cultura

Inici d'una nova era

Gran part d l'esclat del còmic adult que es va pro­duir a l'Estat espa­nyol als anys setanta i fins a mit­jan vui­tanta es va pro­duir a La Flo­resta. Josep Tou­tain, després d'obrir mer­cat als sei­xanta a Europa i als Estats Units, exer­cint d'agent de dibui­xants, va anar més enllà i es va llançar a l'edició de revis­tes de còmic. Amb les his­to­ri­e­tes de ciència-ficció de 1984 va mar­car una època. Li van seguir Cre­epy, amb còmics de ter­ror, i Comix Inter­na­ci­o­nal. Tou­tain no només exer­cia d'edi­tor, amb les seves publi­ca­ci­ons –només cal relle­gir els edi­to­ri­als– va voler lide­rar amb vehemència la rei­vin­di­cació de la his­to­ri­eta com un art adult i equi­pa­rat amb dig­ni­tat artística a la resta de ves­sants cre­a­ti­ves. Fins i tot, en aquest entu­si­asta camí, va edi­tar l'ambi­ci­osa obra divul­ga­tiva, amb fas­ci­cles col·lec­ci­o­na­bles, His­to­ria de los cómics. Qua­tre volums esplèndids però que dei­xa­rien tocada l'eco­no­mia de l'empresa. Un altre veí de La Flo­resta, Josep Maria Beren­guer, dona­ria visi­bi­li­tat a l'under­ground de l'època amb la cre­ació de la revista El Víbora, que s'estre­na­ria amb noms com Max, Gallardo, Medi­a­vi­lla, Pons, Martí o Naza­rio. Aquesta mítica publi­cació va ser apa­dri­nada per Josep Tou­tain.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.