cultura

Crítica

teatre

‘In persona'

Podem ima­gi­nar el Fes­ti­val de Tar­dor Tem­po­rada Alta sense algun mun­tatge de Krys­tian Lupa? Penso que ja no. Per què? Perquè espec­ta­cles com ara Per­sona. Marilyn sem­blen com­pro­me­tre d'alguna manera, en explo­rar el mateix abisme, la vida. I l‘abisme som nosal­tres. Ignoro, mal­grat es mos­tra, quin és el secret d'aquest mera­vellós artista de la imatge, d'aquest il·lumi­na­dor d'inte­ri­ors... però, sens dubte, alguna cosa té a veure amb nosal­tres i l'íntima veri­tat.

1962. Marilyn ha fugit enmig d'un rodatge, fa dos dies que està des­a­pa­re­guda, refu­gi­ada en una vella nau indus­trial, un han­gar con­ver­tit en estudi fotogràfic on Cha­plin hi havia rodat alguna antiga pel·lícula. L'espai és gris i escros­to­nat, les por­tes metàl·liques i l'escala estan rove­lla­des, qua­tre tau­les jun­tes for­men un cen­tre on Marilyn s'estira, una flas­sada i coi­xins, pen­gen uns quants ves­tits en una banda, cadi­res escam­pa­des, cai­xes, vasos i ampo­lles d'aiguar­dent anglès, al fons una bici­cleta atu­rada i un telèfon omplint els racons, al davant, un focus de rodatge i una grua. Res­sona de lluny un goteig cons­tant i obses­siu. La impres­si­o­nant pell blanca i rosada des­borda els límits d'un tri­cot negre. Pensa en Grui­xenka, la pros­ti­tuta d'Els ger­mans Karamàzov. Per fi ve Paula, dona del seu mes­tre Lee Stras­berg, amb qui tenien el vell pro­jecte de mun­tar el Dos­to­ievski, assa­gen..., però es pre­senta André de Die­nes, amb qui fa una última sessió de foto­gra­fies, pur ero­tisme i bellesa trista, també arriba un estrany, un vigi­lant a qui sedu­eix, i Ralf Gre­en­son, el psi­quia­tra obses­si­o­nat que fra­cassa i qui, segons el direc­tor, porta Marilyn al suïcidi dei­xant-li unes pas­ti­lles. A la fi, en trànsit de mort, apa­rei­xen un munt de per­so­nat­ges en una mena de mani­comi impro­vi­sat, par­len inin­tel·ligi­ble i actuen rares esce­nes, és la ment de Marilyn repre­sen­tant-se, alhora que Paula la des­pu­lla, uns l'esti­ren damunt un llençol blanc, on de cop la bru­ta­li­tat impac­tant d'unes fla­mes mons­tru­o­ses crema el cos immòbil d'aque­lla bella nina blanca.

Tot i que la posada en escena és natu­ra­lista, Lupa juga amb una doble veri­tat, hi ha l'externa i la psi­cològica, les quals es bar­re­gen contínua­ment reflec­tint la neu­rastènia vital de l'actriu. I el mateix passa amb la impres­si­o­nant dra­matúrgia, par­tint de la ficció hi ha una mes­cla d'ele­ments històrics i biogràfics que con­for­men un tot d'una intensa i pro­funda cohesió intel·lec­tual. Lupa enfoca l'espec­ta­cle al cen­tre de la ment de Marilyn ima­gi­nant una hipotètica espi­ri­tu­a­li­tat que li dóna una nova, fràgil i pode­rosa per­so­na­li­tat. És com entrar en una casa enigmàtica on la veri­tat fictícia és més impor­tant que la històrica, perquè vivim de veres la llu­mi­no­si­tat del seu inte­rior. Lupa, un cop més, es rein­venta reve­lant algu­nes tro­ba­lles escèniques excep­ci­o­nals. Les imat­ges pro­jec­ta­des de San­dra Kor­ze­niak al límit, des­feta i plo­rant després d'un assaig –que Lupa va gra­var sense que ella ho sabés– con­fes­sant veure's incapaç de recrear l'ideal que el direc­tor li exi­gia, no només il·lus­tren el procés cre­a­tiu, sinó la imatge més pura i la mimesi més esgar­ri­fosa mai traçades de Marilyn. Impres­si­o­nants també Katarzyna Figura i Piotr Skiba. Sen­tida ovació del públic, com­moció i llàgri­mes en la com­pa­nyia. Imme­mo­rial.

Persona. Marilyn
Director: Krystian Lupa.
Intèrprets: Sandra Korzeniak, Katarzyna Figura, Piotr Skiba, Wladyslaw Kowalski, Marcin Bosak, Henryk Niebudek, Agnieszka Wosinska, Zbigniew W. Kaleta, Agnieszka Roszkowska, Krzysztof Dracz, Adam Ferency, Andrzej Szeremeta, Marcin Tyrol, Adam Graczyk, Malgorzata Maœlanka i Jolanta Olszewska.
Teatre de Salt, dia 1 de novembre del 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.