cultura

Volt de pista

Perilla la continuïtat del centre de creació i residència La Vela a la Masia d'en Cabanyes de Vilanova i la Geltrú, un dels pilars del pla integral de circ

Restes del naufragi?

Per moltes i molt diverses raons,
cal fer tot el possible perquè
La Vela continuï a Vilanova i la Geltrú

En vista de la capi­tal importància de l'R+D+I en els pro­ces­sos de cre­ació cir­cense, el pla inte­gral de circ poten­cia tres fàbri­ques de cre­ació: Roca Umbert (a Gra­no­llers, avui un pro­jecte mig atu­rat per la crisi), La Cen­tral del Circ (ges­ti­o­nada per l'Asso­ci­ació de Pro­fes­si­o­nals de Circ, en ple ren­di­ment a Bar­ce­lona) i La Vela de Vila­nova i la Geltrú, con­ge­lada després de cinc anys de des­en­certs i enso­pe­ga­des. Mal­grat la mani­festa i rei­te­rada incom­petència muni­ci­pal vila­no­vina pel que fa a la gestió de La Vela, en aquests cinc anys l'equi­pa­ment ha fet un bon ser­vei i ha donat fruits apre­ci­a­bles. L'Asso­ci­ació de Pro­fes­si­o­nals de Circ de Cata­lu­nya (APCC) n'ha fet un inven­tari, que expo­sarà al con­se­ller de Cul­tura la set­mana que ve (ja començava a ser hora que l'APCC, en qua­li­tat de màxima repre­sen­tant del sec­tor, agafés el toro per les banyes en aquest des­astrós afer).

L'actual regi­dora de Cul­tura de Vila­nova, Marijó Riba, lamenta haver-se tro­bat “un cadàver”: el con­veni 2011 Ajun­ta­ment-Gene­ra­li­tat està sense sig­nar (el del 2010 s'havia sig­nat a corre-cuita el 22 de novem­bre, a punt d'aca­bar l'any) i actu­al­ment La Vela “està dei­xada de la mà de Déu”. Afirma que des de la regi­do­ria es vol­dria assu­mir el cen­tre, però encara no se sap si serà pos­si­ble, tant econòmica­ment com política­ment. Hi bus­quen solu­ci­ons en clau de circ i en clau de ciu­tat, i en els pròxims dies es reu­ni­ran també amb Fer­ran Mas­ca­rell per tro­bar una sor­tida a l'atzu­cac. Men­tres­tant, sabent que l'Ajun­ta­ment de Vila­nova i la Geltrú és un dels més endeu­tats de Cata­lu­nya, Ràdio Macuto va tocant cam­pa­nes. D'una banda, espe­cula que el CAER (sense direc­tor d'ençà del ces­sa­ment de Cèsar Compte fa un mes) es faria càrrec de La Vela endu­ent-se els enve­lats a la capi­tal del Baix Camp o bé este­nent a Vila­nova la pro­gra­mació de Tra­pezi Reus (fira també sense direcció i amb les pro­duc­ci­ons del 2012 con­ge­la­des per mor de la rees­truc­tu­ració post-Compte). És una via que veig incon­gru­ent i que Vila­nova ja va rebut­jar fa un any.

També s'espe­cula sobre exter­na­lit­zar-ne la gestió (jo mateix ho sug­ge­ria al Volt de pista de l'1-III-2010, i el balanç ela­bo­rat per l'APCC el novem­bre del mateix any con­si­de­rava la gestió pri­vada com a “més efec­tiva”). Altres cam­pa­nes anun­cien un con­sorci Ajun­ta­ment-Gene­ra­li­tat-APCC-patro­ci­na­dors pri­vats. És clar que hi ha una solució més fàcil (la més indigna de totes): enge­gar-li el tret de gràcia. Però la gran importància del tema i el capi­tal inver­tit obli­guen les parts impli­ca­des a esmo­lar l'enginy perquè el pro­jecte con­tinuï arre­lat a Vila­nova.

Per què a Vila­nova? Per tra­dició: la ciu­tat manté una intensa relació amb el circ des de finals del XVIII, va tenir un circ esta­ble (Apol·lo, 1899-1960) i va par­ti­ci­par en la cre­ació de la Fira de Circ Tra­pezi.

Per l'espai: és l'únic dels tres cen­tres de cre­ació exis­tents en què es pot resi­dir (opció ideal per a copro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals) i també l'únic que per­met cre­a­ci­ons de gran for­mat. El valor de La Vela no són els enve­lats (que, a més, comen­cen a ser vellets) sinó l'espai. A més, la ubi­cació en plena natura ofe­reix la calma i la con­cen­tració ide­als per tre­ba­llar.

Per des­cen­tra­lit­zació ter­ri­to­rial: cal con­so­li­dar el tri­an­gle cir­cense Reus-Vila­nova-Bar­ce­lona per con­ti­nuar irra­di­ant a la resta del país. I per la feina feta (la demos­tra el balanç que l'APCC pre­sen­tarà al con­se­ller) i per la inversió: Cata­lu­nya no es pot per­me­tre mal­ba­ra­tar ni un euro. Seria una immo­ra­li­tat dei­xar enter­rat a la Masia d'en Caba­nyes el dine­ral públic que s'hi ha abo­cat des del 2006. No els deta­llo xifres, però només en infra­es­truc­tu­res, el capi­tal inver­tit és massa gros per pren­dre deci­si­ons poc medi­ta­des i sense con­sen­suar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.