Art

art

Una obra d’art no s’acaba mai

Quim Corominas i Montserrat Costa exposen al castell de Calonge

Quim Coro­mi­nas (Sarrià de Ter, 1951) i Mont­ser­rat Costa (Bar­ce­lona, 1943) són artis­tes de llarga i bre­gada tra­jectòria amb una visió comuna de la pràctica de l’art de mirada inno­va­dora. Tots dos pri­vi­le­gien els pro­ces­sos cre­a­tius per sobre dels resul­tats. Quan comen­cen una obra, no saben com aca­barà. De fet, assu­mei­xen que l’obra mai s’acaba perquè va molt més enllà d’una dar­rera i defi­ni­tiva pin­ze­llada. A més, saben bé que quan l’obra surt dels seus estu­dis labo­ra­tori s’inde­pen­ditza: evo­lu­ci­ona amb sig­ni­fi­cats que hi apor­ten els espec­ta­dors, a l’empara de les seves experiències i la seva sen­si­bi­li­tat, i el pas del temps també la va modu­lant. Coro­mi­nas i Costa com­par­tei­xen espai expo­si­tiu aquest agost al cas­tell de Calonge, en sales sepa­ra­des perquè mal­grat tot els seus interes­sos cre­a­tius han tran­si­tat per camins dife­rents.

Coro­mi­nas no ha parat des de la gran retros­pec­tiva que va pre­sen­tar el 2020 en múlti­ples seus de Girona. Les retros­pec­ti­ves, i ell ja n’ha fet unes quan­tes, tenen una doble cara per als artis­tes. D’una banda, les agra­ei­xen perquè els per­me­ten mos­trar-se ple­na­ment, però, de l’altra, les temen perquè poden ser per­ce­bu­des com un punt final de car­rera. En el cas de Coro­mi­nas, no hi ha res més lluny de la rea­li­tat. És un tre­ba­lla­dor incan­sa­ble, sem­pre amb ago­sa­ra­des idees al cap. L’endemà mateix ja era al taller cre­ant noves pin­tu­res que ara llu­ei­xen al cas­tell de Calonge. Amb la seva orgia de colors, les teles de gran for­mat de Coro­mi­nas són aquí per recor­dar-nos que l’art neix com una neces­si­tat vital de donar forma expres­siva a sen­sa­ci­ons, idees i anhels que sovint no en tenen cap, de forma.

Però, a Re-(visió), l’artista ha fet alguna cosa més que mirar enda­vant per avançar. També ha girat el cap i s’ha retro­bat amb vells pro­jec­tes seus que li dema­na­ven el que dèiem al prin­cipi de l’arti­cle: que els con­tinués. La màgia de l’art és aquest diàleg artista-obra tan difícil d’expli­car raci­o­nal­ment. L’obra parla als artis­tes i els fa anar per cor­ri­ols que mai s’hau­rien ima­gi­nat ni tan sols que exis­tien. En plena pandèmia, men­tre repas­sava els seus lli­bres d’artista (en té més de cent), a Coro­mi­nas un exem­plar li va cri­dar l’atenció: The free spi­rit of Ams­ter­dam, un qua­dern de viatge que va engen­drar durant una estada a la ciu­tat holan­desa el 1996. L’artista va aga­far una de les 80 pàgines de què consta la publi­cació, la va digi­ta­lit­zar i se la va rea­pro­piar sub­mi­nis­trant-li altres capes de matèria artística. No per casu­a­li­tat era la pàgina on hi havia el dibuix d’un cor, l’òrgan de foc del cos humà que a ell el 2014 li va donar un bon ensurt. Moti­vat, Coro­mi­nas va con­ti­nuar digi­ta­lit­zant i trans­mu­tant els fulls fins a eri­gir una nova peça, Ams­ter­dam mosaic. Abans i tot de cul­mi­nar-la, va tro­bar un col·lec­ci­o­nista entu­si­asta que la hi va com­prar.

Un altre tre­ball antic que ha des­do­blat de per­so­na­li­tat per actu­a­lit­zar-lo són una sèrie de colla­ges a la manera de com els feia a prin­ci­pis dels vui­tanta: pin­tant papers que després espar­raca, no talla amb tiso­res, perquè és dels que ente­nen l’atzar com una font de plaer estètic. I en una vitrina hi resi­deix encara un pro­jecte més recons­truït, aquest a par­tir dels exer­ci­cis que pro­po­sava als seus alum­nes de l’Escola Muni­ci­pal d’Art de Girona, i que eren un auto­a­pre­nen­tatge per a ell mateix. Ho eren i ho con­ti­nuen sent.

La peda­go­gia també ha estat molt impor­tant en la vida artística de Mont­ser­rat Costa. Es nota la diferència entre els artis­tes que han vist en la docència un fi per sobre­viure a falta d’opor­tu­ni­tats per poder viure del seu tre­ball i els que la con­si­de­ren un mitjà d’enri­qui­ment de la seva obra per­so­nal. Costa per­tany a una gene­ració d’artis­tes –ens agra­da­ria pen­sar que l’última– que pel sol fet de ser dones es tro­ba­ven la majo­ria de por­tes de la pro­fessió tan­ca­des i bar­ra­des i, pot­ser el més dolorós, la falta d’empa­tia dels seus pro­pis col·legues mas­cles, per norma més com­pe­ti­tius. A diferència de tan­tes altres, i això dona­ria per a una tesi, no va renun­ciar a for­mar una família per fer car­rera (renun­ciar-hi tam­poc ha estat, ni abans ni ara, garan­tia de res).

A prin­ci­pis dels vui­tanta Costa va fer un viatge a Nova York que la va dur a fer un clec men­tal. L’impacte de l’expres­si­o­nisme abs­tracte la va car­re­gar de raons i de sen­ti­ments per afi­liar-se a la lli­ber­tat d’expressió indi­vi­dual, sense espe­rar res a canvi. Les obres que va pro­duir a recer d’aquesta influència, sense per­me­tre que tapes­sin la seva veu pròpia, van que­dar en bona part ama­ga­des al seu estudi. Ara s’expo­sen després de tant de temps o fins i tot per pri­mer cop al cas­tell de Calonge, inclo­ses algu­nes peces de la sèrie que va dedi­car a les Tor­res Bes­so­nes, com si fos­sin unes presències fan­tas­magòriques que ja pre­sa­gi­a­ven el seu tràgic final.

Costa sem­pre ha sen­tit fas­ci­nació per allò menys apa­rent de les coses. L’única veri­tat és la inca­pa­ci­tat d’enten­dre la veri­tat. A Moments i obres, el nom que ha posat a la mos­tra, dis­cret com ella mateixa, entronca aquesta etapa d’influx ame­ricà amb el cor­pus d’obres de fac­tura més recent, en què les regles de l’expe­ri­men­tació l’obli­guen a tre­ba­llar len­ta­ment i oberta a impre­vis­tos i a acci­dents. Amb un cert deix científic, cons­tru­eix imat­ges que evo­quen un cul­tiu microbiòtic o una regió interes­tel·lar, per accen­tuar la peti­tesa de la nos­tra existència. També en escul­tura té el do de sug­ge­rir for­mes a pri­ori crípti­ques, com un cer­vell llu­minós d’un manyoc de fils de coure.

L’última pin­tura que ha creat furga en el feno­men dels forats negres del cos­mos. El fas­ci­nant món d’allò des­co­ne­gut. I il·limi­tat, com les obres d’art.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia