Cinema

‘Pa negre’, un gir de guió clau

El film d’Agustí Villaronga va demostrar el 2011 que era viable guanyar premis i arribar al públic fent cinema en la nostra llengua

Isona Passola creu que, augmentant els ajuts públics, “s’ha fet el pont entre ’Pa negre’ i ‘Casa en flames’ i ‘El 47’”

Emili Teixidor posava en boca d’un dels seus personatges de Pa negre que calia no “significar-se”, és a dir, no “donar-se clarament a conèixer com a tal o tal cosa”, segons el Diccionari de la llengua catalana. Li donava un sentit polític, en el context de la Segona República i la repressió franquista de la postguerra: més valia passar desapercebut perquè t’hi jugaves la vida. Resulta irònic, des del punt de vista lèxic, que la pel·lícula Pa negre s’hagi significat tant. El 47 surt demà com a favorita a la gala dels 37ns premis Goya, amb un rècord de 18 nominacions, i Casa en flames aspira també a nou guardons. Les dues s’han rodat en català (seria més precís dir bilingües), i tothom més o menys està d’acord que Pa negre en va ser clarament el precedent, la pel·lícula que va esmicolar prejudicis i va obrir el camí per al cinema en versió original catalana, fa catorze anys.

A més de la mirada poètica i un punt fosca de l’enyorat Agustí Villaronga, darrere d’aquella adaptació cinematogràfica del llibre d’Emili Teixidor hi ha l’empenta d’Isona Passola. “Pa negre ja no és un bolet –comenta a El Punt Avui–. Va fer 437.000 espectadors i em sembla que El 47 en porta 500.000 i en farà més. I a més a més hi ha Casa en flames.” La va impulsar des del convenciment, expressat sovint per la productora, que amb català es pot anar a tot arreu, que el que importa no és la llengua sinó la qualitat. “La vaig fer amb la clara voluntat de definir que es podia fer un cinema català i en català que anés al món”, recorda. I tenia raó: “Va arribar fins a les portes de Hollywood, es va estrenar i va guanyar premis a tot arreu.” A més de la xifra rècord de tretze premis Gaudí, va guanyar, entre altres, nou premis Goya, el premi Ariel de Mèxic a la millor pel·lícula iberoamericana i el premi d’interpretació (per a Nora Navas) al festival de Sant Sebastià, on es va estrenar el 2010. Allà va començar el fenomen, alimentat també per les crítiques que la deixaven pels núvols.

Isona Passola té molt clar que és una qüestió de qualitat, sobretot: “Quan treballes amb temes de llengua has de voler fer el millor; no competir, sinó buscar el millor. I a vegades surt bé i a vegades malament.” Pa negre va sortir bé: hauria pogut passar la vida viatjant pel món. “L’últim viatge que va fer l’Agustí el vam fer junts perquè vam anar a presentar Pa negre als Emirats Àrabs.” Era deu anys després de l’estrena, el 2020, just abans d’esclatar la pandèmia de la covid. “Hi va haver un moment que vam dir prou”, recorda.

Treball d’equip i ajuts públics

Isona Passola ho va fer “sola, lluitant com una boja, amb un gran director al davant, amb una novel·la que em semblava que era molt potent, que explicava coses molt d’aquí però extrapolables...”. Però subratlla dos factors clau: la feina de tot l’equip i els ajuts públics que va rebre la pel·lícula. “Aquí hi ha una obsessió que és molt meva de voler tenir el millor equip, els millors tècnics, l’excel·lència –subratlla–. Quan et proposes fer una cosa bona, busques l’equip per fer-la, el persegueixes i hi estàs al darrere, les coses surten. Però els equips han d’estar molt a favor d’una idea, i la idea era molt clara.”

L’altre factor important va ser una política decidida de suport per part del govern català i TV3: “Hi va haver un moment que hi havia unes ajudes públiques que van permetre que cinc pel·lícules deixessin de ser petites. Aleshores hi havia el govern del Joan Manuel Tresserras [conseller de Cultura], que era d’ERC. Amb l’Eduard Voltas, van fer una llei de cine molt potent, perquè van veure que era el forat que hi havia a la cultura catalana. Van fer una llei de cine on ja hi havia el que s’ha fet molts anys després. Entremig, els altres governs no ho han fet, em sap molt greu dir-ho. No estic a favor de ningú, però en quatre anys van passar cinc consellers i no es va resoldre, no es va complir la llei de cinema.”

La productora i cineasta subratlla la relació que hi ha entre els nous ajuts públics, recuperats el 2022 per la consellera de Cultura Natàlia Garriga, de nou amb ERC al govern, i el que es va viure el 2009-2010. “S’ha fet el pont entre Pa negre i Casa en flames i El 47. És veritat que amb Pa negre vaig haver de bregar més, perquè encara no hi havia l’hàbit de fer moltes pel·lícules en català a TVE. TV3 també es va posar les piles en un moment en què es rodaven poquíssimes pel·lícules en català, era com una heroïcitat.”

Passola evoca una anècdota significativa sobre el vestuari de les gales: “Recordo que quan vam anar a Madrid als Goya amb Pa negre, el Sergi López i altres actors es van mudar.” Abans, el 17 de gener del 2011, hi havia hagut la gala dels Gaudí al Teatre Artèria Paral·lel de Barcelona. Alguns actors van venir amb texans i els va dir: “No, senyor! El cine té uns rituals i la gent es vesteix. Si sou actors i acabeu essent mites o el que sigui pel fetitxisme col·lectiu, us heu de vestir!” Ella mateixa es va vestir “com una mona, amb un vestit platejat llarg”.

Pa negre també va ser important perquè va obrir a Isona Passola les portes de l’Acadèmia del Cinema Català, creada el 2009 i presidida per Joel Joan. “Des de l’Acadèmia van ser vuit anys de lluita perquè es consolidés la imatge de marca, perquè hi hagués subvencions i ajudes com a tot Europa i perquè la cultura catalana tingués una vessant que s’havia perdut pel camí, que era la cinematogràfica –recorda Isona Passola–. Era increïble que hi hagués aquesta ceguesa amb l’audiovisual i el cinema.” Com a presidenta, els va donar molta llenya. “Venien tots a la gala, a primera fila, els ministres, els presidents de la Generalitat... Jo els ho deia a la cara, ja venien sabent que rebrien, i amb dades, sobretot els donava dades comparatives amb Europa, amb el cine espanyol. Va ser una croada que ha sortit bé i me n’alegro molt.”

A la gala d’aquest any, la productora ha sentit “profunda emoció”. “Li vaig dir al meu fill que ja està, això ja està aconseguit! Ha sigut una cosa tan simple com que donessin el famós fondillo [fons del ministeri per a cinema en llengües cooficials] que reclamàvem sempre, que la Generalitat donés molts més diners a les pel·lícules en català i que TV3 s’hi involucrés. Finalment ha hagut de ser amb la consellera de Cultura Natàlia Garriga, que ha sigut plenament conscient que havia de donar un pressupost important per normalitzar el cinema.”

Obrir Villaronga a més públic

L’atzar va fer que el director mallorquí Agustí Villaronga morís justament el dia de la gala dels Gaudí del 2023. Fent tàndem amb Isona Passola, van fer El mar –que va anar a la secció oficial de la Berlinale del 2000–, Pa negre i Incerta glòria (2017). Una de les claus de Pa negre va ser, segons Passola, aprofitar el seu talent però obrint-lo al màxim de públic. “Li vaig dir a l’Agustí que, per a mi, era el millor director, però no es podia quedar encapsulat com un autor minoritari. La meva aposta era que, sent tan bo, es pogués obrir al màxim de públic.” I ho van aconseguir junts. “Ell per primera vegada va tenir un reconeixement, malgrat que ja era molt apreciat com a autor. L’Agustí va trobar el seu filó quan va connectar amb la cultura catalana a través de Blai Bonet i Mallorca, amb l’adaptació d’El mar.”

Basada en diversos relats
Una altra de les claus del projecte de Pa negre va ser, a parer de la productora, el fet de no basar-se únicament en l’obra que li dona títol: “Era una novel·la de la guerra que permetia trobar el públic. El primer guió el vaig escriure jo. La segona part del llibre, cinematogràficament, era molt plana. Llavors jo vaig buscar els altres contes de l’Emili Teixidor, que sempre parla del mateix, i hi vaig posar a dintre La meva germana és ben boja. I quan va entrar-hi l’Agustí, en lloc d’aquest conte va ficar-hi el conte Retrat d’un assassí d’ocells, que és molt més experimental, molt més boig: aquella nena que només té una mà que vol cremar els ocells, aquells homes que sembla que volin... L’Agustí era un creador fantàstic. Malaguanyat Agustí, hi penso tant! Perquè hem perdut un creador...”
Pa negre ha resistit molt bé els gairebé quinze anys que han passat des que es va estrenar, i va camí de convertir-se en un clàssic del cinema català, si és que no ho és ja. S’ambienta en la postguerra, en un poble fictici de la Catalunya interior que bé podria ser Manlleu, un dels llocs on es va rodar. És un poble industrial, amb una fàbrica tèxtil, que va tenir activitat política i sindical en temps de la Segona República i pateix, després de la Guerra Civil, la repressió dels feixistes, encapçalada per l’alcalde (Sergi López). La història arrenca amb l’assassinat d’un home, que és llençat amb el seu fill per un precipici amb el carro estirat per una mula en què viatjaven. El punt de vista de la història és fonamental: està narrat des del punt de vista d’un nen (Francesc Colomer), fill d’un home que passa a la clandestinitat a causa del seu passat d’esquerres (Roger Casamajor), i d’una obrera (Nora Navas) que, obligada a treballar en jornades interminables a la fàbrica, envia el seu fill a una masia on la seva àvia fa de masovera. Allà es troba una cosina (Marina Comas) que sembla conèixer tots els secrets de món dels adults i la veritat que s’amaga en les històries i llegendes que s’expliquen al poble.
Beure dels clàssics catalans
Pa negre és un film de grisos, de veritats que semblen esvair-se en la boira que sovint cau damunt del poble, amb un vessant pertorbador i fosc. Isona Passola riu quan recorda que la mare d’Agustí Villaronga sempre deia que de petit “era un bon nin”: “No sé per què fa aquestes pel·lícules tan terribles! Ell no és així!” La connexió amb la literatura catalana clàssica va ser fonamental, per al cineasta. Així ho veu Isona Passola: “El cine té escassament cent anys i escaig, i durant aquest temps la cultura catalana ha patit no sé quantes guerres, no ha pogut aixecar el cap. Si el cinema comença a finals del segle passat, doncs hi ha hagut la dictadura del Primo de Rivera, la guerra, la dictadura de Franco... Jo li deia que, en lloc de buscar models americans, begués de la literatura, que aquí sí que teníem una forta tradició.” La productora li insistia: “Aferrar-se a la tradició és voluntari. Si vols, pots seguir fent El niño de la luna o Tras el cristal, pots beure de tot arreu. Però si t’aferres a la tradició, com ho han fet tots els pintors, tots els músics, és una font viva.” Ho va fer amb Blai Bonet i després amb Pa negre i Incerta glòria. “I aquesta trilogia va ser la que el va connectar amb el públic –conclou–. Quan li va anar bé és quan va beure de la tradició, es va identificar d’una manera molt forta amb la cultura literària que tenim, que és potentíssima i que és reivindicable internacionalment.”
Premis i distincions
Tretze premis Gaudí (15 nominacions), rècord de totes les edicions. Es va endur els de millor pel·lícula, direcció, guió i tres d’interpretació
9 premis Goya (13 nominacions), inclosos els de millor pel·lícula, direcció, guió i quatre d’interpretació
Premi a la millor actriu del festival de Sant Sebastià (Nora Navas)
Representant de l’Acadèmia del Cinema Espanyol als Oscar 2012
Premi Ariel (Mèxic) a la millor pel·lícula iberoamericana
Fotogramas de Plata a la millor pel·lícula
Premi Sant Jordi de Cinematografia a la millor pel·lícula


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia