Cinema

cinema

El retorn d’una gran trilogia: blau, blanc i roig

A pri­mers dels últims anys noranta, Krzysz­tof Kies­lowski va asso­ciar a la seva manera els colors de la ban­dera fran­cesa als prin­ci­pis de la Revo­lució del 1789 con­ver­tits en lema de la República del país: el blau per a la lli­ber­tat; el blanc per a la igual­tat; i el roig per a la fra­ter­ni­tat. L’evo­lució política, econòmica i social del món no ha fet i no fa més que tre­pit­jar aquests valors esde­vin­guts tan uni­ver­sals com real­ment ine­xis­tents. També els ha bana­lit­zat, sobre­tot el de la lli­ber­tat. En tot cas, duent-ho a un ter­reny inti­mista sense per­dre de vista el món, el mala­gua­nyat cine­asta polonès (que, començant a fer cinema com a docu­men­ta­lista, havia adqui­rit pres­tigi amb la sèrie Decàleg abor­dant-hi la vigència dels Deu Mana­ments) va qüesti­o­nar no només l’existència real de tals valors, sinó que va refle­xi­o­nar, també sobre­tot pel que la lli­ber­tat, res­pecte els seus límits i con­tra­dic­ci­ons. Ho va fer des d’una luci­desa que a vega­des frega el pes­si­misme, però man­te­nint una pal­pi­tació huma­nista, la fer­mesa moral i una ober­tura de sig­ni­fi­cats que fa que cada espec­ta­dor hi pugui pen­sar per ell mateix. El resul­tat és la tri­lo­gia Tres colors, que va fer forat en el moment de l’estrena suc­ces­siva de les seves parts després de ser pre­sen­ta­des en els més grans fes­ti­vals: Venècia (Blau), Ber­lin (Blanc) i Canes (Roig). Tres dècades més tard, l’obra cul­mi­nant de Kies­lowski retorna res­tau­rada digi­tal­ment a sales d’exhi­bició de l’Estat Espa­nyol perquè hi seguim pen­sant i (re)des­co­brint-hi la seva bellesa ètica i estètica.

Tot va començar amb Blau. Julie, inter­pre­tada per Juli­ette Binoche, viu en el dolor de la pèrdua després de la mort en acci­dent de cotxe del seu marit, un com­po­si­tor reco­ne­gut, i la seva filla. Deso­lada, es reen­ganxa sen­si­ti­va­ment a la vida (aquell raig de dol que il·lumina el seu ros­tre) men­tre expe­ri­menta una estra­nya, en certa manera col­pi­dora, lli­ber­tat. Can­via de casa. No vol saber res de ningú. Tan­ma­teix, men­tre des­co­breix que el seu espòs tenia una relació amb una advo­cada que n’està emba­ras­sada, entra en con­tacte amb els seus nous veïns i retroba un seu ena­mo­rat, que li demana que l’ajudi a com­ple­tar una peça ina­ca­bada del difunt: Una Can­tata encar­re­gada per cele­brar la Uni­fi­cació d’Europa. Julie renun­cia a part de la seva lli­ber­tat perquè, sen­tint el com­promís moral amb la huma­ni­tat, s’adona que hi ha un valor més gran: L’Amor, és a dir la capa­ci­tat d’esti­mar sense la qual no som res, com diu la pri­mera carta de Pau als Corin­tis que es fa pre­sent en la Can­tata que enlles­teix.

Blau es rees­trena avui men­tre que el diven­dres vinent, 12 de juliol, ho farà Blanc. Con­si­de­rada la més pes­si­mista de les tres parts (pot­ser perquè la igual­tat entre els humans és d’allò més difícil de con­que­rir) pre­senta la relació entre un per­ru­quer polonès (Karol/Zbig­niew Zamac­homski) i una per­ru­quera fran­cesa (Domi­ni­que/Julie Delpy). Casats a França, ell pateix impotència sexual i ella l’aban­dona, cosa que fa que l’home vis­qui en la mar­gi­na­li­tat fins que retorna al seu país. Un cop a Polònia, amb la pujança d’un capi­ta­lisme sal­vatge després de la cai­guda del comu­nisme, Karol es con­ver­teix en un empre­sari d’èxit amb l’espe­cu­lació. Simu­lant la seva mort i dei­xant la hipotètica herència a l’esposa, fa que aquesta, per ven­jar-se’n, vagi a Polònia i que hi sigui acu­sada de la seva (falsa) mort. Per les cir­cumstàncies, que fan que cadas­cun tin­gui més o menys drets o poder en un lloc o en l’altre, la seva relació sem­pre és en la desi­gual­tat.

Final­ment, el 19 de juliol, retor­narà Roig, amb la qual Kies­lowski va dir que tan­cava la seva fil­mo­gra­fia: ho va fer perquè, als 54 anys, va morir el 1996. En aquesta última part, rela­tiva a la fra­ter­ni­tat, el cine­asta fa que, a Gine­bra, l’atzar (un ele­ment, tenint pre­sent que ho és a la vida, essen­cial en el seu cinema) posa en relació una jove model (Valen­tine/Irène Jacob) amb un jutge reti­rat (immens Jean-Louis Trin­tig­nant) que, amb una antiga ferida per la infi­de­li­tat de qui va ser la seva esposa i un sen­ti­ment de culpa per la ven­jança con­seqüent que va exer­cir amb el seu càrrec, espia els seus veïns. Entre ells dos, neix una fra­ter­ni­tat que s’escampa.

No deu ser per res que en aquesta part, final­ment, algú (Valen­tine) ajudi una per­sona gran a posar una ampo­lla dins d’un con­te­ni­dor: a les dues entre­gues ante­ri­ors, ningú fa el pas. Tam­poc és per res que, al final de Roig, un ferri nau­fra­gui al Canal de la Mànega. Una manera de par­lar d’una Europa que, temps després, va nau­fra­gant encara més amb la seva inso­li­da­ri­tat? En tot cas, Kies­lowski, fra­ter­nal­ment, salva els seus per­so­nat­ges del nau­fragi.

Això men­tre que el seu cinema con­ti­nua pro­po­sant una aven­tura a la mirada i una reflexió sobre la vida.

Tres actrius: Juliette, Julie, Irène

imma merino

No hi ha dubte que Irène Jacob és digna de memòria per la seva presència en dos films de Kieslowski: La doble vida de Verònica i Roig. Al primer encarna dos personatges que, al capdavall, potser son un: La Veronika polonesa que mor d’un atac de cor (com Kieslowski) i la Veronique francesa que sent el vincle amb la humanitat a través del seu doble. És bonic recordar com la pluja cau en el rostre de Jacob mentre Veronika canta. També ho és imaginar que la bondat de Valentine no és aliena a la de l’actriu. Tampoc no hi ha dubte que una de les grans interpretacions, entre tantes, de Juliette Binoche és la de Julie a Blau: quantes emocions expressades a través del seu rostre com una màscara. I és possible que Julie Delpy no hagués format part d’una altra trilogia (de Richard Linklater) si no hi fos en la de Krzysztof Kieslowski.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia