Llibres

LLETRES I MÚSICA

Prosa de no remenar amb un pal

Joel Morera no comet els típics errors de debutant sinó que aposta per la ficció, on podrà desenvolupar una obra plena

Gran debut el pro­ta­go­nit­zat pel bar­ce­loní Joel G. Morera (1977) amb la novel·la 3 a Den­ver, que acaba de publi­car Qua­derns Crema, que tants talents ha des­co­bert. Els trio que viatja a la ciu­tat nord-ame­ri­cana assis­teix a una fira en un cotxe, s’ins­tal·len en un edi­fici a punt de ser ender­ro­cat i interac­tuen lluny del món com si esti­gues­sin en una obra de Beckett. Quan vaig lle­gir el títol em va venir al cap la recerca d’A la car­re­tera quan Jack Kero­uac troba l’anti­he­roi per­so­ni­fi­cat en Neal Cas­sady, però no. No és lite­ra­tura juve­nil amb ben­ze­drina com la novel·la de Kero­uac, sinó una tri­an­gu­lació per­fec­ta­ment fic­ci­o­nada sobre aquests per­so­nat­ges sense ànima que mouen els països en les seves fires de mos­tra i en el mer­ca­deig. Morera els incor­pora dins un ima­gi­nari que m’ha recor­dat els films de Wim Wen­ders o els de Jim Jar­mush. Bruce, Stu­art i Limpsey viuen rere els detalls, molt a l’estil del més depu­rat Monzó, amb un cert aire de novel·la policíaca i amb els objec­tes copant els inters­ti­cis com si estiguéssim als palaus de Mario Praz.

A diferència de Praz, Morera no enfar­fega sinó que fa fluir la nar­ració de la novel·la amb una prosa àgil i les parau­les jus­tes, mai una de més. Des­criu a la per­fecció i la road-movie esdevé un movi­ment cap enda­vant on els dife­rents fils, sovint insubs­tan­ci­als, s’aca­ben tro­bant en els espais i en els objec­tes, des de les des­crip­ci­ons del cotxe en què viat­gen a les habi­ta­ci­ons i els espais com­par­tits d’on van a petar. El text resulta impe­ca­ble per la depu­ració esmen­tada i per l’objec­tiu de no inter­fe­rir la nou­ve­lle amb tocs auto­bi­ogràfics. Així, Joel Morera no comet els típics errors de debu­tant sinó que aposta per la ficció, on podrà desen­vo­lu­par una obra plena. Quan veus que un prin­ci­pi­ant explica la seva joven­tut o vivències sem­pre et pre­gun­tes cap a on anirà. Això aquí no passa. La pàtina cine­ma­togràfica, que tanta tinta ha pro­vo­cat en els crítics, queda cer­ci­o­rada per un apèndix, que voluntària­ment apunta com a guió per a una pel·lícula de John Ford, mes­tre dels dos direc­tors citats. Els sen­tits, des de les olors del men­jar a la inco­mo­di­tat d’una sabata, hi són més pre­sents que les rebus­ca­des tra­mes psi­cològiques on ater­ren mol­tes novel·les falli­des. Som davant d’un lli­bre impor­tant, no d’un pri­mer lli­bre impor­tant.

Elastic Wave
Autor: Gard Nilssen
Discogràfica: ECM
El debut del percussionista noruec Gard Nilssen a ECM en trio amb Andre Roligheten i Petter Eldh dins el grup Acopustic Wave és una estimulant proposta d’estils en què cada tema té una lectura diferent, del jazz clàssic, el free i el folk. El resultat resulta una bomba de rellotgeria de swing.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia