Arts escèniques

TEATRE

El Lliure col·lectivitza la salut mental amb el testimoni d’‘El peix daurat’

La directora de documentals, Anna Agulló Prieto, reelabora aquest muntatge que es va estrenar a l’Àtrium el 2023

L’actriu explica com va patir una crisi de salut mental en un cant a l’empatia

La direc­tora de docu­men­tals Decons­trui­dos i Una caja cer­rada, Anna Agulló Pri­eto, avui, és guio­nista, direc­tora i actriu d’El peix dau­rat. Durant molt temps, va estar plan­te­jant con­ver­tir el seu tes­ti­moni en un docu­men­tal. Va optar per la solució que li feia més por: escriure-ho en clau de monòleg i inter­pre­tar-ho ella mateixa. Alumna de tea­tre de l’actriu Clara Segura li va enviar una pri­mera versió lle­gida. La impli­cació “gene­rosa” de l’actriu i direc­tora va donar ales un pro­jecte que es va aca­bar estre­nant a l’Àtrium el 2023. Ara, la peça s’ha ree­la­bo­rat amb una millor pro­ducció i s’estrena a l’Espai Lliure des de demà i fins al 20 d’abril.

Agulló va més enllà del seu cas. Entén que mos­trar la seva vul­ne­ra­bi­li­tat l’enfor­teix i que això és catàrtic, tant per a ella com per als espec­ta­dors en gene­ral. Perquè, més enllà de des­criure i repre­sen­tar el que va viure, asse­nyala com a motius, una exigència social que rebenta l’esta­bi­li­tat dels ciu­ta­dans. Fuig de les eti­que­tes del diagnòstic perquè, en rea­li­tat “no són calai­xos estancs”. Adver­teix la dife­rent forma ver­bal per refe­rir-se a algú que “té” una grip o un càncer amb els que “són” depres­sius, esqui­zofrènics o bipo­lars (diagnòstics de salut men­tal). En rea­li­tat, totes les malal­ties tenen un cert trac­ta­ment que per­met esmor­teir-los, si no anul·lar-los.

L’objec­tiu d’El peix dau­rat és col·lec­ti­vit­zar aquesta situ­ació i denun­ciar que la soci­e­tat afa­vo­reix els pro­ble­mes de salut men­tal. I és que el mun­tatge ense­nya un viatge (de l’eufòria més abso­luta a la depressió més tor­tu­osa) a unes pro­fun­di­tats que, molt pos­si­ble­ment, molta gent podria com­par­tir (pot­ser a dife­rents capes). Per això, Anna Agulló enco­ratja i empa­titza amb ten­dresa, tot con­vi­dant-les a “esti­mar-se més i millor”, apunta el direc­tor del Lliure, Julio Man­ri­que. L’obra tes­ti­mo­nial ha tro­bat una forma tea­tral que juga amb el pre­sent de la pro­ta­go­nista que explica el cas amb el seu pas­sat quan va pati les cri­sis. Tot i expli­car moments dolo­ro­sos evita “reviure-ho al 100%”.

La funció actual dife­reix en detalls del que es va veure a l’Àtrium: Els poe­mes que abans reci­tava en moments de crisi alhora que ho ballava, ara es diuen amb una veu en off, men­tre ella es mou amb les pas­ses que li havia pro­po­sat Lali Ayguadé, en la versió ori­gi­nal. Ara, la música de Clara Peya amb cançons de la mateixa tes­ti­moni a més de Miquel Enciso, Gui­llem Torà i Rubén Pri­eto es com­ple­menta amb el vídeo de Fran­cesc Isern i l’espai sonor de Damien Bazin. L’actriu admet una certa sor­presa de molts espec­ta­dors que li han dit que tor­na­ran a veure el mun­tatge ree­la­bo­rat. Li pro­du­eix una certa per­ple­xi­tat perquè, con­fessa “jo mai he repe­tit una obra de tea­tre”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia