cultura

Els artistes també estiuegen

La Costa Brava intensifica la programació artística a l'agost

Cadaqués i Torroella concentren algunes de les millors exposicions

Les exposicions d'estiu abracen pintura, escultura i fotografia

Des que estar morè va dei­xar de ser un estigma de tre­ball i es va con­ver­tir en el seu con­trari, un atri­but de gent oci­osa, l'acti­vi­tat cul­tu­ral va començar també a des­plaçar-se, tan bon punt arri­bava l'estiu, a les colònies de vacan­ces, seguint els senyo­rets de Pedral­bes i els direc­tors de les fàbri­ques. La tendència de les gale­ries a la mudança, en lloc d'apa­gar-se, no va fer sinó créixer fins al deliri amb la mas­si­fi­cació del turisme de sol i platja a par­tir dels anys setanta, en què va que­dar ins­tituïda la imatge de la Costa Brava com la gran sala d'expo­si­ci­ons de l'estiu. El cos­tum encara per­dura, però el pas del temps ha anat fent la seva pròpia selecció: que­den mol­tes menys gale­ries, i la majo­ria han desis­tit d'aquell for­mat tan poc engres­ca­dor de la “col·lec­tiva d'estiu”, que les equi­pa­rava a les boti­gues de sou­ve­nirs.

Avui, les expo­si­ci­ons de la Costa Brava, con­cen­tra­des prin­ci­pal­ment a l'Alt i el Baix Empordà, per­me­ten fer recor­re­guts esco­llits i esti­mu­lants, que abra­cen des de l'escul­tura i la pin­tura a la ins­tal·lació i la foto­gra­fia, que enve­gen fins i tot els gale­ris­tes de Bar­ce­lona, sumits en el tedi del tan­ca­ment forçós de l'agost. Un dels espais d'art més res­pec­tats pel rigor de la pro­gra­mació que pro­posa, tot i limi­tar l'acti­vi­tat de cara al públic als mesos d'estiu, és sense cap dubte el que ha creat el mar­xant Mic­hael Dunev en un antic casal de Tor­ro­e­lla de Montgrí. Aquesta tem­po­rada s'hi han vist obres de Joa­quim Chancho, Sergi Agui­lar i, actu­al­ment, de Xavier Grau. Sem­pre són pro­pos­tes exqui­si­des, molt medi­ta­des i d'artis­tes de referència de l'avant­guarda cata­lana que rara­ment tenen presència a cap altre espai d'art gironí, ni tan sols a l'hivern. És un cas sem­blant al de la gale­ria Hori­zon de Colera, un satèl·lit cos­mo­po­lita que ges­ti­o­nen des de 1992 als con­fins del cap de Creus la gale­rista belga Silvy Wit­tev­ron­gel i l'artista nord-ame­ricà Ralph Ber­na­bei. Aquest cap de set­mana han inau­gu­rat l'última expo­sició de la tem­po­rada (fins al 21 de setem­bre) i, com ja és habi­tual, amb una col·lec­tiva de tesi al vol­tant d'un con­cepte, en aquesta ocasió Walls & Brid­ges, “murs i ponts”.

Un altre espai de referència en la cre­ació con­tem­porània, la Nau Côclea de Cama­llera, tanca avui l'expo­sició Exu­via, d'objec­tes de l'art d'acció, després de pre­sen­tar Acci­ons en repòs de Pere Noguera. El Cas­tell de Bene­dor­mi­ens de Cas­tell-Platja d'Aro aquest estiu aposta per l'Art cinètic i cons­truc­ti­vista gràcies a la medi­ació del mar­xant Ric­hard Van­de­raa, amb obres de Joan Puig Manera, Alberto Fabra i Josep Navarro Vives.

Però si hi ha algun lloc que encarna com cap altre el mite culte i entra­mun­ta­nat dels mesos esti­vals és Cadaqués. Tot i que que­den amb prou fei­nes mitja dot­zena de les més de qua­ranta gale­ries que ha arri­bat a tenir el muni­cipi atre­tes pel hip­pisme gla­murós de Dalí, con­ti­nua sent una cita obli­gada de l'estiu, ni que sigui per visi­tar lagale­ria Cadaqués d'Huc Malla, hereva de la que va fun­dar el 1973 l'enyo­rat Lan­franco Bom­be­lli i on aquest any cele­bren l'estreta com­pli­ci­tat que va unir-los amb Ric­hard Hamil­ton, pio­ner de l'art pop més autèntic i càustic, coin­ci­dint amb la gran retros­pec­tiva que el Reina Sofia de Madrid dedica a l'artista anglès. Sense moure'ns gaire de l'extrem més rocós de l'Alt Empordà, el Museu de l'Aqua­rel·la de Llançà ofe­reix un pre­text afe­git per conèixer la col·lecció per­ma­nent gràcies a l'expo­sició tem­po­ral La porta d'entrada al Cap de Creus, que fins al 28 de setem­bre aplega una tren­tena d'obres de pin­tors que es van ins­pi­rar en el pai­satge de Llançà i els seus entorns entre 1888 i 1970.

Hi ha museus, però, que pel fet d'estar actius tot l'any poden pas­sar des­a­per­ce­buts per les vacan­ces. Gravíssim error. Ningú no hau­ria de des­a­pro­fi­tar l'ocasió de visi­tar el Museu de Foto­gra­fia Con­tem­porània de la Fun­dació Vila-Casas al Palau Sol­terra de Tor­ro­e­lla de Montgrí, una col·lecció única a l'Estat espa­nyol amb obres excep­ci­o­nals que van des de Cen­te­lles, Mise­rachs i Català-Roca, a Pere­jaume, Map­plet­horpe, Font­cu­berta o García-Alix. Només cal tra­ves­sar el car­rer per des­co­brir un altre oasi enco­mi­a­ble: la Fun­dació Mas­cort. Pri­vada i gene­rosa (l'entrada a la seu fami­liar de la Casa Gali­bern és gratuïta), pro­posa una nova lec­tura de l'extensíssima col·lecció de ceràmica de Ramon Mas­cort, aquest cop (fins al 12 d'octu­bre) a l'entorn de les rajo­les deco­ra­ti­ves i els socar­rats.

Una de les millors expo­si­ci­ons de l'any, de tota manera, s'ha d'anar a bus­car a Can Mario de Pala­fru­gell, la seu del Museu d'Escul­tura també de la Fun­dació Vila Casas, on s'exhi­beix una selecció de les últi­mes peces de Moisès Villèlia: uns mòbils de canya i bambú d'una poètica fas­ci­nant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia