cultura

“Massa aviat, massa”

Acabàvem d'escol­tar He mirat aquesta terra, de Rai­mon, i encara teníem a la boca el gust del vi i de la mel que Miquel Pai­rolí ens inci­tava a pren­dre en la carta de comiat que havia tin­gut el valor d'escriure poc abans de morir, i sí, vam tro­bar que era un text molt bell, escrit des de l'inte­rior mateix d'una esgar­ri­fança, l'últim apunt a les pàgines del seu die­tari. Pai­rolí havia dis­po­sat que aquest text fos imprès al dors del seu recor­da­tori, del qual havia pre­vist el for­mat, el seu retrat franc al fron­tis­pici, les dates biogràfiques (en calen­dari gre­gorià i, devot dels clàssics com era, també en el romà), els ver­sos d'Espriu i fins i tot el cos de lle­tra, el tipus de tinta, el tacte del paper. Dies abans, havia dema­nat a l'escrip­tor i peri­o­dista Lluís Frei­xas que fos ell qui llegís el frag­ment a la clo­enda del fune­ral, donat que ell “no podria fer-ho per raons òbvies”. Aquest text, i les peces musi­cals que es van escol­tar, for­ma­ven part del guió meti­cu­lo­sa­ment pres­crit per un escrip­tor no pas maniàtic, sinó con­trari a tota des­me­sura i enfar­fec.

Després que mossèn Josep M. Amich donés la ben­vin­guda als assis­tents, unes tres-cen­tes per­so­nes, entre les quals hi havia el con­se­ller de Cul­tura, Fer­ran Mas­ca­rell; l'alcalde de Girona, Car­les Puig­de­mont, i una àmplia repre­sen­tació del món cul­tu­ral i periodístic de la ciu­tat, només hi va haver tres par­la­ments, el nom­bre màxim que havia esti­pu­lat Pai­rolí. El més extens i emo­tiu va ser el de l'edi­tor de la revista Gavar­res i amic íntim de l'escrip­tor, Àngel Madrià, que va refe­rir-se a la inte­gri­tat, la pre­cisió i la coherència com les prin­ci­pals qua­li­tats de Pai­rolí, que en el ràpid procés de la malal­tia només s'havia permès la feblesa, humaníssima, de mur­mu­rar, “massa aviat, massa aviat”. El direc­tor de Presència, Joan Ven­tura, va lamen­tar l'escassa reper­cussió que la seva mort havia tin­gut als mit­jans de Bar­ce­lona, i el pro­fes­sor Juan Luis Bar­to­lomé, que havia fet amis­tat amb Pai­rolí els últims mesos, va recor­dar la seva passió com­par­tida per l'autor hon­garès Sándor Márai.

El comiat

No ha estat un somni, no

Miquel Pairolí

No ha estat un somni, no.– Com Antoni en el poema de Kavafis, sempre acabem perdent aquesta Alexandria que hem tingut. Però no ha estat un somni, no.

Gràcies pels anys de convivència amb la mare, pels dies de la infantesa a Palol i per les paraules de l'avi.

Gràcies per la verdor fosca i llunyana del bosc de les Gavarres i per l'olor de la roureda i gràcies per tants capvespres en què hem vist pondre's el sol entre el Montseny i Rocacorba.

Gràcies pel gust de les viandes i dels fruits que dóna aquesta terra, que hem pres cuinats amb saviesa humil i antiga coneixença, i gràcies pels vins que alimenten el cos i alegren l'esperit.

Gràcies per les estelades nits d'estiu, compartides amb els amics, potser no lluny de mar.

Gràcies pel Concert per a violí i orquestra, de Beethoven, que és com dir la música, i gràcies per haver conegut Roma i Viena, Trieste i Lisboa, París i Amsterdam.

Gràcies pels llibres que he llegit i que tant m'han acompanyat sempre i, entre ells, pels més estimats, que a l'alta nit reprenia del prestatge per tornar a un poema o a un paràgraf.

Gràcies també per les pàgines que he pogut escriure, per a mi i per als altres.

Alexandria és gran i tota plena de contrastos. Quan s'acosta la fi, el record s'expandeix com un oratge pels jardins de la ciutat i oblida els suburbis, les males hores, els dies amargs, els errors comesos, que també han existit.

A l'hora del comiat, només dos mots d'Horaci: carpe diem, amics, companys, beveu el vi, gaudiu la mel. Que la vida és breu i passa, i tot és ara i res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.