cultura

Jordi Coromina és un Molière crepuscular que la balla i fa riure

Protagonitza amb Ludovica Mosca ‘Molière la balla', obra dirigida per Ferran Utzet que reviu fragments hilarants del dramaturg francès

S'estrena divendres a Temporada Alta

En els últims anys de la seva vida i després de la seva sepa­ració d'Armande, Molière va emma­lal­tir. Pri­mer va patir tuber­cu­losi, que no li va impe­dir con­ti­nuar escri­vint, però poc després, arran d'un atac agut d'hemop­tisi, va aca­bar morint. És pre­ci­sa­ment en aquest punt cre­pus­cu­lar de la seva vida que arrenca Molière la balla, l'espec­ta­cle de nova cre­ació que diri­geix Fer­ran Utzet a par­tir d'un text de Jaume Boix que s'estrena diven­dres a la sala La Pla­neta (21 h).

A l'escena hi tro­bem Jordi Coro­mina donant vida a Molière, un vell que no para de quei­xar-se –no sense un punt d'humor– de com tota mena de malal­ties l'afec­ten: que si tos, que si estries, artrosi, varius, presbícia, sor­desa, coles­te­rol, picor d'ore­lla, trem­pera min­vant... Mal­grat això i gràcies al poder evo­ca­dor del tea­tre, aquest home que ha vis­cut i morirà a l'esce­nari recorda grans moments de la seva vida, rein­ter­preta frag­ments de les seves millors comèdies i res­cata de l'oblit algu­nes de les core­o­gra­fies menys cone­gu­des que el van acom­pa­nyar. Humor, tea­tre, dansa i música bar­roca es fusi­o­nen –tal com ell va con­ce­bre les comèdies ballet per a la cort de Lluís XIV– en una obra que ofe­reix tant un repàs de la vida i obra del cèlebre dra­ma­turg com un tast d'aque­lla faceta artística més des­co­ne­guda.

L'espec­ta­cle Molière la balla com­bina tots aquests ele­ments, i l'espec­ta­dor tant pot escol­tar frag­ments de les obres més cone­gu­des de l'autor com tras­lla­dar-se a l'època bar­roca a través de la música d'un cla­vicèmbal, una viola de gamba i un violí que toca­ran en directe. L'altre ele­ment, la dansa, l'aporta la balla­rina espe­ci­a­lista en dan­ses bar­ro­ques Ludo­vica Mosca, que també s'atre­veix amb la inter­pre­tació. Així mateix, l'actor Jordi Coro­mina ha après alguns pas­sos i també s'endinsa en el món de la dansa.

Un home de tea­tre

Molière la balla està con­ce­buda com un entre­te­ni­ment i, com explica l'actor gironí, “vol ser un també un petit home­natge al tea­tre i a la seva gent, que viu i en mal­viu, a la comèdia i al seu gran mes­tre, Molière, que va morir en escena fent riure el públic”. L'obra vol recu­pe­rar l'espe­rit de Molière com a “home de tea­tre”. “Va ser actor, cre­a­dor, empre­sari, autor; va ser un home de tea­tre que va morir a l'esce­nari”, des­taca el dra­ma­turg de l'obra, Jaume Boix. Per la seva part, Fer­ran Utzet con­si­dera que l'obra “és un viatge modest però deli­cat, culte però també des­mi­ti­fi­ca­dor i desen­fa­dat, a un segle XVII molt més pròxim i actual del que podria sem­blar”.

L'obra també es podrà veure en el fes­ti­val de Màlaga i després començarà una gira per Cata­lu­nya.

Quan els espectacles van esdevenir obres totals

Quan Molière va entrar a treballar a la cort del rei Lluís XIV al Palau de Versalles, va fer múltiples espectacles, coneguts com comèdies ballet. En la seva obsessió per no deixar d'innovar i entretenir el públic, hi va començar a introduir elements musicals i
també danses que, inicialment, servien per introduir l'obra però que es van acabar convertint en un element
imprescindible de l'espectacle.

“La música i el ball convertien els espectacles en obres totals, en espectacles quasi musicals”, va explicar el director de l'obra, Ferran Utzet, que considera que Molière va ser el primer de crear musicals. També es considera l'autor francès el creador de les comèdies ballet, unes danses que van ser precursores del ballet clàssic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia