cultura

Periodisme d'autor

Mor als 62 anys el periodista i escriptor Joan Barril, creador incansable i referent de la premsa i la ràdio catalanes

Talent, vitalitat, ironia i humanitat van ser algunes de les virtuts més destacades ahir

Entrar a El Cafè de la República al compàs de la melancòlica Nane tsokha, una cançó gitana russa, i fer un tomb per l'actu­a­li­tat a través de la veu serena i pau­sada de Joan Bar­ril. Aquest ritual quo­tidià durant anys per a milers d'oients pas­sarà a ser com els Bons propòsits que cada nit sug­ge­ria el mateix peri­o­dista: bonics, però impos­si­bles. La veu de Joan Bar­ril es va apa­gar per sem­pre la mati­nada d'ahir, i els mit­jans de comu­ni­cació i les xar­xes soci­als van reco­llir un volum ingent de parau­les, comen­ta­ris i notícies com­pa­ra­ble a la monu­men­tal obra periodística i literària que ens deixa: més de setze mil arti­cles, pro­gra­mes de tele­visió i de ràdio (El Cafè de la República va superar els mil fa tres anys i mig), una quin­zena de lli­bres...

Talent, vita­li­tat, olfacte, iro­nia, tarannà dia­lo­gant i afa­ble, crític però cons­truc­tiu, huma­nista, refe­rent periodístic, elegància dialèctica, fina intel·ligència... Els adjec­tius i subs­tan­tius que tan bé sabia com­bi­nar Joan Bar­ril cir­cu­la­ven ahir en tots els for­mats i ana­ven dedi­cats a ell. Els deien, escri­vien o piu­la­ven gent anònima o per­so­nat­ges cone­guts del món del peri­o­disme, la cul­tura, la política... Joan Bar­ril va morir la nit de dis­sabte a diu­menge a causa de les com­pli­ca­ci­ons d'una pneumònia que el va man­te­nir apar­tat de l'antena des de l'octu­bre, quan va ingres­sar a l'hos­pi­tal Clínic. La cerimònia de comiat de l'escrip­tor se cele­bra avui a dos quarts de dotze del mig­dia al Saló de Cent de l'ajun­ta­ment de Bar­ce­lona.

Fer-ho tot com­pren­si­ble

Nas­cut a Bar­ce­lona, el 1952, Bar­ril va dir a final d'agost, en la pre­sen­tació del nou curs de Cata­lu­nya Ràdio , que insis­ti­ria en la volun­tat de “par­lar de coses que sem­blen incom­pren­si­bles, com ara la física quàntica, i fer-les com­pren­si­bles” en la nova tem­po­rada del pro­grama El Cafè de la República (de 21 h a 22 h). Però el seu dar­rer edi­to­rial per antena va ser l'1 d'octu­bre.

La faceta com a arti­cu­lista de l'actu­a­li­tat de Joan Bar­ril era una de les més reco­ne­gu­des. Un altre excel·lent arti­cu­lista de premsa com era Miquel Pai­rolí (1955-2011) va escriure de Joan Bar­ril en una entre­vista publi­cada a El Punt l'any 1999: “Bar­ril aporta el seu punt de vista sobre l'actu­a­li­tat d'aquesta Cata­lu­nya preolímpica amb una bar­reja de rigor intel·lec­tual, ame­ni­tat, punta crítica i picar­dia, que li ha ser­vit per gua­nyar-se un bon nom­bre de lec­tors o oïdors que seguei­xen regu­lar­ment els comen­ta­ris d'aquest escrip­tor amb cara de nen que ha cres­cut sense voler-ho.”

Lli­cen­ciat en filo­so­fia i lle­tres per la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, Joan Bar­ril va exer­cir sobre­tot el peri­o­disme i va arri­bar a diri­gir el set­ma­nari El Món. Joan Bar­ril va publi­car milers d'arti­cles en premsa. Va ser colum­nista a La Van­guar­dia, El País i El Periódico, on va escriure el seu últim arti­cle, La joya del Tíbet, el 16 d'octu­bre. També a la revista domi­ni­cal Presència Joan Bar­ril va rea­lit­zar una col·labo­ració set­ma­nal des del 20 de febrer del 1994 fins a l'octu­bre d'aquell mateix any. Bar­ril va glos­sar retrats de per­so­nat­ges, “un gènere de recre­ació”, tal com expli­cava. El pri­mer va ser de Rai­mon Obi­ols.

També és dila­tada la tra­jectòria radiofònica de Joan Bar­ril. Des de l'octu­bre del 2005 s'encar­re­gava de la franja noc­turna de Cata­lu­nya Ràdio, on va tras­lla­dar la seva empremta per­so­nal, la de la ràdio més repo­sada, la dels silen­cis i la con­versa refle­xiva, amb la seva marca emblemàtica R-Pública. Va arri­bar a Cata­lu­nya Ràdio el mateix any que COM Ràdio, on havia estat cinc tem­po­ra­des en horari mati­nal, n'hagués pres­cin­dit de cara al setem­bre.

Admi­ra­dor d'Iñaki Gabi­londo, de qui va pro­lo­gar i edi­tar el lli­bre El fin de una época. Sobre el ofi­cio de con­tar cosas (2012), que va edi­tar a Bar­ril&Bar­ral. Pre­ci­sa­ment Bar­ril va escriure en el pròleg sobre el pro­ta­go­nisme del peri­o­dista, un mal agu­dit­zat amb la tele­visió: “El peri­o­dista ha de man­te­nir-se lúcid en tot moment i fugir de la humana temp­tació de con­ver­tir-se a si mateix en notícia.”Fa 24 anys, en la con­versa publi­cada a El Punt que Pai­rolí va titu­lar El pro­feta aver­go­nyit, Bar­ril deia amb relació al paper de ter­tu­li­ans que tenen els peri­o­dis­tes sabe­dors de tot: “Els comen­ta­ris­tes han subs­tituït els polítics en el paper de pro­feta. Això et fa sen­tir una gran res­pon­sa­bi­li­tat i et vénen temp­ta­ci­ons de trans­cendència.”

Joan Bar­ril va ser coau­tor amb Joan Ollé d'un dels pro­gra­mes cul­tu­rals de referència, de culte, i més atípics del Canal 33: L'illa del tre­sor (2005-2007). Defi­nit com un espai de sen­si­bi­li­tats i poe­sia a par­tir d'ele­ments de la vida quo­ti­di­ana, el pro­grama demos­trava que el pen­sa­ment filosòfic també podia ser un espec­ta­cle tele­vi­siu. El pro­grama incloïa també entre­vis­tes. Joan Bar­ril, en una entre­vista a l'Avui el 2006, va comen­tar sobre el pro­grama del Canal 33 que era “un diver­ti­ment cul­tu­ral i poètic, però no peri­o­disme”.

Entre­vis­ta­dor i cro­nista

L'entre­vista va ser una altra de les seves espe­ci­a­li­tats, a banda de la de cro­nista. Tot i que Bar­ril no hi estava d'acord. “Faig pre­gun­tes... no crec que passi a la història com un gran entre­vis­ta­dor”, expli­cava el 2006 a l'Avui i ho reblava: “Sóc un entre­vis­ta­dor con­for­ta­ble per al con­vi­dat i, per tant, un mal entre­vis­ta­dor, tot i que tam­poc m'agra­den els que tot el dia bur­xen.”

Joan Bar­ril també va des­ta­car per la seva prolífica obra literària, dis­tin­gida en diver­ses oca­si­ons. Va debu­tar amb Un sub­marí a les esto­va­lles (La Cam­pana, 1998), un retrat irònic de la Bar­ce­lona preolímpica que va gua­nyar el Pere Quart d'Humor i Sàtira. Autor d'una quin­zena de títols, també va ser dis­tin­git per la novel·la Parada obli­gatòria, premi Ramon Llull del 1998; Tots els ports es diuen Helena (Empúries/62, 1999), que va gua­nyar el Ramon Mun­ta­ner i el premi Crítica Serra d'Or de lite­ra­tura juve­nil; Cer­tes men­ti­des (Columna), premi 23 d'Abril l'any 2002, i Les ter­res pro­me­ses (Edi­ci­ons 62, 2010), premi Sant Joan. La seva tra­jectòria literària també inclou reculls de nar­ra­ci­ons cur­tes, com ara Ja ens tru­ca­rem i altres con­tes del diu­menge (Edi­ci­o­nes B, 2003)i 201 con­tes cor­rents (Ara Lli­bres, 2009). El seu últim lli­bre publi­cat és Sobre la feli­ci­tat (2013) i deixa una novel·la inèdita, La dona immòbil, que publi­carà aviat Edi­ci­ons 62.

LES FRASES

Un mag de les paraules, amb la capacitat de viure intensament, reflexivament
Ferran Mascarell
Conseller de Cultura
Era una persona vital i expansiva, amb virtuts reflectides a la seva obra, com ara la ironia i la imaginació
Josep Maria Espinàs
Escriptor
L'he estimat i m'ha estimat moltíssim. Hem tingut una comunicació de germans
Iñaki Gabilondo
Periodista
Un intel·lectual que ha cultivat amb èxit, saviesa i rigor el periodisme i la literatura
Xavier Trias
Alcalde de Barcelona
Sempre era crític, però alhora constructiu, i el seu tarannà era dialogant i afable
Francesc Homs
Conseller de Presidència
Avui recordo la seva veu, la seva ironia, la seva elegància dialèctica. El molt que vaig aprendre d'ell
Àngels Barceló
Periodista
Xocat per l'adéu sobtat de Joan Barril, un dels grans que ens ajudaven a interpretar el nostre entorn
Joel Joan
Actor


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia