cultura

La zona prohibida

Manuel Baixauli, que va estar paralitzat durant 42 dies afectat per la síndrome de Guillain-Barré, reflexiona sobre “el que volem ignorar” a ‘La cinquena planta'

“És surrealista perquè et duu
a un món de fantasia i, per moments, de terror”, diu Lluch

“La feli­ci­tat no és el que ens ima­gi­nem, sinó això: estar viu.” L'escrip­tor valencià Manuel Bai­xauli sap de què parla. Va estar para­lit­zat de cos sen­cer durant 42 dies afec­tat per la mis­te­ri­osa síndrome de Gui­llain-Barré que li impe­dia fins i tot par­lar: “En només cinc dies em vaig con­ver­tir en una pedra que tenia tota la capa­ci­tat de pen­sar i sen­tir.” Això va pas­sar el 2005, i tot va començar un ves­pre que va anar al cinema i va notar com se li ador­mien els peus. L'apa­rició de la malal­tia va coin­ci­dir amb l'aca­ba­ment de la seva segona novel·la L'home manus­crit (2007), que va merèixer diver­sos pre­mis.

Un cop va superar el pas­satge per la UCI, on va estar amb res­pi­ració assis­tida, el van enviar a fer la reha­bi­li­tació en un antic hos­pi­tal de tuber­cu­lo­sos, un sana­tori envol­tat de bos­cos, un edi­fici de cinc plan­tes. Fins aquí tot nor­mal, però resulta que tot­hom en el cen­tre sem­blava igno­rar aquest dar­rer pis.“Era molt estrany, fins i tot a l'ascen­sor havien esbor­rat el número.” La cosa es va que­dar aquí fins que, ja de tor­nada a casa, recu­pe­rat, els som­nis l'obse­dien i no podia dei­xar de pen­sar en aquest pis tan­cat i fan­tas­magòric. “Per expul­sar aquesta obsessió vaig voler escriure-la en un paper però va anar crei­xent i ampli­fi­cant”. Així va néixer La cin­quena planta (Proa), un lli­bre que no s'ha d'enten­dre com una crònica o unes memòries, sinó com lite­ra­tura: “La ficció pot expli­car allò que s'amaga en el sub­cons­ci­ent, pot tra­ves­sar les parets com un fan­tasma.” Aquesta cin­quena planta és una metàfora “de totes aque­lles coses que no es veuen a sim­ple vista però que estan din­tre”.

Com en L'home manus­crit, el relat pren una forma frag­mentària i, lluny de ser lineal, s'hi tro­ben estils bar­re­jats com el die­tari, el conte, els afo­ris­mes, a banda que l'autor hi ha afe­git alguna foto­gra­fia i algun dibuix. “Jo sóc el meu propi expe­ri­ment, com deia Palau i Fabre.”

Bai­xauli encara no té una expli­cació del que li va pas­sar, però tenia clar que no volia ama­gar el caràcter auto­bi­ogràfic del relat: “M'abe­llia con­tar la veri­tat.” També explica com aquesta malal­tia, que resulta que afecta una per­sona de cada tres-cen­tes mil, li ha can­viat l'existència mar­cant un abans i un després: “Abans la meva vida era insulsa!”

En tot aquest procés de “super­vivència” la lite­ra­tura ha estat com una eina terapèutica: “El paraigües és un objecte molt sen­zill inven­tat per un incon­for­mista. Per a mi l'art és això, mate­ri­a­litza una com­bi­nació que ens pro­te­geix de les inclemències de la vida; els artis­tes són fabri­cants de paraigües.”

Nas­cut a Sueca el 1963, Manuel Bai­xauli va opi­nar ahir sobre la situ­ació al País Valencià pel que fa al català: “Tens la sen­sació que algú se't clava dins de casa i et va apa­gant les coses”, va dir fent referència a la recent des­con­nexió de TV3 i fa molt poc de Cata­lu­nya Ràdio. “Ho trobo molt fort, tot ple­gat, i crec que si tan­ques­sin inter­net no pas­sa­ria res.”

Bai­xauli és pin­tor i escrip­tor. El 1998 va publi­car el recull de con­tes Espi­ral i el 2001 la novel·la Verso. Sobre La cin­quena planta, l'edi­tor Josep Lluch diu: “És sur­re­a­lista i fantàstica perquè et duu a un món de fan­ta­sia i, per moments, de ter­ror.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia