la crònica
Chappell Roan corona un Primavera Sound de rècord
L’última de “les supernenes”, sobrenom amb què es coneixen la santíssima trinitat del pop femení que, aquest cap de setmana, ha actuat al Parc del Fòrum, va tancar ahir a la nit una edició de rècord (293.000 assistents) del Primavera Sound. Es tracta de Chappell Roan, nom per al món de la faràndula de Kayleigh Rose Amstutz, una noia de 27 anys que fa poc més d’un any era una total desconeguda i que, en l’actualitat, amb proclames d’orgull LGTBI i una estètica que beu de l’univers de les drag queens, fa només uns mesos que és una de les estrelles del moment, com es va poder comprovar, ahir a la nit, quan, davant d’un públic que se les sabia totes, va anar repassant, una per una, les cançons –Super Graphic Ultra Modern Girl, Femininomenon, After Midnight, Naked in Manhattan...– del seu únic disc: The Rise and Fall of a Midwest Princess. Cançons, la majoria, amb admirable punteria pop; en sintonia, moltes, amb Lady Gaga, Madonna o, fins i tot, grups una mica més rock com ara Heart (a les quals va versionar amb Barracuda) i que Roan va defensar amb un vestuari exuberant, posada en escena teatralitzada i un petit arsenal de pirotècnia.
Sense tanta parafernàlia van presentar-se, just abans, els nord-irlandesos Fontaines DC, un grup que, com Idles dijous o Haim divendres, el Primavera Sound ha vist créixer fins a convertir-se en un dels referents més incontestables del rock contemporani i que, ahir, amb un punt més de sobrietat que en la seva anterior visita, que també va estar molt bé, van alternar les cançons de Romance amb crits de “Palestina, lliure”. No tots els grups, certament, són capaços de tancar un concert a l’escenari més gran dels catorze que hi ha al Primavera Sound amb el següent missatge projectat durant força estona a les pantalles: “Israel està cometent un genocidi, fes servir la teva veu”.
Kim Deal, Amaia o, ja en horari de mitjanit, Anohni and the Johnsons van ser d’altres propostes de la última jornada, ahir, del Primavera Sound, que, els seus organitzadors, en una compareixença davant la premsa, van qualificar d’històrica. “Barcelona ha estat aquests dies l’epicentre mundial de la música”, celebrava un dels directors del festival, Alfonso Lanza, després de xifrar en 71.000 les persones que, cada dia, des de dijous i fins dissabte, han passat pel Fòrum, qualificat per Lanza com “el millor recinte del món on fer un festival de música”. Els concerts, al Fôrum però també en d’altres llocs de la ciutat, que ha organitzat aquesta setmana a Barcelona el Primavera Sound, han reunit 293.000 assistents, assolint d’aquesta manera un rècord que s’ha produït també en l’assistència de públic estranger: un 65% (el mateix percentatge del 2022 i un 6% més que l’edició de l’any passat).
L’aposta, en edicions recents però especialment en la d’enguany, pel pop més comercial del moment, doncs, li ha sortit rodona al festival, que el gener ja havia venut totes les entrades per aquesta edició (un fet sense precedents en la història recent del Primavera Sound) i amb la qual ha fet baixar l’edat mitjana dels espectadors (provinents de 136 estats diferents, amb el Regne Unit, els EUA i Itàlia al capdavant) fins als 29 anys. La 24a edició se celebrarà del 4 al 6 de juny del 2026.