Cultura

Quadern de cinema

‘Alexia' és un documental que —amb ingenuïtat ‘kitsch'— vol respondre a ‘Camino'

L'Opus respon

Recordo que, quan es va estre­nar Camino, de Javier Fes­ser, alguns mit­jans de comu­ni­cació van publi­car una carta d'Alfredo González-Bar­ros, germà d'Ale­xia González-Bar­ros –la figura real en què s'ins­pi­rava la pro­ta­go­nista de la pel·lícula–, en què es feia esment d'una de les esce­nes climàtiques: la mort de Camino rode­jada dels aplau­di­ments dels met­ges, infer­me­res, cape­llans i fami­li­ars que l'acom­pa­nya­ven a l'habi­tació de l'hos­pi­tal. A la carta, Alfredo González-Bar­ros asse­gu­rava que la seva ger­mana no va morir entre aplau­di­ments, sinó rode­jada de l'amor dels que l'esti­ma­ven. Si l'escena es trac­tava, real­ment, d'una llicència poètica de Fes­ser, lla­vors era una de les for­mes més impru­dents de llicència. Aquesta con­si­de­ració, evi­dent­ment, és ali­ena al fet que els per­so­nat­ges retra­tats fos­sin mem­bres de l'Opus Dei. Arre­me­tre con­tra l'Opus no sols és una opció: pot­ser és un deure si un vol posar
el dit a la nafra de deter­mi­na­des mane­res de ges­ti­o­nar la fe. O vol fur­gar en algu­nes malal­tis­ses cruïlles entre el poder i la fe. Però és un cosa que, com tot, no es pot fer a qual­se­vol preu. I enfron­tar qui sigui a la imatge dra­ma­tit­zada de la seva pròpia família aplau­dint la mort d'una filla o una ger­mana pot­ser
és un preu massa bèstia.

Com a espec­ta­dor –no vaig haver d'escriure sobre la pel·lícula com a crític– ja man­te­nia una relació una mica pro­blemàtica amb Camino. Per motius diver­sos. D'una banda, em feia la impressió que Fes­ser havia optat per un mate­rial deli­cadíssim i que la lec­tura que havia esco­llit fer sobre l'experiència d'Ale­xia no estava exempta d'extrems dis­cu­ti­bles. Em van moles­tar els recur­sos for­mals que ampli­fi­ca­ven la mor­bo­si­tat de les inter­ven­ci­ons mèdiques sobre Ale­xia: si del que es trac­tava era d'impug­nar l'Opus, no ente­nia per què també havia de rebre el
gremi dels oncòlegs, que a la pel·lícula no fan altra cosa que inten­tar curar una malalta... per camins
que, evi­dent­ment, a ningú li agrada tra­ves­sar. També feia mal que Fes­ser apliqués el recurs del joc de parau­les que ja sos­te­nia els malen­te­sos de la seva nota­ble El mila­gro
de P. Tinto
(1998). Ho recor­den? Allí, l'expressió “papi papito” –que, en un idi­oma cen­tre­eu­ro­peu inven­tat, no sé què sig­ni­fi­cava– donava peu que s'establís una falsa relació pater­no­fi­lial entre Luis Ciges i Pablo Pinedo. A Camino, l'atracció romàntica entre la pro­ta­go­nista i un nen ano­me­nat Jesús i la par­ti­ci­pació dels dos en una repre­sen­tació tea­tral –l'obra– a un casal de barri feia que els pares de la pro­ta­go­nista inter­pre­tes­sin que la seva filla tenia visi­ons del fill de Déu i que volia
entrar a l'Opus –l'Obra–. La san­te­dat com a malentès lingüístic: una altra decisió de risc, sobre­tot si
un no ha estat mai dins del cap d'Ale­xia. Però el més sos­pitós de
Camino és que cul­minés en la san­ti­fi­cació de Camino per altres mit­jans: la pro­ta­go­nista vivia una experiència de trans­cendència i viat­java del llit d'hos­pi­tal a un cel pri­vat
on balla­ria –eter­na­ment?– amb
el seu par­ti­cu­lar Jesús seglar.
Així, Camino aca­bava sent una
pel·lícula anti-Opus que, en el fons, era més de l'Opus del que el seu cre­a­dor podia sos­pi­tar.

Tres anys després, l'Opus, sense ni tan sols esmen­tar Camino, pre­senta la seva pel·lícula de res­posta: Ale­xia, de Pedro Del­gado Cavi­lla, un docu­men­tal de cre­ació que cau en el kitsch invo­lun­tari, però que també demos­tra que el procés de docu­men­tació de Fes­ser va ser més intens del que un supo­sava.

El que no es veu en els súper-8 domèstics dels González-Bar­ros que nodrei­xen Ale­xia són àngels,
ni tam­poc dimo­nis: tan sols una
família –que sí, era de l'Opus– enfron­tada a una de les pit­jors tragèdies que un pot con­ce­bre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.