Art

Tot Recordant

Iu Pascual, el gran paisatgista de Catalunya

Col·laborador d’Antoni Gaudí i impulsor de l’Escola Superior de Paisatge d’Olot

Iu Pas­cual i Rodés, con­si­de­rat el gran pai­sat­gista del nos­tre país, va morir avui fa 75 anys, a Riu­da­re­nes, allu­nyat d’on va néixer, d’on va tre­ba­llar i d’on va tri­om­far, en la recerca d’una soli­tud sen­zi­lla i íntima enmig del món rural.

Nas­cut al si d’una família bur­gesa de Vila­nova i la Geltrú, va estu­diar als Esco­la­pis del muni­cipi, on va tenir com a pro­fes­so­rat tota una gene­ració d’artis­tes com Emili Comas, Josep Sugra­nyes o Antoni Urgellés, que segu­ra­ment van fer de lla­vor de tot allò que després es va des­per­tar. Als 17 anys va tras­lla­dar-se a Bar­ce­lona amb el propòsit d’estu­diar arqui­tec­tura, una idea, però, que no es va aca­bar mate­ri­a­lit­zant, ja que la seva veri­ta­ble passió era la pin­tura. Va ins­criure’s a l’acadèmia del pin­tor Joan Bai­xas, on va fer les pri­me­res amis­tats i va pin­tar els seus pri­mers qua­dres. Però Pas­cual volia apro­fun­dir i excel·lir encara més, i en aquesta cerca va des­co­brir el Cer­cle Artístic de Sant Lluc, la gran acadèmia de belles arts. Va ser un fidel de les clas­ses i tertúlies de la ins­ti­tució i va expo­sar per pri­mera vegada al públic bar­ce­loní les seves obres. Aviat es va con­ver­tir en dei­xe­ble de Joan Lli­mona, un dels pin­tors més impor­tants del moment i fun­da­dor del Cer­cle. Lli­mona va fer d’inter­me­di­ari perquè Pas­cual entrés a tre­ba­llar al taller d’Antoni Gaudí. Durant gai­rebé trenta anys va col·labo­rar d’una manera o altra amb el gran arqui­tecte català. Entre molts altres pro­jec­tes, va dibui­xar les vidri­e­res de la Seu de Mallorca i va crear les pin­tu­res murals del vestíbul de la Pedrera. Paral·lela­ment Pas­cual va con­ti­nuar amb la vida bohèmia de la ciu­tat, va fun­dar l’asso­ci­ació Les Arts i els Artis­tes, amb la volun­tat d’agru­par tots els artis­tes joves i de vàlua, no sola­ment en el camp de les arts plàsti­ques, sinó també en la lite­ra­tura, la música i les diver­ses tendències. Va fer noves amis­tats com el poeta Josep Car­ner, l’escrip­tor Eugeni d’Ors, o el pin­tor olotí Fran­cesc Vay­reda, fill de Joa­quim Vay­reda, un dels més des­ta­cats pai­sat­gis­tes del segle XIX, i el que Pas­cual més havia admi­rat. Així, la pri­ma­vera de 1910 va mar­xar per pri­mera vegada a Olot. De seguida va que­dar cap­ti­vat per aquells pai­sat­ges tan fabu­lo­sos que només havia vist en els qua­dres de Vay­reda. El febrer de 1911 va inau­gu­rar la seva pri­mera expo­sició de pin­tu­res olo­ti­nes a la Sala Parés de Bar­ce­lona. La crítica va reac­ci­o­nar posi­ti­va­ment. L’escrip­tor, poeta i polític Jaume Bofill va escriure a La Veu de Cata­lu­nya que Pas­cual era qui millor havia inter­pre­tat mai aquell pai­satge. Anys enda­vant, el pin­tor Tor­res i García, a la revista La Cata­lu­nya, va defi­nir Pas­cual direc­ta­ment com el clàssic pin­tor de pai­sat­ges, a la mateixa manera que el gran pin­tor rea­lista francès Corot; o el crític d’art Miquel Utri­llo a La Publi­ci­tat deia: “Aquesta és l’obra d’un veri­ta­ble pai­sat­gista, sin­cer i estudiós.”

El 1914 va ser un any clau a la tra­jectòria de Pas­cual. El qui havia estat direc­tor de l’Escola de Belles Arts d’Olot durant els dar­rers trenta-set anys, Josep Berga i Boix, va morir. La reso­lució del con­curs per tro­bar un nou direc­tor va ser favo­ra­ble a Pas­cual, que va pren­dre pos­sessió del càrrec davant el bat­lle d’Olot. El pri­mer que va fer va ser can­viar el pla d’ense­nya­ment i ampliar-lo amb noves dis­ci­pli­nes, a més va impo­sar una edat mínima de deu anys als alum­nes, i afe­gir nous pro­fes­sors a la plan­ti­lla. Men­tre cre­ava escola com a mes­tre, va con­ti­nuar pin­tant i expo­sant, no només a Cata­lu­nya, sinó que també va viat­jar a París, Brus­sel·les i Lon­dres. Una altra faceta que va explo­rar va ser la com­po­sició de peces per a sar­da­nes, segons ell, “perquè la sar­dana és l’única música per al pai­satge i, com a pai­sat­gista, provo de donar noves sen­sa­ci­ons que no podria donar en pin­tura i les cerco a través de la música”.

Als anys trenta Pas­cual va esde­ve­nir un per­so­natge molt impor­tant i cone­gut a Olot, i les tertúlies a casa seva es podien com­pa­rar amb aque­lles que tenien lloc a la capi­tal cata­lana. Ell, Rafael Lli­mona i Domènec Car­les eren les tres potes prin­ci­pals de la bohèmia olo­tina, i és pos­si­ble que d’aque­lles con­ver­ses es per­filés la idea de com plan­te­jar a la Gene­ra­li­tat, un cop ja s’havia apro­vat l’Esta­tut d’Auto­no­mia de 1932, la cre­ació a Olot d’una Escola Supe­rior de Pai­satge, el gran somni de Pas­cual des que s’havia ins­tal·lat a la capi­tal gar­rot­xina. L’estratègia que va seguir per tal que la nova Gene­ra­li­tat li fes cas, va ser expo­sar els tre­balls dels seus alum­nes a la Sala Vay­reda d’Olot i con­vi­dar a l’acte auto­ri­tats locals i ambai­xa­dors de la Gene­ra­li­tat. La mani­o­bra va fun­ci­o­nar i poc després la nova admi­nis­tració cata­lana va posar-se mans a la feina per crear-la, i Pas­cual va ser desig­nat direc­tor. Amb la nova escola es va poder ampliar la matri­cu­lació d’alum­nes, es va estruc­tu­rar un pro­grama acadèmic molt ben ela­bo­rat, es van incor­po­rar pro­fes­sors de renom, com el pin­tor Pere Créixams, i una de les carac­terísti­ques prin­ci­pals va ser fer clas­ses a l’aire lliure, en una masia amb bes­tiar que tenien llo­gada. D’allà en van sor­tir molts dei­xe­bles de Pas­cual, com Sal­va­dor Cor­ri­ols, un dels pin­tors pai­satgístics més impor­tants de la segona mei­tat del segle XX. Però tot va can­viar a par­tir de l’esclat de la guerra civil el juliol del 1936. Es van atu­rar les clas­ses i molts alum­nes i pro­fes­sors van aban­do­nar per incor­po­rar-se a l’exèrcit repu­blicà o bé mar­xar cap a França. Amb la cai­guda de Bar­ce­lona el gener del 1939 els fei­xis­tes van tenir via lliure per entrar a Olot. Van can­cel·lar l’escola i a Pas­cual se li va obrir un judici polític amb un informe de la Falange que deia: “socio del Casal, rojo sepa­ra­tista”. La vista es va cele­brar a prin­ci­pis de 1940 a Girona, i per a sor­presa del mateix Pas­cual, l’audi­tor de guerra el va absol­dre.

La seva dar­rera etapa es va veure influ­en­ci­ada per tot el que li va supo­sar aquell judici, encara que n’hagués sor­tit net de culpa. Va vagar per alguns pobles de la Gar­rotxa fins que va tro­bar la família Rivera, que li van ofe­rir amis­tat i li van pro­po­sar d’ins­tal·lar-se amb ells a Riu­da­re­nes. Va ser aquí, lluny de tot, quan avui fa 75 anys, va morir d’un atac de cor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia