cultura

Paraules contra franctiradors

J. Bordes

Un món millor és possible

Kamerni Teatar 55 ha impactat amb el drama ‘La nit d'Helver' al Teatre Romea, dins del Grec

Només van ser qua­tre fun­ci­ons però de gran inten­si­tat. Els veïns de la ciu­tat de Sara­jevo, ager­ma­nada amb Bar­ce­lona des del con­flicte dels Bal­cans, estan molt agraïts al suport polític, moral i econòmic de ciu­tats com Bar­ce­lona i Saba­dell per a la recons­trucció de la ciu­tat. Cata­lu­nya ja col·labo­rava amb Sara­jevo durant els 1.000 dies de l'asset­ja­ment. En cada dia d'aquell mal­son, Kamerni Tea­tar sem­pre va obrir i va ofe­rir una funció al seu públic. En les millors con­di­ci­ons pos­si­bles que per­me­tia el setge. No era gens fàcil. El forn veí del tea­tre va ser l'objec­tiu d'un dels pri­mers bom­bar­de­jos ser­bis. Els franc­ti­ra­dors tenien con­tro­lat aquell car­rer i, per aquest motiu, actors, tècnics i espec­ta­dors es juga­ven la vida per anar al tea­tre. Apa­rent­ment, res més inne­ces­sari per sobre­viure però que, en rea­li­tat, va car­re­gar de moral i de capa­ci­tat de resistència. Es van aca­bar cons­truint túnels i habi­li­tant la porta del dar­rere per evi­tar les bales assas­si­nes. Per Borja Sitjà, direc­tor artístic del Romea, el valor d'aquest tea­tre, a més, és que sem­pre van man­te­nir-se fidels a la idea de l'art, “mai van anar en con­tra de ningú”. Van seguir repre­sen­tant mun­tat­ges dels grans autors i peces con­tem­porànies fugint d'un tea­tre que clamés a la violència o a res més que no fos l'espe­rit de la tolerància.

Quan es va aca­bar el con­flicte, el Kamerni es va recons­truir man­te­nint fidel el seu desig de donar veu a tot­hom (també als que com­par­tien pas­sa­port amb els antics agres­sors de la ciu­tat). Un dels pri­mers títols, i que avui encara res­sona, és La nit d'Hel­ver, una peça escrita per un autor polonès, Ing­mar Villqist, que ima­gina una mare cons­ci­ent del risc del nazisme men­tre el seu fill defi­ci­ent juga i es ves­teix amb l'uni­forme dels inva­sors. L'amor de la mare cap al fill diri­girà la trama a un final tràgic que pot­ser res­cata un fil de dig­ni­tat: poder deci­dir el futur propi per sobre de l'amenaça dels altres. El que pro­ba­ble­ment deu­ria aixe­car més con­trovèrsia en aquell mun­tatge estre­nat fa onze anys (i que, pun­tu­al­ment, s'ha pogut veure al Romea) és que la mare bon­da­dosa, gene­rosa, reso­lu­tiva era l'actriu sèrbia Mir­jana Kara­no­vic. Ermin Bravo inter­preta el paper d'un noi que viu enga­nyat i que, a vega­des, pre­fe­reix fer veure que no entén les coses per poder dis­fru­tar dels seus petits pla­ers amb els sol­da­dets i les cai­xes de tre­sors. L'obra és d'una gran cru­esa i deixa impac­tat l'espec­ta­dor, però la pega és que hi ha un excés de melo­drama, inne­ces­sari perquè la tra­jectòria vital d'aquesta mare i d'aquest fill que intu­eix el pri­mer ena­mo­ra­ment ja és prou escrui­xi­dora. De fet, pro­ba­ble­ment la trama seria més interes­sant si es pogues­sin des­co­brir els punts fos­cos de la mare, les seves pors per empren­dre un viatge de valen­tia i deter­mi­nació.

Borja Sitjà, que va ser direc­tor del Fes­ti­val Grec durant 7 anys, havia inten­tat diver­ses vega­des por­tar aquesta com­pa­nyia al car­tell, sense sort. Aquest cop, la pos­si­bi­li­tat ha donat fruits. De fet, Kamerni Tea­tar ja havia fet una repre­sen­tació en senyal d'agraïment a Saba­dell. Avui, els impul­sors d'aquesta necessària retro­bada cul­tu­ral asse­gu­ren que Sara­jevo con­ti­nua neces­si­tant ajuda perquè la situ­ació labo­ral és deplo­ra­ble amb un atur pro­per al 50% i uns sous molt bai­xos que impe­dei­xen que aquesta ciu­tat, bres­sol de con­vivència cul­tu­ral a Europa (el Papa la va iden­ti­fi­car com la Jeru­sa­lem d'Europa), surti de la misèria. Iugoslàvia té molt pre­sent la lluita fra­tri­cida. Ahir mateix, per exem­ple, es va fer arreu (també al Born CC de Bar­ce­lona) un acte recor­dant els 8.373 homes des­a­pa­re­guts a Sre­bre­nica Com deia el direc­tor del La nit d'Hel­ver, Dino Mus­ta­fic, cada 50 anys rea­pa­reix la bèstia fei­xista per escla­far Sara­jevo i les altres ciu­tats dels Bal­cans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia