Art

L’art antifeixista s’amagava a la plaça de la Bonanova

L’historiador de l’art Santos M. Mateos localitza documentació inèdita del periple de les obres de l’Exposició de París del 1937

Els franquistes van valorar artísticament i ideològicament aquest fons abans de traslladar-lo al Palau Nacional de Montjuïc

“A les peces d’autors o de temàtiques ‘rojas’, l’SDPAN els va posar una etiqueta verda”
Mateos ha trobat el nom complet del creador del retrat de Lina Ódena: José Pons Sanchis

El relat que s’havia anat cons­truint, sense poder-ho pro­var, era aquest: abans de mar­xar a l’exili, el govern de la República va desar al Palau Naci­o­nal de Montjuïc les obres d’art més com­pro­me­ses política­ment per pro­te­gir-les dels fran­quis­tes. Però no va ser així. L’his­to­ri­a­dor de l’art San­tos M. Mateos Rusi­llo ha loca­lit­zat a l’Arxiu de la Corona d’Aragó una docu­men­tació inèdita que per­met res­se­guir el camí que van fer les pin­tu­res, les escul­tu­res, els dibui­xos i els gra­vats de forta sig­ni­fi­cació anti­fei­xista que, entre d’altres llocs, però aquest el més simbòlic, es van pre­sen­tar al pavelló espa­nyol de l’Expo­sició Inter­na­ci­o­nal de París del 1937.

Quan els ven­ce­dors de la guerra van entrar a Bar­ce­lona, aquest con­junt artístic d’alt vol­tatge ideològic no era ocult, com s’ha dit sem­pre, dins l’edi­fici del Museu Naci­o­nal d’Art de Cata­lu­nya (MNAC), on no gaire més tard sí que hi aca­ba­ria anant. Els fran­quis­tes se’l van tro­bar al número 4 de la plaça de la Bona­nova, que havia estat la seu del Minis­teri d’Ins­trucció Pública i Sani­tat del govern legítim, des que la tar­dor del 1937 es va ins­tal·lar a la capi­tal cata­lana. Mateos, pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat de Vic, ha des­co­bert l’inven­tari que van fer els homes de la dic­ta­dura el 30 de juny del 1939 un cop van aga­far el con­trol de les obres. Eren més de 400, comp­tant també mobles, objec­tes orna­men­tals i un grup que no tenia res a veure amb les estratègies de pro­pa­ganda repu­bli­cana. “Algu­nes deco­ra­ven les dependències minis­te­ri­als. A l’avant­des­patx i al des­patx del minis­tre, hi havia obres de Soro­lla, Tie­polo, Mir i Rebull, entre d’altres. Però el gruix prin­ci­pal esta­ven emma­gat­ze­ma­des: eren les que havien par­ti­ci­pat en l’expo­sició de París o en con­cur­sos i expo­si­ci­ons que la Direcció Gene­ral de Belles Arts va orga­nit­zar els anys 1937 i 1938.” Ho explica Mateos, que va pre­sen­tar la seva inves­ti­gació en la segona jor­nada Igue­mus sobre l’impacte de la Guerra Civil en els museus de Cata­lu­nya, orga­nit­zada per l’Ins­ti­tut Català de Recerca en Patri­moni Cul­tu­ral aquest novem­bre al Museu de Sol­sona.

El Ser­vi­cio de Defensa del Patri­mo­nio Artístico Naci­o­nal (SDPAN) fran­quista no es va limi­tar a ela­bo­rar una llista neu­tre d’aquell fons. “En va fer una valo­ració artística i una altra de caràcter ideològic. A les obres que va con­si­de­rar “de fac­tura cor­recta”, els va adju­di­car una eti­queta blanca oval. A les de, segons el seu cri­teri, sense valor artístic, una eti­queta rec­tan­gu­lar blanca amb una vora dau­rada. I a les d’autors o temàtiques “rojas”, una eti­queta verda, deta­lla Mateos, que ha fet una pros­pecció a les reser­ves del MNAC, on es pre­serva la major part d’aquest lle­gat, excepte una selecció que s’exposa a les sales per­ma­nents sobre la Guerra Civil que es van estre­nar el 2021. I, efec­ti­va­ment, ha pogut com­pro­var que encara duen les eti­que­tes fran­quis­tes al revers. En alguns casos, dues. Per exem­ple, el qua­dre Eva­cu­ación, de José Luís Bar­da­sano, té la blanca i la verda.

“Van ser els fran­quis­tes els que, feta la cata­lo­gació, van tras­lla­dar les peces de la plaça de la Bona­nova al Palau Naci­o­nal aquell mateix estiu del 1939”, revela l’inves­ti­ga­dor. Només a una petitíssima part les van lega­lit­zar, for­ma­lit­zant-ne un dipòsit a la Junta de Museus. Òbvi­a­ment, les que no esta­ven con­no­ta­des política­ment, encara que els seus autors sí que fos­sin d’esquer­res, fins i tot alguns que havien mort al front de guerra. “La resta van que­dar sim­ple­ment emma­gat­ze­ma­des, sense cap acta d’ingrés.” Van que­dar en terra de ningú. No va ser fins als anys vui­tanta, mig segle després, que aquell botí ama­gat va sor­tir a la llum pública i es va expo­sar a corre-cuita, pri­mer a Bar­ce­lona i després a Madrid.

Ama­gat, però no des­co­ne­gut, si més no per a una vella guàrdia dels temps de la dic­ta­dura que ni en democràcia va avi­sar de la seva existència. Les obres van aparèixer casu­al­ment durant uns tre­balls de revisió de les col·lec­ci­ons de l’antic Museu d’Art Modern. El seu para­dor sí que era com­ple­ta­ment des­co­ne­gut pels artis­tes, alguns dels quals encara eren vius. Per a ells va ser una enorme sor­presa des­co­brir que no s’havien ni per­dut ni des­truït. I que les podien recla­mar, perquè eren, sem­pre ho havien estat, de la seva pro­pi­e­tat.

Mateos ha estu­diat dife­rents casos del que va suc­ceir a par­tir d’aquell moment. Amb poques excep­ci­ons, “la madeixa burocràtica va dila­tar els pro­ces­sos durant anys.” De res­ti­tu­ci­ons, se’n van fer una sei­xan­tena, segons dades apor­ta­des pel MNAC. Un cas és el de l’artista valencià Ricardo Boix, amb dues obres al fons, La bes­tia fas­cista i Son­gez à la dou­leur d’Espagne. Amb la inter­me­di­ació del minis­tre Jorge Semprún les va recu­pe­rar el 1991, dos anys abans de morir. Després, els seus hereus les van ven­dre a l’Ajun­ta­ment de València, i actu­al­ment s’expo­sen al Museu de la Ciu­tat de València. També va volar lluny de Bar­ce­lona El pue­blo español tiene un camino que con­duce a una estre­lla, la maqueta de la icònica, i des­a­pa­re­guda, escul­tura que Alberto Sánchez va crear per a l’expo­sició de París. “El Minis­teri de Cul­tura la volia per al museu Reina Sofía i va mani­o­brar perquè els hereus de l’artista en fes­sin donació”, diu Mateos. A Cata­lu­nya, la jugada va moles­tar, però és que els des­cen­dents de l’artista tam­poc no esta­ven gaire con­tents amb el tracte que havien rebut aquí. I tam­poc ho estava el fill d’Helios Gómez. “Va con­tac­tar múlti­ples vega­des amb el MNAC per tan­car un acord. El 2003 va enviar una carta quei­xant-se del nul interès que demos­tra­ven per que­dar-se l’obra del seu pare, Eva­cu­ación.” I així i tot al final va aca­bar for­ma­lit­zant el dipòsit d’aquesta pin­tura que els agents de l’SDPAN havien eti­que­tat de valor artístic excel·lent.

També roman al museu d’art català de capçalera Ale­goría del fusi­la­mi­ento de Fede­rico García Lorca, de Fer­nando Bri­o­nes. L’artista va fer ges­ti­ons per regu­la­rit­zar la situ­ació del seu qua­dre. “O me’l tor­nen o me’l paguen.” Va morir i el 1999 els seus fills van deci­dir donar-lo al MNAC.

Però un munt d’obres van que­dar orfes. Ningú no les va recla­mar. Com Lina Ódena, el retrat de l’heroïna comu­nista Pau­lina Ódena García ves­tida de mili­ci­ana des­a­fi­ant pis­tola en mà l’exèrcit mar­roquí de Franco. No cal ni dir que en l’inven­tari de l’SDPAN surt cata­lo­gada d’autor “rojo” i d’assumpte “rojo”. Fins ara ni tan sols se sabia el nom com­plet del seu cre­a­dor. Mateos l’ha tro­bat a la llista fran­quista: José Pons Sanc­his, for­mat a l’Escola de Belles Arts de la Reial Acadèmia de Sant Car­les de València. Poca cosa més se sap de la seva bio­gra­fia.

Només amb futu­res recer­ques es podrà treure l’entre­llat dels encara capítols poc clars d’aquesta història. Sobre­tot, si es tra­du­ei­xen en expo­si­ci­ons públi­ques fetes amb rigor. El MNAC en pre­para una per a la tar­dor de l’any que ve en què mos­trarà 182 obres dipo­si­ta­des pels fran­quis­tes al Palau Naci­o­nal que encara no se sap a qui havien per­tan­gut. A la llum de la nova inves­ti­gació de San­tos M. Mateos, un dels prin­ci­pals estu­di­o­sos d’aquest tema, sem­bla evi­dent que s’ha de replan­te­jar el pro­jecte expo­si­tiu, ja que totes aques­tes obres del fons de la Segona República també van ser desa­des pel fran­quisme al Palau Naci­o­nal.

Misteris
D’entre les més de 400 obres que van trobar els franquistes a la plaça de la Bonanova, hi havia sis còpies d’icones de l’art espanyol que havien format part del Museo circulante promogut pel govern de la República. Al MNAC, n’hi romanen quatre. Els agents de l’SDPAN també van llistar dotze carpetes amb les sèries de gravats de Goya impresos el 1937. Mateos té la hipòtesi que els exemplars que els homes del règim van dipositar el 1944 al Museu de Mataró i a la Biblioteca de Catalunya van sortir d’aquelles carpetes. Això sí, sense el text introductori i un plànol de bombardeigs de l’aviació feixista. I un misteri més: què se’n va fer, dels sorollas, mirs, tiepolos... que decoraven els despatxos? Si és que van arribar a ser traslladats al MNAC, avui no hi són.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia