Cinema Estrena

CRÍTICA

Àngel Quintana

Els ‘erasmus' han crescut

L'any 2002, Xavier –Romain Duris– viat­java a Bar­ce­lona per fer una estada d'Eras­mus. Una casa de locos –L'auberge espagnole– ens par­lava de les rela­ci­ons de Xavier amb la ciu­tat fes­tiva, de la noia que havia dei­xat a París –Audrey Tau­tou– i de les ami­gues que es tro­bava al pis, entre elles una guapa belga –Cécile de France–. Cédric Kla­pisch, el direc­tor d'aquesta pel·lícula d'èxit, publi­ci­tava la ciu­tat però, a diferència d'altres direc­tors –Woody Allen, entre ells–, no es feia estrany a la presència del català. L'èxit d'aquesta pri­mera versió va moti­var que Kla­pisch decidís refe­ren­dar l'èxit amb Las muñecas rusas, on Xavier era un escrip­tor que tre­ba­llava sota demanda, tro­bava una nova amant anglesa i aca­bava en una curi­osa aven­tura a Sant Peters­burg. Quan els espec­ta­dors ja havien obli­dat el per­so­natge, Kla­pisch deci­deix res­sus­ci­tar-lo per enfron­tar-lo a un seguit de fan­tas­mes que volen defi­nir alguna cosa de la soci­e­tat con­tem­porània.

A Nueva vida en Nueva York –Casse-tête chi­nois–, Xavier és un escrip­tor d'èxit, té dues cri­a­tu­res amb l'esposa anglesa de la qual s'ha sepa­rat i la seva amiga belga se n'ha anat a viure a Nova York amb una ame­ri­cana d'ori­gen xinès. Xavier és a Nova York, on la seva esposa anglesa ha mar­xat amb les seves cri­a­tu­res, i s'ha con­ver­tit en un home per­dut, sense feina, que ha d'arre­glar un casa­ment de con­veniència com a pare de la nova cri­a­tura que ha engen­drat in vitro amb la jove les­bi­ana belga. Mal­grat que el pro­jecte pugui fer pen­sar en la tetra­lo­gia de François Truf­faut sobre Antoine Doi­nel, el propòsit de Kla­pisch és més sim­ple. Es tracta de jugar amb una ciu­tat en con­cret i amb la comèdia de cos­tums intro­duint alguns temes d'actu­a­li­tat. A vega­des, l'ope­ració pot resul­tar simpàtica pel to acce­le­rat amb què s'explica la història, però tot ple­gat desem­boca d'una manera massa sim­ple en situ­a­ci­ons de vode­vil ador­na­des amb una posada en escena que vol sor­pren­dre amb tot tipus d'enginys tec­nològics.

Catàleg de temes i for­mes de vida

Nueva vida en Nueva York té aspecte de catàleg de noves for­mes de vida social. Kla­pisch apro­fita per par­lar-nos de les rela­ci­ons fami­li­ars entre pares divor­ci­ats, la pater­ni­tat homo­se­xual, la situ­ació clan­des­tina dels emi­grants en la terra pro­mesa i l'obsessió pel tri­omf en un món en crisi. El per­so­natge de Xavier pot resul­tar simpàtic però també té alguna cosa d'ésser neuròtic que amb les seves ana­des i vin­gu­des no deixa de posar en evidència tots els seus dese­qui­li­bris emo­ci­o­nals i afec­tius. La ciu­tat de Nova York és con­ver­tida en una mena de catàleg d'espais turístics amb vocació postal en què la topo­gra­fia es troba sem­pre per­fec­ta­ment deta­llada, fins i tot dins del mapa del metro de la ciu­tat. Com a rere­fons de tot ple­gat hi ha un joc sobre la difi­cul­tat de retro­bar el pas­sat d'uns per­so­nat­ges als quals la joven­tut no para de res­sor­gir, men­tre els genera una forta enyo­rança. Retro­bar la joven­tut no és per Kla­pisch una qüestió temàtica, sinó una forma de reco­brar uns actors i unes actrius que l'aven­tura d'Eras­mus a Bar­ce­lona va llançar a la fama.

Nueva Vida en Nueva York
Casse-tête chinois
Direcció: Cédric Klapisch Intèrprets: Romain Duris, Audrey Tautou, Cécile de France, Kelly Reilly Gènere: Comèdia dramàtica Any: França, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia