La lluna torna a l'Observatori de l'Ebre

És una esfera de vidre bufat policromada que ha estat restaurada per l'Escola d'Art de Tortosa

La relació entre l'Escola d'Art i Dis­seny de la Dipu­tació de Tar­ra­gona a Tor­tosa i l'Obser­va­tori de l'Ebre es remunta al 1994. Des d'aquell moment el taller de res­tau­ració de l'Escola d'Art ha recu­pe­rat unes quinze peces del fons de l'Obser­va­tori: començant pels qua­dres del geòleg i astrònom José Joaquín Lan­de­rer, i aca­bant pels ins­tru­ments científics més vari­ats (teles­co­pis, sismògrafs...). «Aquesta relació ens ha permès espe­ci­a­lit­zar-nos en patri­moni científic i ens arri­ben coman­des d'altres obser­va­to­ris i enti­tats», va pun­tu­a­lit­zar la res­tau­ra­dora de l'Escola d'Art de Tor­tosa, Carme Cle­mente. De fet, ahir al pavelló Lan­de­rer de l'Obser­va­tori de l'Ebre es va esce­ni­fi­car, en un acte pre­si­dit pel pre­si­dent de la Dipu­tació, Josep Poblet, el lliu­ra­ment, per part de l'Escola d'Art, de l'última peça res­tau­rada de l'Obser­va­tori: una lluna de vidre bufat, poli­cro­mada i que va for­mar part de l'Expo­sició Inter­na­ci­o­nal de Bar­ce­lona el 1929. «L'expo­si­tor de l'Obser­va­tori estava molt estu­diat», va mani­fes­tar, per la seua banda, l'actual direc­tor de l'enti­tat, Miquel Torta, que va expli­car que hi havia qua­tre esfe­res de vidre en total, dues repre­sen­ta­ven el glo­bus solar a escala de dos mil quilòmetres al mil·límetre. «Les taques del sol no eren aleatòries sinó que repre­sen­ta­ven el sol un dia con­cret», va pre­ci­sar Torta. Les altres dues esfe­res repre­sen­ta­ven la lluna en quart crei­xent i min­vant –una de les quals és la que es va lliu­rar ahir– i els cràters i mars que hi apa­rei­xen pin­tats pre­nent com a font les millors foto­gra­fies del moment. Aques­tes qua­tre esfe­res es van con­fec­ci­o­nar en un taller de Bar­ce­lona del qual es des­co­neix el nom i es con­ser­ven totes excepte un glo­bus solar que es va tren­car.

L'estruc­tura de vidre de la lluna res­tau­rada estava en prou bon estat, però per con­tra la capa pictòrica tenia abun­dants lla­cu­nes fruit de ras­ca­des majo­ritària­ment, a més d'estar força bruta. El procés de res­tau­ració ha con­sis­tit bàsica­ment a nete­jar l'esfera i omplir les lla­cu­nes amb una pig­men­tació sem­blant a l'ori­gi­nal.

Altres peces restaurades

La lluna de vidre de l'Observatori no va ser l'única peça restaurada que ahir es va retornar. Així l'Escola d'Art també va lliurar a l'Ajuntament de Tortosa un conjunt de caps de biga de fusta que formaven part del sostre d'un palau gòtic del carrer Mercaders de Tortosa comprat al segle XIX pels barons de Porroy. Les talles són d'estil gòtic però la policromia és del segle XIX. També es va lliurar un casc islàmic de ferro que es va trobar arran d'unes excavacions arqueològiques d'urgència realitzades al carrer Creueria de Tortosa que es va trobar fragmentat en sis parts. Finalment, l'Escola d'Art va tornar al convent de Santa Clara de Tortosa un oli sobre tela de lli d'autor desconegut que representa la santa i que data probablement del segle XVII.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.