cultura

Crítiques. Novel·la

D. Sam Abrams

L'indiferent

La llengua, rica, està al servei d'una sensibilitat molt acusada
Valentí Puig
té el control perfecte del ritme narratiu, sincopat

Hi ha dues mane­res de cons­truir una novel·la: la de Henry James, quan es par­teix de la cre­ació dels per­so­nat­ges, o la de Robert Louis Ste­ven­son, quan es comença amb la posada en escena. A Bar­ce­lona cau, Valentí Puig ha seguit la lliçó de James i d'entrada ha con­ce­but el pro­ta­go­nista, Víctor Ayme­rich, el gran indi­fe­rent, l'home que viu “sense bé ni mal”. Per això l'obra sem­pre manté una lec­tura uni­ver­sal. Després, l'autor ha bus­cat un esce­nari adi­ent per col·locar-hi aquesta peça cen­tral que ver­te­bra la nar­ració: Bar­ce­lona, just abans de caure el 26 de gener del 1939.

A través d'Ayme­rich, un doble agent del SIM i quin­ta­co­lum­nista, i el pano­rama deso­la­dor de la ciu­tat, Puig estu­dia a fons, sense estal­viar- nos cap detall escabrós, una soci­e­tat a punt del col·lapse civi­lit­za­tori, on tot s'hi val. Una soci­e­tat en què els assas­si­nats, els escor­colls, les denúncies, els arres­tos, la tor­tura, els roba­to­ris, el pillatge, la depre­dació, l'abas­se­ga­ment, l'espe­cu­lació, la gana, la por, la misèria, la traïció, el cinisme, la men­tida, l'arbi­tra­ri­e­tat, la injustícia, la vora­ci­tat, el sexe desen­fre­nat, l'alco­hol, la impre­visió, la incer­tesa, el joc i l'ego­isme són el pa de cada dia. A més, no costa gens, per mitjà d'un cert efecte al·legòric, detec­tar certs paral·lelis­mes amb l'estat del món avui mateix. Només exis­teix la con­tra­par­tida del sacri­fici per amor de la copro­ta­go­nista, Pal­mira.

Bar­ce­lona cau res­pira mes­tratge, començant pel pes de la substància intel·lec­tual i la fibra moral. Si mai el des­crip­tor lite­ra­tura d'idees ha tin­gut un sen­tit pro­fund és en el con­text d'aquesta novel·la. Com el Con­rad d'El cor de les tene­bres, Puig estu­dia la dis­lo­cació de la con­dició humana davant d'una situ­ació límit. I arriba a la mateixa con­clusió que ell: la nos­tra capa civi­lit­zatòria és ben prima.

Per una altra banda, tenim la con­cen­tració de l'obra que per­met el con­trol per­fecte del ritme nar­ra­tiu, un ritme sin­co­pat que es torna sta­catto tre­pi­dant a mesura que avança la història cap a la seva fi ine­xo­ra­ble. El des­ple­ga­ment de la trama argu­men­tal en 10 capítols divi­dits en esce­nes, d'alta sig­ni­fi­cació real, con­cep­tual i simbòlica, que van sor­gint orgànica­ment des de dins de la mateixa ener­gia del text i no a par­tir de l'apli­cació mecànica d'un esquema impo­sat des de fora.

L'equi­li­bri just entre els aspec­tes interns i externs dels per­so­nat­ges i els esce­na­ris. La com­bi­nació insu­pe­ra­ble de rea­lisme i recre­ació ima­gi­na­tiva on tot queda reves­tit de vera­ci­tat i plau­si­bi­li­tat.

L'excel·lent maneig del punt de vista que s'adapta a cada escena amb una bate­ria de recur­sos que va des de la distància callada a la pro­xi­mi­tat càlida. L'evo­cació bro­dada dels per­so­nat­ges i els esce­na­ris, a par­tir d'una tria encer­tada d'ele­ments repre­sen­ta­tius. El res­se­gui­ment minuciós del pas del temps que car­rega el text d'un soter­rat clima de tensió i expec­tació.

La llen­gua, pre­cisa i rica, està posada al ser­vei d'una sen­si­bi­li­tat molt acu­sada. Una llen­gua que trenca amb l'esque­ma­tisme pro­totípic de la novel·la breu i genera una sen­sació de den­si­tat i ple­ni­tud. El sub­til sis­tema de repe­ti­ci­ons que acaba con­ver­tint-se en una sèrie de leit­mo­tiv que pre­fi­gu­ren el desen­llaç.

Eliot insis­tia que l'existència d'un sol poema excel·lent ens obli­gava a lle­gir tota la pro­ducció d'un autor. Bar­ce­lona cau és la novel·la que, amb la seva extra­or­dinària vàlua, farà que els lec­tors hagin de recu­pe­rar la resta de la sòlida obra nar­ra­tiva de Valentí Puig.

Barcelona cau Autor: Valentí Puig Editorial: Proa Barcelona, 2012 Pàgines:  170 Preu: 17 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.