit, el seu dar­rer lli­bre de poe­sia, Carpe momen­tum (Jar­dins de Samar­canda, 2021), un volum voluptuós, de sons mutants, antics, de tra­ves­ses calla­des i come­llars escapçats, en què plasma equa­ci­ons damunt el mar que el lec­tor haurà d’albi­rar. Tenim dies per Biel Mes­quida. Ele­vada sigui la poe­sia.

Passes per Palma
Autor: Biel Mesquida
Fotografia: Jean Marie del Moral
Editorial: Vibop
Pàgines: 142


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia