ART
Rineke Dijkstra i Philippe Parreno tornen a Goya i Rembrandt, al Caixafòrum
La Fundació La Caixa ha adquirit per a la seva Col·lecció d’Art Contemporani dos audiovisuals de Rineke Dijkstra i Philippe Parreno que plantegen, respectivament, una aproximació a les Pintures negres de Goya i a La ronda de nit de Rembrandt. L’exposició conjunta respon a una mirada a l’art del passat a partir de la interacció amb el públic.
Night Watching, de Rineke Dijkstra, és una videoinstal·lació que registra els comentaris de diverses persones mentre observen La ronda de nit de Rembrandt, sense que arribem a veure mai l’obra. Hi ha qui vincula aquesta pintura amb la seva pròpia vida o l’examina en el context històric de l’art. Pel que fa a la pel·lícula immersiva La quinta del sordo, de Philippe Parreno, transporta el visitant a la casa on Goya va crear les seves Pintures negres, tot recreant un espai que de fet ja no existeix.
La directora de la Col·lecció d’Art Contemporani de la Fundació La Caixa, Nimfa Bisbe, ha presentat aquest dimarts al Caixafòrum Barcelona les dues propostes en el marc de l’exposició Fora de marc, que planteja dues aproximacions a l’experiència de l’art diferents i complementàries. Les dues instal·lacions ofereixen una perspectiva singular de l’art del passat a través de la interacció amb els espectadors, i totes dues transcendeixen la idea tradicional del marc com a contenidor de la mirada i en traspassen els límits. Si l’una posa el focus en la banda del qui observa, l’altra el trasllada més enllà del museu i obre noves possibilitats d’experiència artística.
Es tracta de dues grans instal·lacions adquirides recentment per la Col·lecció d’Art Contemporani de la Fundació i que es podran veure fins al 26 d’octubre al Caixafòrum Barcelona.