Música

Banyoles

Diego Ares és el nou artista resident de l’Ateneu de Banyoles

El clavecinista arriba a Banyoles diumenge amb el primer dels tres concerts que farà durant aquest 2025, i en el que interpretarà ‘Les variacions de Goldberg’

Aquest matí a Banyo­les s’ha pre­sen­tat el que serà el nou artista resi­dent de l’Ate­neu – Cen­tre Muni­ci­pal d’Estu­dis Musi­cals (CMEM) per aquest 2025. El pres­tigiós cla­ve­ci­nista Diego Ares, un dels noms més des­ta­cats del pano­rama inter­na­ci­o­nal de la música antiga serà el pro­ta­go­nista de la quin­zena residència de la ciu­tat de Banyo­les.

Aquest diu­menge 2 de febrer a les 6 de la tarda Diego Ares pre­sen­tarà Les vari­a­ci­ons de Gold­berg, des de l’Audi­tori de l’Ate­neu, en el que serà el pri­mer dels tres con­certs que el reco­ne­gut intèrpret de cla­vicèmbal ofe­rirà a Banyo­les durant la seva estada. Miquel Cuenca, regi­dor de Cul­tura i Patri­moni Cul­tu­ral de l’Ajun­ta­ment de Banyo­les s’ha mos­trat molt satis­fet d’arri­bar ja a la quin­zena residència des­ta­cant que “és molt meri­tori que aquest pro­jecte hagi arri­bat ja als 15 anys, i és que aquesta és una ini­ci­a­tiva que ajuda a la ciu­tat a asso­lir un punt més d’excel·lència a nivell cul­tu­ral”, a més d’afe­gir que “aquest any obrim un nou front, amb un artista rela­ci­o­nat amb la música antiga”.

Per la seva banda, el pre­si­dent de Joven­tuts Musi­cals de Banyo­les, Rafel Jua­nola ha expli­cat que “arrel de dos con­certs que vam fer l’any pas­sat de música antiga, a l’assem­blea de Joven­tuts Musi­cals va sor­gir que interes­sant dedi­car la pro­pera residència a la música antiga”. Jua­nola ha afe­git que “tenim la sort de comp­tar amb Diego Ares, amb una extensa i exi­tosa car­rera en aquest àmbit”.

El pri­mer dels con­certs d’aquesta estada serà aquest diu­menge 2 de febrer i on Diego Ares pre­sen­tarà Les Vari­a­ci­ons Gold­berg, una obra que no només és una mos­tra de la geni­a­li­tat de Bach, sinó també una com­po­sició car­re­gada de sig­ni­fi­cat i mis­teri. El propi Diego Ares ha des­ta­cat que “no només busco una fide­li­tat tècnica a l’obra, sinó també una con­nexió emo­ci­o­nal i per­so­nal amb els espec­ta­dors. Com el comte von Kay­ser­ling, que pas­sava les seves llar­gues nits escol­tant aques­tes vari­a­ci­ons, vull que el públic trobi en aquesta obra un refugi per a l’ànima i un espai de con­tem­plació.”

La lle­genda que acom­pa­nya aquesta obra, tal com la va rela­tar el pri­mer biògraf de Bach, N. Forkel, parla del comte von Kay­ser­ling, un home que, afec­tat per l’insomni, va dema­nar a Bach una obra per alleu­jar les seves nits en blanc. Bach va res­pon­dre amb un con­junt de 32 peces que es conei­xen avui com Les Vari­a­ci­ons Gold­berg, una obra que ha fas­ci­nat gene­ra­ci­ons de músics i oients.

Les dar­re­res entra­des per aquest con­cert es poden adqui­rir a través del web cul­tura.banyo­les.cat a un preu de 15 euros.

El segon con­cert d’aquesta residència artística serà el 17 de maig amb el con­cert El dia­blo viste de Fraile, i on Ares inter­pre­tarà les obres del Pare Antoni Soler, nas­cut el 1729 a Olot. Monjo, orga­nista i un prolífic com­po­si­tor, va estu­diar amb Dome­nico Scar­latti, i és recor­dat com un dels repre­sen­tants de l’escola de música per a teclat del segle XVIII.

Diego Ares tan­carà la seva estada a Banyo­les amb la Gio Symp­ho­nia, en un con­cert que es farà el 22 de novem­bre i que serà una bar­reja de música antiga i clàssica amb peces d’alguns com­po­si­tors del segle XIX i, prin­ci­pal­ment, del XX, com Leigh i Stra­vinsky i una segona part més bar­roca amb els noms de Carl Phi­lipp Ema­nuel Bach i Johann Chris­tian Bach.

Con­si­de­rat com un dels intèrprets de cla­vicèmbal més des­ta­cats de la seva gene­ració, Diego Ares ha por­tat la seva música a esce­na­ris de tot el món, des d’Europa fins a Japó i Canadà. Amb una car­rera con­so­li­dada com a solista, ha col·labo­rat amb orques­tres i músics de renom i ha gra­vat per segells dis­cogràfics pres­ti­gi­o­sos, gua­nyant reco­nei­xe­ments inter­na­ci­o­nals per la seva qua­li­tat inter­pre­ta­tiva.

Reco­ne­gut inter­na­ci­o­nal­ment, ha ofert con­certs a tot Europa, Japó i Canadà.

Com a solista, ha tocat amb l’Orques­tra de Cam­bra de Gine­bra, l’Orques­tra Simfònica de Bre­ta­nya, l’Orques­tra de la Soci­e­tat Bach d’Holanda, Forma Antiqva, entre d’altres. I ha col·labo­rat amb músics com Ric­hard Egarr, Pierre Hantaï, Meret Pella­ton, Igna­cio Prego, Shunske Sato, Mont­ser­rat Tor­rent, Rac­hel Pod­ger i Mau­rice Ste­ger.

Ha rea­lit­zat gra­va­ci­ons per a Columna Músics, Pan Clas­sics, Har­mo­nia Mundi, Ibs-Clas­si­cal, Mirare, i pel pro­jecte All of Bach. I les seves gra­va­ci­ons han rebut nom­bro­ses gra­ti­fi­ca­ci­ons (Excep­ci­o­nal de Scherzo, Dia­pa­son d’or, Maes­tro de Pia­niste, Preis der Deutsche Schall­plat­tenki­ritk.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia