Art

SANT FELIU DE GUÍXOLS

‘Entre obres’, la mostra d’escultures prèvia a la construcció del Thyssen guixolenc

L’alcalde, Carles Motas, i el conservador de la col·lecció, Guillermo Cervera, anuncien que les obres de restauració del monestir començaran a la primavera de 2025 i podrien acabar al 2027

L’Espai Car­men Thys­sen de Sant Feliu de Guíxols viurà Entre obres aquest estiu, l’expo­sició escultòrica que s’inau­gura aquest ves­pre al recinte del mones­tir i que es podrà visi­tar gratuïtament al llarg del cap de set­mana. La mos­tra, pre­sen­tada aquest mig­dia pel con­ser­va­dor de la col·lecció, Gui­llermo Cer­vera, i l’alcalde gui­xo­lenc, Car­les Motas, juga amb l’ambi­valència de les obres urbanísti­ques que ja s’han anat fent els dar­rers dos anys a l’entorn del com­plex cul­tu­ral i les arqui­tectòniques que està pre­vist que comen­cin a en pocs mesos per mate­ri­a­lit­zar el pro­jecte del Museu Car­men Thys­sen al muni­cipi empor­danès.

El recor­re­gut, comis­sa­riat per Pilar Giró, exhi­beix peces escultòriques de 27 artis­tes con­tem­po­ra­nis, en un joc de 24 diàlegs amb qua­dres de la col·lecció de pin­tura cata­lana de la baro­nessa que es poden con­tem­plar vir­tu­al­ment a par­tir de l’esca­neig de codis QR. Qua­tre escul­tu­res de les expo­sa­des for­men part ja de la col·lecció Car­men Thys­sen, i Giró ha agraït els préstecs gratuïts d’ins­ti­tu­ci­ons com ara la Fun­dació “la Caixa”, del Museu d’Art Con­tem­po­rani de Bar­ce­lona, de Chi­llida Leku, d’Opera Gallery Madrid, del Museu d’Història de Sant Feliu i del taller dels matei­xos artis­tes, “com a mos­tra de suport a la tasca de la baro­nessa i al pro­jecte local”. Les peces més des­ta­ca­des, de Plensa i Chi­llida –al qual han vol­gut home­nat­jar amb Antoni Tàpies en els res­pec­tius cen­te­na­ris–, però també d’artis­tes locals con­so­li­dats i altres escul­tors i escul­to­res encara actius.

És la pri­mera expo­sició que l’espai torna a aco­llir de la col·lecció des de l’estiu de 2019, l’ante­rior a la pandèmia. Al 2020 i al 2022, van optar per mos­tres vir­tu­als –de Josep Amat i impres­si­o­nis­tes; i amb una selecció digi­tal de les obres del fons de la baro­nessa que es podrà visi­tar a Sant Feliu, res­pec­ti­va­ment–. Al 2021, el Palau de l’Abat va aco­llir una mos­tra inde­pen­dent dedi­cada a Josep Gui­no­vart, i l’any pas­sat ja no hi va haver expo­sició, amb la reforma de l’accés prin­ci­pal al mones­tir afec­tat pels tre­balls de reur­ba­nit­zació.

Nove­tats del museu, o museus

L’expo­sició d’enguany, doncs, implica tor­nar a encen­dre la flama del pro­jecte d’un museu esta­ble a la ciu­tat, en què Cer­vera bro­me­java que “sem­bla que no avan­cem, però en rea­li­tat estem tre­ba­llant molt per començar a avançar”. L’alcalde Motas ha avançat que els arqui­tec­tes estan ela­bo­rant “una sepa­rata del pro­jecte en dues fases inde­pen­dents”: la pri­mera de les quals, la res­tau­ració del mones­tir bene­dictí, podria ini­ciar-se al març de l’any vinent, si la sub­hasta i adju­di­cació de les obres –que s’haurà de fer amb un con­curs obert a empre­ses del con­junt de la Unió Euro­pea– es resol sense dila­ci­ons. La durada pre­vista de les obres seria d’uns 18 mesos, de manera que podria enlles­tir-se a prin­ci­pis de 2027.

“Tenim el finançament garan­tit, amb un pres­su­post supe­rior als 6 mili­ons d’euros”, ha recor­dat l’alcalde, que ha agraït el suport rebut de la Dipu­tació de Girona, la Gene­ra­li­tat i en menor mesura del govern espa­nyol. Però con­fien que l’apor­tació de l’Estat, a través del 2% Cul­tu­ral del Minis­teri de Trans­ports, garan­teixi una empenta per tirar enda­vant la segona fase, que seria l’edi­fici de nova cons­trucció, cone­gut com a claus­tre, pro­jec­tat pel mateix estudi Nieto Sobe­jano. En el cas que el finançament de la segona fase es con­cretés, l’exe­cució de les dues fases es podria fer de manera paral·lela.

Res­pecte a l’altre pro­jecte de Museu Car­men Thys­sen a Cata­lu­nya, l’anun­ciat fa un parell de mesos al Cinema Comèdia de la Gran Via de Bar­ce­lona, Cer­vera ha recor­dat que té vocació pri­vada i tindrà una tra­mi­tació abso­lu­ta­ment inde­pen­dent, però ha vol­gut dei­xar clar que serà com­pa­ti­ble amb el de Sant Feliu de Guíxols: “El fons d’art de pin­tura cata­lana de la col·lecció l’inte­gren 600 obres, mate­rial sufi­ci­ent per nodrir els dos museus sense pro­ble­mes”, ha argu­men­tat. La intenció, de fet, és que un cop esti­guin els dos museus en marxa, puguin esta­blir-se siner­gies també amb el d’Andorra, un “tri­an­gle molt interes­sant” per com­par­tir públic o l’orga­nit­zació de mos­tres iti­ne­rants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia