Llibres

literatura

eva vàzquez

L'any que va venir un tal Gil de Biedma

La Llibreria 22 lliura dijous que ve el 36è Premi Just M. Casero, una festa que als vuitanta va contribuir a situar Girona en el mapa cultural de Catalunya

Els primers anys van venir invitats Tísner, el Gato Pérez i Gimpera

V ora el mig­dia, Jaime Gil de Biedma va plan­tar-se davant la porta del Tea­tre Muni­ci­pal de Girona amb una bossa de super­mer­cat a la mà i una expressió de no saber ben bé què hi estava fent, allà, però resig­nat a espe­rar aquell indi­vidu que uns dies abans li havia tru­cat per pro­po­sar-li de pre­sen­tar un premi lite­rari del qual, fins aquell moment, no tenia ni la més remota idea que existís. Gui­llem Ter­ri­bas, l'ins­ti­ga­dor de la tro­bada, va arri­bar atri­bo­lat i cohi­bit, i amb prou fei­nes s'havien pre­sen­tat que ja l'invi­tava a seguir-lo cap a dins. Gil de Biedma, impertèrrit, li va donar l'alto. «Sóc incapaç de par­lar en públic si no m'he pres abans un parell de gintònics», va infor­mar-lo amb la mateixa calma amb què hau­ria cons­ta­tat que neces­si­tava pas­sar pri­mer pel bany. Ter­ri­bas, dòcil­ment, el va acom­pa­nyar al pri­mer bar que va tro­bar i, a la salut d'una impro­vi­sada cama­ra­de­ria, va escu­rar el seu propi got de gine­bra. «Vaig entrar al tea­tre com­ple­ta­ment K.O.», recorda el ges­tor de la Lli­bre­ria 22, que orga­nitza el premi.

Era el 3 de novem­bre de 1984, ara farà trenta anys, i en aquesta beneïda ciu­tat amb prou fei­nes hi feia parada en gira l'Escrip­tor del Mes i, per Fires, la vela del circ. Tenir en plena plaça del Vi Jaime Gil de Biedma, amb el seu impo­nent cap rasu­rat i afer­rat a una vul­gar bossa de plàstic (a dins, una ampo­lla de vi bo pen­sant ja en el sopar a Ultra­mort), era d'un exo­tisme que només podia deure's a la desim­bol­tura de Gui­llem Ter­ri­bas i a la malícia dels mem­bres del pri­mer jurat del premi Just Manuel Casero. «Van ser ells, els que em van des­a­fiar a por­tar a Girona per­so­nat­ges que no hi venien ni per casu­a­li­tat, per donar més reper­cussió al premi i per posar-me a prova a mi», explica el lli­bre­ter, sense cap acri­tud pels antics com­panys. El cas és que, espe­ro­nat per la pro­vo­cació, va acon­se­guir que vin­gues­sin a Girona, els pri­mers anys de la festa del Casero, no només Gil de Biedma, sinó també el Gato Pérez, Teresa Gim­pera, Quim Monzó, Joan de Sagarra, Edu­ardo Men­doza o Avel·lí Artís Tísner, que va fer-se tan amic del taxista que el va por­tar el 1987 al Casero, un tal Anto­nio, que el va exi­gir sem­pre més de xofer per tor­nar a la ciu­tat. Avui, acos­tu­mats a l'AVE, als invi­tats de les càtedres uni­ver­sitàries i a les gires d'autors en pro­moció edi­to­rial, sem­blen anècdo­tes pro­vin­ci­a­nes; en aque­lla època, eren ges­tes excep­ci­o­nals. I més con­si­de­rant que el Casero era un premi aca­bat de néixer, d'un gènere poc pres­tigiós com la nar­ra­tiva curta i amb una dotació (75.000 pes­se­tes) més com­pa­ra­ble a un con­curs de festa major que a un car­tell de repu­tació naci­o­nal. Per des­comp­tat, no hi havia retri­bució per als invi­tats.

L'any 1981, quan se'n va con­vo­car la pri­mera edició, no es va plan­te­jar encara la presència de cap figura de renom per enal­tir l'esde­ve­ni­ment, però sí una engi­nyosa nove­tat res­pecte de vet­lla­des sem­blants que aviat va reve­lar els seus efec­tes des­as­tro­sos. Per defu­gir la for­ma­li­tat d'altres pre­mis, com ara el Ber­trana de novel·la, la Lli­bre­ria 22 va con­vo­car la seva festa en ple enve­lat de Fires i a la mateixa hora que el jurat tot just començava a deli­be­rar. Les tres-cen­tes per­so­nes que van acu­dir a la cita no només que­da­ven del tot des­em­pa­ra­des davant la mag­ni­tud d'un espai pen­sat per aco­llir-ne cinc mil, sinó que a sobre van haver d'espe­rar més de dues hores que un jurat dubi­ta­tiu fes la seva elecció men­tre l'orques­tra Galana con­ti­nu­ava tocant com enmig d'un nau­fragi. No van repe­tir mai més l'error. Els anys següents pro­cu­ra­rien esco­llir locals d'afo­ra­ment limi­tat dins una estratègia per rei­vin­di­car espais històrics de la ciu­tat: l'ins­ti­tut vell, l'audi­tori de la Mercè o el Saló de Des­cans del Tea­tre Muni­ci­pal. Va ser a par­tir de la segona edició, el 1982, que es va ins­ti­tuir la tra­dició del con­vi­dat, a pro­posta del jurat, que els pri­mers quinze anys van for­mar, amb peti­tes vari­a­ci­ons, Miquel Berga, Dolors Oller, Antoni Puig­verd, Modest Prats, Albert Ros­sich, Sal­va­dor Sunyer i Joan Miró com a secre­tari sense vot. L'esco­llit va ser el poeta Narcís Coma­dira, que segons Ter­ri­bas ha pas­sat a la història del Casero com un dels invi­tats més durs de convèncer per la seva aprensió a par­lar en públic. La fórmula, però, va fun­ci­o­nar, i l'any següent el jurat va deci­dir picar alt: volien ni més ni menys que El Pescaílla, el marit de Lola Flo­res. No era només una bou­tade o una juguesca per des­a­fiar els dots per­su­a­sius de l'orga­nit­za­dor, sinó una aposta clara per des­mi­ti­fi­car la solem­ni­tat dels actes cul­tu­rals i per acom­pa­nyar la jove lite­ra­tura que el Casero pro­mo­via d'una ale­gria afe­gida. Ter­ri­bas s'hi va des­viure, però no en va acon­se­guir el con­tacte i va aca­bar diri­gint els pas­sos cap al mes­tre de la rumba, el Gato Pérez, que va accep­tar tot i les sus­picàcies ini­ci­als. Quan Modest Prats va veure emba­da­lit entre el públic el fotògraf Pablito, que tenia fama de no demo­rar-se a cap acte més del que tar­dava a obte­nir la imatge que li exi­gia el diari on tre­ba­llava, va saber que ana­ven pel bon camí. Superar aque­lla pro­esa en l'edició següent va con­ver­tir-se en l'objec­tiu pri­o­ri­tari, i va ser lla­vors que va sor­tir el nom de Gil de Biedma.

Gui­llem Ter­ri­bas no les tenia totes. El poeta de Las per­so­nas del verbo no era pas pre­ci­sa­ment cone­gut per ave­nir-se a aquesta classe de saraus, i d'altra banda, el seu aire senyo­rial, el seu càrrec direc­tiu a la Com­panía de Taba­cos de Fili­pi­nas i el fet mateix que hagués pràcti­ca­ment dei­xat d'escriure este­nien damunt d'ell una lle­genda d'home sever i inac­ces­si­ble. Hi havia, a més, el petit enre­nou que havia sus­ci­tat la seva inclusió, junt amb altres escrip­tors d'expressió cas­te­llana, com Euge­nio Trías o Manuel Vázquez Mon­talbán, en el Con­sell Asses­sor de Cul­tura que aca­bava de cons­ti­tuir el con­se­ller de Cul­tura, Joan Rigol, i del qual també for­mava part Modest Prats. Però ho va inten­tar. «Bue­nos días, le llamo de la Lli­bre­ria 22 de Gerona...» «¿Cómo?» «Sí, mire, orga­ni­za­mos un pre­mio lite­ra­rio y nos gus­taría invi­tarle a pre­sen­tar el acto.» «¿Hacer qué?» Així d'atro­pe­llada recorda avui el lli­bre­ter aque­lla con­versa, que Gil de Biedma es va encar­re­gar d'escurçar dema­nant-li sis­plau que li escrivís per carta el que fos que estava inten­tant dir-li. Una manera com una altra de treure-se'l de sobre, va pen­sar el gironí, que igno­rava l'escru­po­losa pul­cri­tud amb què el poeta ate­nia la seva cor­res­pondència. Un pro­digi: va accep­tar. «A tots els con­vi­dats els donàvem lli­ber­tat perquè par­les­sin del que vol­gues­sin, i ell va deci­dir lle­gir tres poe­mes seus, entre ells ‘No vol­veré a ser joven', amb aque­lla veu, aque­lla presència... Va ser espec­ta­cu­lar.” En aca­bar el lliu­ra­ment del premi, que aquell any va gua­nyar Josep Valls (la fina­lista va ser una des­co­ne­guda Maria Mercè Roca), els orga­nit­za­dors el van por­tar a dinar amb el jurat al res­tau­rant Can Bron­soms, on l'ambi­ent va ser més aviat tens fins que a Ter­ri­bas, amb aque­lla des­pre­o­cu­pació seva (podia ser que acon­seguís tren­car el gel o que rebés un cop de puny), se li va acu­dir pre­gun­tar-li, ja que freqüentava les Fili­pi­nes, per la ine­fa­ble Isa­bel Preys­ler. Va ser oli en un llum, i la lliçó que va impar­tir sobre les dis­pu­tes pel poder a Manila, sobre les maqui­na­ci­ons de Mar­cos o sobre els dots de seducció de l'exdona de Julio Igle­sias va ser memo­ra­ble. Va fer altres reve­la­ci­ons; per exem­ple, que era incapaç de sos­te­nir una con­versa amb algú que no hagués lle­git La Car­toixa de Parma, i que con­si­de­rava el cam­brer de Cal Coix, el bar del car­rer de la Força que solia visi­tar quan parava a Girona camí d'Ultra­mort, l'home més intel·ligent que havia cone­gut mai, a pesar que era impro­ba­ble que hagués lle­git ni una rat­lla de Stend­hal.

42 obres
El veredicte del 36è Premi Just Manuel Casero de novel·la curta, al qual concorren 42 obres, es coneixerà dijous que ve en un acte popular a la sala La Planeta. El convidat amb ganxo ja no hi és imprescindible, però Terribas continua lamentant no haver aconseguit portar-hi, tot i els esforços, dos dels seus ídols: El Pescaílla i Terry Venables.
‘El Número', l'únic
En van dir El Número perquè no n'hi va haver cap altre. Per celebrar el seu desè aniversari, la Llibreria 22 va editar una publicació única, coordinada i dissenyada per Narcís Comadira, que aplegava textos de 22 escriptors, tant en llengua castellana com catalana, invitats a parlar d'un llibre especial en la seva vida, acompanyats d'un retrat de l'autor encomanat per a l'ocasió al fotògraf Josep M. Oliveras. Entre tots ells (Terenci Moix, José M. Valverde, Montserrat Roig, Pere Gimferrer, Vázquez Montalbán, Francesc Parcerisas, Rafael Argullol, Josep M. Castellet) hi havia, de nou, Gil de Biedma. La presentació d'El Número el gener de 1989 va ser l'últim cop que el vam veure a Girona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia