cultura

L'apartheid universal

Peter Brook revisita a Temporada Alta el conte de Can Themba que ja va escenificar el 1999 i que ara remunta per demostrar la seva universalització

Marie-Hélène Estienne: “L'opressió afecta tots els països i totes les èpoques”

El món d'opressió que Can Themba va des­criure a Le cos­tume aco­tant l'apart­heid, en rea­li­tat, és molt més comú i gene­ra­lit­zat del que pugui sem­blar. Aquesta és la raó per la qual Peter Brook i la codi­rec­tora Marie-Hélène Esti­enne han deci­dit revi­si­tar aquest text, que ja van inter­pre­tar el 1999 en versió fran­cesa. Ara, tor­nen al Tem­po­rada Alta amb un nou repar­ti­ment, donant molt més pes a la música i en versió anglesa. Brook, de 89 anys, torna a pre­sen­tar una pro­ducció a Cata­lu­nya. L'últim cop va ser al Grec del 2011 amb La flauté enc­hanté, un preciós mun­tatge ins­pi­rat en l'òpera de Mozart. Al Tem­po­rada Alta, que va debu­tar-hi al 2000, no hi tor­nava des que el 2008 van esce­ni­fi­car Warum warum. The suit, té doble sessió al Muni­ci­palde Girona: avui (22 hores) i demà (18 hores).

Esti­enne, que tre­ba­lla amb Brook des de fa qua­ranta anys coin­ci­dint amb la reo­ber­tura a París del Théâtre des Bouf­fes du Nord, jus­ti­fi­cava a l'Agència Efe fa uns dies “la intenció que la música prengués més importància, per fer l'obra menys sud-afri­cana i més uni­ver­sal”. The suit es va estre­nar fa dos anys i té la sud-afri­cana Nonh­lanhla Kheswa en el paper de la dona infi­del que, després de ser des­co­berta, pateix la humi­li­ació i la cru­el­tat del seu marit: “El tema de l'obra és la ven­jança, la gelo­sia i la traïció, temes molt humans amb els quals qual­se­vol per­sona pot sen­tir-se tocada.”, segons Esti­enne El per­so­natge femení és humi­liat dins la seva pròpia casa, men­tre fora tots els sud-afri­cans de raça negra estan sent humi­li­ats dins del seu propi país. L'obra s'ha ambi­en­tat en els anys de l'apart­heid sud-africà, però s'han esforçat a llançar un mis­satge “uni­ver­sal” perquè “la tira­nia, l'opressió i la ven­jança no són experiències exclu­si­ves de Sud-àfrica”, diu Esti­enne. “L'opressió afecta tots els països i totes les èpoques. L'Estat espa­nyol va conèixer de prop l'opressió amb la dic­ta­dura de Franco, i avui dia, si mires al teu vol­tant, tor­nes a tro­bar opressió”. Aquest fet con­ver­teix The suit en una història “molt actual” i “una bona ocasió per com­par­tir experiències, que és la raó d'exis­tir del tea­tre”. 

Sis músics i actors es plan­te­gen con­nec­tar amb el públic a tra­ves de la música perquè “per­met sal­tar a nivells molt dife­rents”. En aquest mun­tatge inter­cala temes de Strauss, Schu­bert i Bach amb cançons de Billie Holi­day, Vio­leta Parra i Miriam Makeba, amb l'objec­tiu que “la bar­reja de dife­rents músiques creï dife­rents emo­ci­ons”. La set­mana pas­sada, Tem­po­rada Alta també va pre­sen­tar l'òpera Mac­beth en clau afri­cana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia