cultura

Un dilema artístic

Martí Gironell publica ‘Strappo', una novel·la sobre l'espoli del romànic titulada amb el nom de la tècnica que el va facilitar però que també va salvar moltes pintures

Un any després de pre­sen­tar l'aven­tura pre­històrica d'El pri­mer heroi, l'escrip­tor i peri­o­dista gar­rotxí Martí Giro­nell (Besalú, 1971), col·labo­ra­dor habi­tual d'El Punt Avui, publica Strappo, una novel·la sobre l'espoli del romànic català en les pri­me­res dècades del segle XX i cen­trada, con­cre­ta­ment, en el cas de les mil·lenàries pin­tu­res murals de l'absis cen­tral de l'església de Santa Maria de Mur (Pallars Jussà). En un con­text en què van con­fluir l'absència de pro­tecció legal d'aquest patri­moni i el seu inci­pi­ent des­co­bri­ment per part dels grans mar­xants d'art inter­na­ci­o­nals, aques­tes pin­tu­res van ser arran­ca­des el 1919 amb la tècnica de l'strappo per l'expert italià Franco Stef­fa­noni –per encàrrec de l'anti­quari Ignasi Pollak, a les ordres de l'indus­trial i col·lec­ci­o­nista Lluís Plan­diura– i adqui­ri­des dos anys després en una sub­hasta a Nova York pel Museu de Belles Arts de Bos­ton , on encara es con­ser­ven.

Aquell espoli va ser per­pe­trat per “per­so­nat­ges sense escrúpols”, que es van apro­fi­tar de la ignorància i la misèria en unes obli­da­des parròquies piri­nen­ques que pre­fe­rien ven­dre aquest “art lleig”, com el veien molts par­ro­quians a l'època, per poder res­tau­rar unes esglésies en ruïnes. Però també va ser també un toc d'alerta perquè pro­homs com ara Joa­quim Folch i Tor­res –i abans Puig i Cada­falch, de qui es des­criu la seva pio­nera expe­dició a la vall de Boí, el 1907–, veies­sin la neces­si­tat urgent de pre­ser­var les pin­tu­res romàniques del Pallars i la vall de Boí, també arran­cant-les del seu lloc d'ori­gen amb la tècnica de l'strappo, per expo­sar-les més tard al Museu Naci­o­nal d'Art de Cata­lu­nya.

Strappo plan­teja, per tant, un dilema artístic i moral: arren­car unes pin­tu­res que per­ta­nyien al poble per con­ser­var-les o per nego­ciar amb elles, ja sigui “per la tena­ci­tat d'uns o per la cobdícia d'altres”. Un “dilema ham­letià” que Giro­nell emmarca en “una aven­tura, amb intri­gues, enganys, espe­cu­la­ci­ons i també grans dosis d'hero­isme”, fent dinàmics salts tem­po­rals entre el segle XX i el segle XII, a l'època en què es van pin­tar els fres­cos de Mur, per expli­car el con­text en què va néixer aquest art des­ti­nat a divul­gar la paraula de Déu entre una feli­gre­sia anal­fa­beta i impres­si­o­na­ble. Com sem­pre ha fet, des d'El pont dels jueus (2007), Giro­nell uti­litza una ficció ben docu­men­tada per “rei­vin­di­car capítols de la nos­tra història que diuen molt de nosal­tres i són poc cone­guts”. Tor­nant al dilema de base, Giro­nell ho té clar: “Crec que les obres d'art que s'han fet al ter­ri­tori s'hi han de que­dar, però s'ho ha de creure la gent del mateix ter­ri­tori”, diu l'autor, que n'ha tro­bat un bon exem­ple en Noemí Nus, guia de Santa Maria de Mur, on des del 2008 hi ha una rèplica dels fres­cos.

Strappo és una de les grans apos­tes de ficció d'Edi­ci­ons B, que n'ha fet un gran llançament simul­tani en català i en cas­tellà, amb una edició en tapa dura i una coberta amb vernís tex­tu­rat que mos­tra el Crist de Santa Maria de Mur i dóna la sen­sació de tocar l'ori­gi­nal. També a les por­ta­de­lles dels capítols apa­rei­xen dife­rents frag­ments de la pin­tura, com un puzle que es resol al final del lli­bre.

Pepe Serra, direc­tor del MNAC –on es con­serva la gran col·lecció adqui­rida a un Plan­diura tocat per la crisi del sucre–, ha pro­lo­gat el lli­bre, que lloa pel nivell de detall i l'atrac­tiu d'una trama que pot fer arri­bar el romànic català a un públic més ampli. La pri­mera pre­sen­tació de Strappo tindrà lloc aquest diven­dres a la lli­bre­ria 22 de Girona, en una tertúlia amb Gui­llem Ter­ri­bas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia