Art

Volem veure exposicions

El centre KBr obrirà la setmana que ve un llarg passeig pel llegat fotogràfic d’Henri Cartier-Bresson

El Museu Picasso tafanejarà el periple dels artistes catalans a París, i el MNAC se centrarà en Eveli Torent

Miró acollirà Matisse al seu museu i Girona farà justícia a una de les grans artistes de l’exili, Roser Bru

Per què ens convé cuidar la selva amazònica? El CCCB ho desvelarà encreuant ciència i art

La tar­dor con­vida a visi­tar els museus que tenim més a prop. Les nove­tats expo­si­ti­ves són múlti­ples i diver­ses. La llàstima és que, excepte els que dis­po­sen de molt temps lliure, la majo­ria de ciu­ta­dans no tenen més remei que triar. N’hi ha d’imper­di­bles, però també hi ha pro­pos­tes que de manera més ines­pe­rada poden sor­pren­dre’ns. Vet aquí una pos­si­ble guia, però confiïn sem­pre en el seu propi cri­teri.

La Pedrera és un espai sen­si­ble a les expo­si­ci­ons d’escul­tura, segu­ra­ment perquè el mateix edi­fici de Gaudí del pas­seig de Gràcia n’és una, d’escul­tura gegan­tina. Feta en pedra, el mate­rial que domina Art en pedra, que s’obre jus­ta­ment avui (es podrà visi­tar fins al 2 de febrer). A la mos­tra con­vi­uen els tre­balls de vuit escul­tors nas­cuts entre final del segle XIX i prin­cipi del XX que van estre­nar la moder­ni­tat artística d’arrel abs­tracta tallant direc­ta­ment en pedra les seves obres, sense recórrer a models d’argila o de guix. Són Hans Arp, Louise Bour­ge­ois, Edu­ardo Chi­llida, Naum Gabo, Bar­bara Hepworth, Henry Moore, Isamu Noguchi i Jorge Oteiza.

Més val no dei­xar la visita a les noves expo­si­ci­ons per a més enda­vant perquè aquest octu­bre se n’inau­gura com a mínim una de potent cada set­mana i després cos­tarà atra­par-les totes. La vinent, la d’un mite de la història de la foto­gra­fia, Henri Car­tier-Bres­son (1908-2004), al cen­tre KBr de la Fun­dació Map­fre. A Watch! Watch! Watch! (de l’11 d’octu­bre al 26 de gener), s’exhi­bi­ran 250 imat­ges del mes­tre de l’ins­tant deci­siu que va can­viar per sem­pre la manera com veiem el món a través de la càmera.

La següent, de set­mana, se n’hi suma­ran dues més, de cites. Al MNAC, Eveli Torent. Entre Els Qua­tre Gats i la maçone­ria (del 17 d’octu­bre al 16 de febrer), el més aven­tu­rer de la colla dels moder­nis­tes, amb un peri­ple que el va por­tar, com a la majo­ria d’artis­tes de la seva gene­ració, a París, però també a Nova York i a Eivissa. Pin­tor i il·lus­tra­dor nas­cut a Bada­lona el 1876, va ser empre­so­nat el 1939 a la Model per la seva per­ti­nença a la maçone­ria, i va morir l’any següent. Simultàniment, al Cai­xa­Fo­rum de Bar­ce­lona, Els mons d’Alícia. Somiar el País de les Mera­ve­lles (del 17 d’octu­bre al 23 de febrer), pro­ce­dent del Vic­to­ria and Albert Museum de Lon­dres, explo­rarà la pode­rosa influència que ha exer­cit el per­so­natge creat per Lewis Car­roll en el cinema, la música i l’art.

L’octu­bre no podria aca­bar millor. A MiróMatisse. Més enllà de les imat­ges (del 25 d’octu­bre al 9 de febrer), la Fun­dació Miró reprèn la línia d’expo­si­ci­ons en què fa dia­lo­gar l’artista català amb altres pri­me­res espa­ses. Tot d’una sem­bla­ria que Miró i Matisse s’assem­blen com un ou a una cas­ta­nya, a part que eren de gene­ra­ci­ons dife­rents. Però, gra­tant, sur­ten con­ne­xi­ons màgiques arran de l’admi­ració que sen­tien mútua­ment.

Men­tres­tant, el Macba apos­tarà per Teresa Solar (Madrid, 1985), una de les artis­tes més relle­vants de l’escena espa­nyola i amb més pro­jecció inter­na­ci­o­nal. Solar s’expressa amb escul­tura d’ànima orgànica. Al museu de la plaça dels Àngels es pre­sen­tarà amb una mos­tra de sug­ge­ri­dor títol: Somni màquina d’ocell (del 31 d’octu­bre al febrer).

De camí a l’hivern, el CCCB ens por­tarà de viatge al més gran eco­sis­tema selvàtic del món, la pre­ser­vació del qual és clau per al futur del pla­neta i dels seus habi­tants. A Amazònies. El futur ances­tral (del 13 novem­bre al 4 de maig), s’encre­ua­ran savi­esa indígena, estu­dis científics i pro­jec­tes artístics, la fórmula CCCB per gene­rar pen­sa­ment i cul­tura con­tem­porànies.

Als dar­rers sos­pirs de la tar­dor, el Museu Picasso tafa­ne­jarà les vides dels cre­a­dors cata­lans que van ins­tal·lar-se a París entre l’Expo­sició Uni­ver­sal del 1889 i l’esclat de la Gran Guerra. A la lla­vors capi­tal mun­dial de l’art modern, podien crear amb lli­ber­tat, conèixer de pri­mera mà les últi­mes tendències i somi­e­jar amb la fama, que alguns van acon­se­guir en força casos després de mol­tes penúries econòmiques. De Mont­mar­tre a Mont­par­nasse: artis­tes cata­lans a París (del 22 de novem­bre al 30 de març) pro­met.

I, coin­ci­dint en dates, el Museu d’Art de Girona inau­gu­rarà una expo­sició que fa justícia a una de les grans artis­tes cata­la­nes de l’exili, Roser Bru (Bar­ce­lona, 1923-San­ti­ago de Xile, 2021). Pin­tora i gra­va­dora, va esde­ve­nir un dels noms de l’art més des­ta­cats i reco­ne­guts a Xile, on va ser guar­do­nada amb el Pre­mio Naci­o­nal de Artes Plásti­cas el 2015. L’any pas­sat, el seu país d’aco­llida va cele­brar el cen­te­nari del seu nai­xe­ment. Ara s’expan­deix a Cata­lu­nya amb aquesta mos­tra, de nom Superar la distància (del 23 de novem­bre al 30 de març), que vol des­a­fiar l’habi­tual des­memòria que regna al nos­tre país en tants artis­tes mar­cats per la Guerra Civil.

I això per des­comp­tat que no és tot. D’expo­si­ci­ons ja ober­tes, tres d’impres­cin­di­bles. Al Museu de Mont­ser­rat, a propòsit del mil·lenari del mones­tir, pre­su­mei­xen de capo­la­vo­ros que rara­ment s’exhi­bei­xen. I als Espais Volart de la Fun­dació Vila Casas, una doble pro­posta que, en la línia d’aquesta ins­ti­tució, posa en relleu la sin­gu­la­ri­tat de l’art català de tots els temps: Fran­cesc Domingo, un altre exi­liat que estava a la car­peta dels “pen­dents”, i la cera­mista Madola, esplèndida als seus 80 anys. A can Vila Casas, però en aquest cas al museu de Can Fra­mis, a par­tir del 7 d’octu­bre llui­ran els neguits pictòrics de Paula Bonet (Vila-real, 1980).

A La Vir­reina, com sem­pre, la pro­gra­mació és de nivell. Per ano­tar a l’agenda, les expo­si­ci­ons de Mar Arza i de Josep Iglésias del Mar­quet (amb­dues, del 15 de novem­bre al 30 de març). Aquest final d’any també irromprà un nou museu, el del Renai­xe­ment de Molins de Rei, i estre­narà reforma pro­funda, de con­ti­nent i de con­tin­guts, el Vin­seum de Vila­franca del Penedès. I el Museu del Dis­seny de Bar­ce­lona, ara reba­te­jat Dhub, des­ve­larà l’expo­sició per­ma­nent Mat­ter Mat­ters, que ocu­parà el lloc de les col·lec­ci­ons històriques d’arts deco­ra­ti­ves cata­la­nes, des de fa mesos desa­des als magat­zems, la decisió de política patri­mo­nial més polèmica dels dar­rers anys. I encara no s’ha expli­cat tot.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia