cultura

Quadern de cinema

El pianista català i Segundo de Chomón dialoguen en un DVD que contrapunteja la fascinació pels orígens del cinema

La invenció de Sabatés

“El DVD de Chomón transforma la nostra casa en un cinema de principis del segle XX”

Alguns dies després d'haver escrit aquí mateix sobre la pel·lícula La invención de Hugo, m'espe­rava a la bústia de casa una grata sor­presa: el DVD Le Piano Magi­que. Jordi Sabatés recrea a Segundo de Chomón, edi­tat con­jun­ta­ment per la Soci­e­tat Gene­ral d'Autors (SGAE), Fil­mo­teca de Cata­lu­nya i l'Ins­ti­tut Buñuel. No estem par­lant de qual­se­vol cosa: d'una banda, Le Piano Magi­que immor­ta­litza una sessió pro­di­gi­osa en la qual dos mes­tres dia­lo­guen sense que la cir­cumstància que els sepa­rin cent anys d'història sem­bli un obs­ta­cle infran­que­ja­ble. De l'altra, en un moment en què estem sota l'influx dels tan dife­rents cants als orígens que han for­mu­lat The Artist i La invención de Hugo, aquest objecte de per­fils tan apa­rent­ment tri­vi­als –un DVD– per­met crear la il·lusió de tin­dre el pia­nista a casa... O millor: per­met con­ver­tir casa nos­tra en un cinema de prin­ci­pis del segle XX, amb pia­nista i tot, atent als estímuls d'una pan­ta­lla esde­vin­guda fines­tra màgica, ter­ri­tori de trans­for­ma­ci­ons i sor­pre­ses inces­sants. Cal subrat­llar-ho, tot i que per a alguns ja sigui una obvi­e­tat: Segundo de Chomón –que dóna nom a una de les sales de la nova Fil­mo­teca– no és una nota al peu de pàgina dels orígens del cinema, ni un imi­ta­dor de Geor­ges Méliès sense poètica pròpia, sinó una pio­nera màquina de som­niar que el tre­ball de Jordi Sabatés ha tor­nat a acti­var, de la mateixa manera que la va acti­var el mera­vellós DVD Segundo de Chomón. 1903-1912. El cine de la fan­tasía, amb lli­bre de Joan M. Min­guet incor­po­rat, edi­tat per Cameo i Fil­mo­teca de Cata­lu­nya l'any 2010. En aquell disc, acom­pa­nyava les imat­ges la música de Joan Pineda.

Sorprèn que Jordi Sabatés, l'home que va fir­mar amb Tete Mon­to­liu el que ha estat con­si­de­rat com el millor disc de la història del jazz català –l'ino­bli­da­ble Vampy­ria–, desitgi ser un d'aquells pia­nis­tes anònims de sala dels temps del mut. A Le Piano Magi­que, la lec­tura musi­cal de Sabatés mai no és òbvia, ni mera­ment il·lus­tra­tiva: a Dan­ses cos­mo­po­li­tes à trans­for­ma­tion (1902), Sabatés juga a com­pri­mir gèneres musi­cals men­tre, a la pan­ta­lla, Segundo de Chomón sem­bla reve­lar-se com l'avi d'un Mic­hel Gondry i les seves estètiques en cons­tant trans­for­mació; a Création de la ser­pen­tine (1908), el pia­nista juga amb el silenci per aca­bar tro­bant la per­fecta sin­to­nia amb un clímax que anti­cipa el cinema de l'abs­tracció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.