Sense cultura

PORT. FRANC

Maria palau

Recital de bodegons

La galeria Manuel Barbié de Barcelona reivindica en una exposició la importància de la natura morta en la història de l'art, en un recorregut d'obres, algunes mestres, que arrenca al XVII, s'atura en les avantguardes i arriba als nostres dies

Sem­bla estrany que encara avui el bodegó dugui l'eti­queta de gènere menor i la majo­ria d'amants de l'art es resis­tei­xin a gau­dir-lo sense com­ple­xos. Fins a cert punt, ha anat arros­se­gant aquesta baixa con­si­de­ració des de fa una pila de segles. Tot i que els seus orígens es remun­ten a l'anti­gui­tat clàssica grega –i pot­ser abans i tot–, no serà fins al segle XVI, i sobre­tot al XVII, que el bodegó començarà a viure el seu pri­mer període d'esplen­dor gràcies a l'apa­rició d'una bur­ge­sia que, tot des­a­fi­ant els gus­tos i els cri­te­ris artístics de l'Església i dels gover­nants i per tal de demos­trar el seu nou poder econòmic, encar­re­garà als pin­tors més repu­tats unes obres que jus­ta­ment exal­ta­ven el seu nivell de vida i una abundància negada al poble. La història del bodegó, per­sis­tent en el temps tot i els obs­ta­cles de des­pres­tigi, és apas­si­o­nant. Menys­te­nir-lo encara avui és igno­rar el seu llarg i com­plex recor­re­gut i, més greu i tot, la seva importància en la irrupció de l'art d'avant­guarda. Els grans intèrprets de la moder­ni­tat van veure en la natura morta un còmplice ideal per als seus neguits. El cubisme, el movi­ment més impor­tant del segle XX, va fer la seva revo­lució sota els aus­pi­cis del bodegó. Es neces­si­ten més argu­ments per extir­par-li les con­no­ta­ci­ons nega­ti­ves que com­por­ten reduir-lo a tema insig­ni­fi­cant?

Durant l'última dècada, els inves­ti­ga­dors del bodegó s'han esforçat molt per res­ca­tar-lo d'aquest baix esca­lafó de la jerar­quia artística. Nous estu­dis i noves expo­si­ci­ons –a casa nos­tra recor­dem la que va impul­sar el Museu Picasso de Bar­ce­lona l'any 2009, Objec­tes vius, figura i natura morta en Picasso, abso­lu­ta­ment mera­ve­llosa–, però, sens dubte, queda molt camí per fer. Amb acti­tud de museu, la gale­ria Manuel Barbié (Con­sell de Cent, 321) aporta ara el seu gra­net de sorra amb l'expo­sició Bodegó. La con­sistència temàtica, que, sota l'agut i sen­si­ble tre­ball intel·lec­tual i de comis­sa­riat de Fran­cesc Mira­lles, res­se­gueix ni més ni menys que els qua­tre segles d'història del gènere amb un reci­tal d'obres, algu­nes indis­cu­ti­ble­ment mes­tres.

L'iti­ne­rari arrenca al segle XVII amb fantàstics exem­ples de bode­gons, impreg­nats d'inten­ses refle­xi­ons sobre la vida i la mort, la fra­gi­li­tat i l'efímer, que van fer les delícies a la pre­po­tent bur­ge­sia de l'època. Fa una repas­sada exhaus­tiva de les avant­guar­des històriques, amb les fir­mes il·lus­tres de Robert Delau­nay, Óscar Domínguez, Juan Gris, Henri Lau­rens... I furga en les noves tendències de l'art més actual, amb Fer­nando Botero, Jorge Cas­ti­llo, Miquel Bar­celó, Car­men Laffón..., per bre­gar la tesi del comis­sari, sor­pre­nent per als que seguei­xen des­con­si­de­rant tant el bodegó: “Direc­ta­ment o indi­rec­ta­ment, s'ha con­ver­tit en el pro­ta­go­nista de gran part de la pin­tura, de l'escul­tura, dels mun­tat­ges, de les ins­tal·laci­ons del món plàstic con­tem­po­rani. La major part són obres amb ànima de bodegó”, defensa Mira­lles amb un argu­ment de pes: si alguna cosa con­necta els artis­tes d'avui és una pre­o­cu­pació per reflec­tir els mals del nos­tre món i de la nos­tra rea­li­tat.

Molts escèptics sor­ti­ran de l'expo­sició de la Barbié –com sem­pre, a l'altura dels col·lec­ci­o­nis­tes més exi­gents– con­vençuts que el bodegó es mereix una altra opor­tu­ni­tat. O, com diu Mira­lles al text del catàleg, que ja no té cap sen­tit, si és que mai n'ha tin­gut, sen­ten­ciar que Cara­vag­gio és més impor­tant per La con­versió de Sant Pau que per Cis­te­lla amb frui­tes. La història de l'art demana a crits ser rees­crita.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia