Llibres

llibres

Joan Benesiu convida a mirar més enllà del fracàs

Joan Bene­siu (Ala­cant, 1971) va debu­tar en novel·la amb el premi Ciu­tat de Xàtiva del 2007 per Inter­canvi (Bro­mera). Va fer un bon rebom­bori el 2015 amb Gegants de gel (Peris­copi), que va rebre els pre­mis a obra publi­cada Lli­bre­ter i Cre­xells. El 2019, amb Serem Atlàntida (Peris­copi), va gua­nyar nova­ment un premi a obra publi­cada, el Ciu­tat de Bar­ce­lona de lite­ra­tura en llen­gua cata­lana. Ara, un cop més a Peris­copi, pre­senta Ter­mi­nus, que no seria estrany que també guanyés algun premi, perquè manté l’alt nivell de la pro­posta literària prèvia, sor­pre­nent, sug­ge­ri­dora, enigmàtica, amb un rere­fons mar­ca­da­ment intel·lec­tual i geo­polític.

Teresa, una pro­fes­sora de l’Escola d’Arqui­tec­tura de València, està pre­o­cu­pada per la des­a­pa­rició del seu alumne més bri­llant, Car­les Miquel. El jove es troba immers en la recerca per a una tesi sobre el pro­jecte Atlan­tropa, que pre­te­nia asse­car la Medi­terrània i acon­se­guir així més ter­res per con­rear. Men­tre l’estu­di­ant con­ti­nua des­a­pa­re­gut, ella fa un viatge a Hon­gria per assis­tir al reco­nei­xe­ment d’un pro­jecte arqui­tectònic que va dis­se­nyar amb Esz­ter Lovász, una antiga amiga. Serà allà on des­co­brirà les històries i el pas­sat de per­so­nat­ges i pro­jec­tes abo­cats a la ruïna.

“Ter­mi­nus és un viatge a les pos­si­bi­li­tats trun­ca­des, una digressió pro­funda sobre la importància social dels pro­jec­tes ina­ca­bats, una medi­tació sobre el con­cepte del fracàs i una revolta con­tra l’oblit. Joan Bene­siu ens con­vida a recórrer les fron­te­res d’un pas­sat comú per dibui­xar, de nou, el ter­ri­tori humà que defi­neix Europa”, comenta Aniol Rafel, edi­tor de Peris­copi.

Bene­siu no ofe­reix una obra distòpica o simi­lar, tan en voga, però sí que demana mirar enllà. “No crec que el pro­jecte d’Europa hagi fra­cas­sat, no crec que sigui fallit, però hem de mirar cap al futur. Cal llui­tar perquè no des­a­pa­re­gui. Inda­gar en una Europa que fra­cassa és una pre­o­cu­pació per­so­nal”, asse­gura l’autor. “El lli­bre res­se­gueix un con­junt de pro­jec­tes que no han aca­bat bé i són com un toc d’atenció meu. No crec que siguem al final de res, però sí que hi ha un excés de nostàlgia en els pro­jec­tes polítics i cal mirar més enda­vant”, hi afe­geix.

Ha tri­gat uns tres anys a escriure l’obra, que, d’alguna manera, va posar en marxa una foto­gra­fia que va fer ell mateix el 2017 a dues bes­so­nes en un espai ruïnós. Aquesta i altres foto­gra­fies inqui­e­tants, a més d’un mapa/ros­tre creat per un amic seu, Manuel Amorós, estan inclo­ses en l’edició.

Un dels fils nar­ra­tius és el pro­jecte real Atlan­tropa, que va enge­gar un arqui­tecte ale­many a finals del 1930. “Volia cons­truir una presa a Gibral­tar i una altra als Dar­da­nels perquè la Medi­terrània s’eixugués i, així, gua­nyar molts quilòmetres per a camps de con­reu i, a més, gene­rar prou ener­gia per pro­veir mig Europa. Ell ho venia com un pro­jecte paci­fi­ca­dor, perquè per fer-ho havia d’estar tot Europa unida, però ja s’ensu­ma­ven vents bèl·lics i fei­xis­tes i només va tro­bar escep­ti­cisme per part dels man­da­ta­ris amb qui va par­lar”, explica Bene­siu.

L’estu­di­ant que fa la tesi doc­to­ral sobre aquest pro­jecte és un pro­ta­go­nista absent, perquè no hi surt tot i ser-hi pre­sent. La pro­ta­go­nista és la pro­fes­sora Teresa, pre­o­cu­pada perquè el seu alumne pre­fe­rit ha des­a­pa­re­gut. La Teresa va fins a Hon­gria a tro­bar-lo. “Per mi, Hon­gria és un labo­ra­tori polític que mira al pas­sat i se sent catòlica i blanca, rebut­jant tota mena d’alte­ri­tat. I la ultra­dreta euro­pea s’està emmi­ra­llant en la manera de fer hon­ga­resa.”

“A més de bus­car l’alumne, Teresa ho con­fronta tot amb les ruïnes i les coses que es des­fan, i es pro­du­eix una tensió nar­ra­tiva perquè es per­cep que alguna cosa no va bé, a la seva vida...”

Les refle­xi­ons sobre arqui­tec­tura són de pes, al llarg de l’obra, tot i que l’autor no és arqui­tecte, només li “interessa molt pen­sar l’arqui­tec­tura”. “En arqui­tec­tura, cada cop cons­truïm més per a la vista que bus­cant la fun­ci­o­na­li­tat. No importa què passa dins l’edi­fici, el que importa és la foto que farem de l’exte­rior”, i cita l’exem­ple de la Ciu­tat de les Arts de València.

Sobre la desgràcia recent que ha pas­sat a València, “tot­hom diu que és més fort si hi ets, perquè pots ensu­mar i tocar, i et can­via la pers­pec­tiva del món”. “Però també hi ha anat gent a fer-se fotos en un pai­satge de guerra, sense trets. La tira­nia de l’ull també són les pan­ta­lles que mirem cons­tant­ment. No ens podem fer amb el món només a través de la visió”, asse­gura.

I par­tint de l’arqui­tec­tura i la història, Bene­siu també ofe­reix refle­xi­ons polítiques. “La ruïna indus­trial és l’anti­ca­pi­ta­lisme i el cen­tre comer­cial, el capi­ta­lisme pur. Les visi­tes a espais rela­ci­o­nats amb el pas­sat, amb el fracàs, es poden fer bus­cant l’este­ti­cisme o la vivència sobre la memòria. Els uns són el cen­tre comer­cial i els altres, les cata­cum­bes.”

Els temes i con­cep­tes de què volia par­lar –fracàs, ruïnes, arqui­tec­tura i por d’aca­bar pro­jec­tes– eren pre­sents en la gènesi de la novel·la, però “l’atzar té importància” i no tenia “con­tro­lat tot el procés d’escrip­tura”; per exem­ple, no sabia “què els pas­sa­ria als per­so­nat­ges”. Com en altres obres seves, Bene­siu fa ús de les digres­si­ons. “Em resul­ten indis­pen­sa­bles per escriure, però cal con­tro­lar-les. Des del camí secun­dari que aga­fes, has de poder seguir veient el camí prin­ci­pal i, en cas que no, vol dir que no vas bé.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia