cultura

Artur Gaya

Cantant de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries

“Al sud és on ha perviscut més el cant improvisat”

A través del seu grup, Quico el Célio, el Noi i el Mut de Fer­re­ries, i també amb la cre­ació de la Casa de la Jota, Artur Gaya és un dels músics que més han tre­ba­llat per recu­pe­rar i difon­dre el cant impro­vi­sat.

Hi ha una revi­fada a Cata­lu­nya?
Sí, sense cap dubte. Des de fa uns anys, s'ha anat recu­pe­rant. Va començar en uns nuclis con­crets, a l'Ebre; perquè aquí vam con­ser­var els vells can­ta­dors de jota, com eren Lo Cana­lero i Tei­xi­dor..., i ho vam here­tar com a tes­ti­mo­nis vivents. A Lleida també han anat recu­pe­rant els gar­ro­tins, i a altres zones les nya­cres, les cor­ran­des... Vam veure que l'estruc­tura lletrística era comuna (la quar­teta hep­ta­sil·làbica), i les tro­ba­des han faci­li­tat aquesta expansió. La jota pot­ser és la vari­e­tat més ela­bo­rada, con­si­de­rada de més nivell, per la seva música, la melo­dia... Però tots els cants tenen la mateixa tècnica.
A l'Ebre hi ha hagut un relleu gene­ra­ci­o­nal que no s'ha donat en altres zones?
Hem tin­gut la sort que hem pogut conèixer la jota viva, com a ele­ment fes­tiu, i hem pogut seguir els can­ta­dors i saber el que feien. I hem tin­gut temps, ganes i il·lusió de recu­pe­rar-ho. Això no ha estat igual a tot arreu.
La Casa de la Jota és un pun­tal impor­tant per al seu impuls.
Sí, l'objec­tiu prin­ci­pal de la Casa de la Jota és com­par­tir tot allò que nosal­tres hem après. La jota és la moda­li­tat del cant impro­vi­sat del sud de Cata­lu­nya.
I també la que s'ha man­tin­gut més viva?
Sí, al sud és on ha per­vis­cut més el cant impro­vi­sat. A par­tir d'aquí s'han man­tin­gut les jotes can­ta­des, ha anat crei­xent: a Girona, per exem­ple, ha nas­cut el Cor de Car­xofa, que és un grup impor­tant d'acti­vis­tes del cant impro­vi­sat, que cul­ti­ven les tècni­ques d'impro­vi­sació.
No deu ser cosa fàcil anar bar­ri­nant lle­tres i tona­des men­tre es canta.
És una qüestió de pràctica. Cal apren­dre la tècnica; l'agi­li­tat men­tal s'acon­se­gueix amb la pràctica. Però, per damunt de tot, estem par­lant de cant, i s'ha de can­tar bé. De vega­des es dóna més importància al fet d'impro­vi­sar que al de can­tar, però si no can­tes cor­rec­ta­ment un gènere no estàs fent un favor a la recu­pe­ració. Insis­teixo: no només és l'agi­li­tat de fer ver­sos, sinó l'ofici de can­tar.
El rap o el hip-hop també són vari­ants del cant impro­vi­sat?
No conec exac­ta­ment la seva tècnica, però sí que hi té a veure en l'essència. Són coses molt simi­lars, tot i que amb altres estils de música i altres mètri­ques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia