cultura

Vilà, premi Cipresci

‘La lapidation de saint Étienne', del gironí Pere Vilà, va rebre ahir el prestigiós guardó que atorga la crítica internacional de la Seminci de Valladolid

L'Espiga d'Or va recaure en el film ‘Els cavalls de Déu', del parisenc Nabil Ayouch

No ha parat de rebre bones crítiques en els diver­sos fes­ti­vals a què s'ha pre­sen­tat (Kar­lovy Vary, Mont-real, Lon­dres...), però no ha estat fins ara, en la Seminci de Valla­do­lid, que tots aquests elo­gis s'han cor­res­post amb un premi relle­vant, com el que atorga la crítica inter­na­ci­o­nal: el Cipresci. La pel·lícula La lapi­da­tion de saint Étienne (La lapi­dació de St. Esteve), diri­gida pel cine­asta gironí Pere Vilà, va entrar així en el pal­marès de la 57a edició de la Set­mana Inter­na­ci­o­nal de Cinema de Valla­do­lid, ator­gat ahir, i en què Els cavalls de Déu, del pari­senc d'ori­gen mar­roquí Nabil Ayouch –ins­pi­rada en els atemp­tats ter­ro­ris­tes de Casa­blanca del 2003– va merèixer l'Espiga d'Or.

Altres guar­dons que es van donar són l'Espiga de Plata, que va recaure en Han­nah Arendt, pel·lícula que ha supo­sat el retorn de la direc­tora ale­ma­nya Mar­ga­rethe von Trotta. I el premi per al millor actor ha estat per a Matt­hias Scho­e­na­erts, pel seu paper a De roui­lle et d'os, del francès Jac­ques Audi­ard. En un pal­marès mar­cat pels pre­mis com­par­tits i les men­ci­ons espe­ci­als, el guardó a la millor actriu se'l van repar­tir les joves Elle Fan­ning, per Gin­ger & Rosa, de Sally Pot­ter, i Greisy Mena, per La vida pre­coz y breve de Sabina Rivas, de Luis Man­doki.

Les dues pel·lícules tri­om­fa­do­res de la secció ofi­cial han estat De roui­lle et d'os, de Jac­ques Audi­ard i La cin­quième sai­son, de Peter Bro­sens i Jes­sica Woodworth, que s'han repar­tit sis guar­dons. La cinta del rea­lit­za­dor francès ha acon­se­guit els pre­mis al millor direc­tor, i millor actor i guió, men­tre que el film dels bel­gues Bro­sens i Woodworth s'ha endut el premi espe­cial del jurat, el de la crítica inter­na­ci­o­nal –ex aequo amb la pel·lícula de Pere Vilà– i el suport del jurat jove.

Com­petència ferotge

Pere Vilà es va mos­trar d'allò més con­tent pel premi rebut. El cine­asta gironí va remar­car que se sen­tia molt il·lusi­o­nat per haver rebut con­cre­ta­ment aquest guardó, el Cipresci, que el con­ce­deix una repre­sen­tació de la crítica inter­na­ci­o­nal. I més pel fet, va recor­dar, de l'enorme com­petència pre­sen­tada a la secció ofi­cial, en què direc­tors de la talla de Goran Paskal­je­vic (que ha rebut tres cops l'Espiga d'Or de la Seminci), José Luis Cuerda i Mika Kau­rismäki n'han sor­tit amb les mans bui­des. Vilà no va ama­gar que es treia una espina, sobre­tot perquè està con­vençut que “la pel·lícula s'ho merei­xia”.

El jurat del premi va des­ta­car del film de Pere Vilà “el trac­ta­ment del com­por­ta­ment humà que se'n desprèn”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.