cultura

Pont aeri de mèxic a barcelona

J. Bordes

Com a casa

La companyia mexicana Vaca35 prepara un programa ambiciós a la Villaroel i la Nau Ivanow

Des del mes de juny pas­sat, el col·lec­tiu Vaca35 viu al pis del por­ter de l'antiga fàbrica de la Nau Iva­now. Aquell lloc de segu­re­tat avui és una residència d'artis­tes. Hi viuen amun­te­gats, adver­tei­xen, però com­pre­nen que aquests mesos d'estreta con­vivència els han permès for­jar un pas més en la seva con­so­li­dació com a grup de tea­tre. Ara, gai­rebé aca­ben la seva estada (tot i que un error burocràtic els per­met que­dar-se fins al març vinent!) amb una marató ben vari­ada d'espec­ta­cles: fins a tres títols, dos dels quals ja s'han pogut veure a Cata­lu­nya: Lo único que nece­sita una gran actriz es una gran obra y las ganas de triun­far (Tàrrega 2013 i poste­ri­or­ment va fer estada a l'Atrium l'any pas­sat) i Cuando todos pen­sa­ban que habíamos des­a­pa­re­cido (Tàrrega, 2015). Aques­tes dues es fan a la Villar­roel. La ter­cera, és la peça cons­truïda després de rees­criure Les cri­a­des de Jean Genet, amb què es van donar a conèixer a Cata­lu­nya. Com explica el direc­tor, Damián Cer­van­tes, van voler endin­sar-se en el món de Txèkhov per cons­truir un nou tre­ball, amb cinc actors: Ese recu­erdo ya nadie te lo puede qui­tar. Es podrà veure en una de les sales d'assaig de la Nau Iva­now fins al 7 de novem­bre. Vaca35 estan encan­tats d'haver pogut viure durant molts mesos a Bar­ce­lona: “Ja no em sento turista”, afirma Cer­van­tes, i ara aspi­ren a tro­bar un públic que els con­tinuï recla­mant a la car­te­llera cata­lana. Per ara, no hi ha tan­cada nova copro­ducció però con­fien que Cuando todos pen­sa­ban que habíamos des­a­pa­re­cido tin­gui llarga vida i els per­meti seguir viat­jant i tor­nant.

Per què Vaca35 és tan amic dels espais no con­ven­ci­o­nals? Van arren­car amb una acció política: con­si­de­ra­ven que els tea­tres a Mèxic estan domi­nats per un tipus de tea­tre mort, gens mili­tant, i per això van deci­dir tras­lla­dar la seva manera d'enten­dre la vida, l'art i el tea­tre a un altre tipus d'indret. Aque­lla decisió política va com­por­tar una tro­ba­lla estètica, que l'entorn con­ta­gi­ava tant actors com espec­ta­dors. També ente­nen que una acció pro­po­sada en un espai fora del cir­cuit ja implica un cert com­promís o com­pli­ci­tat de l'espec­ta­dor, “no entrar a un tea­tre ja és una decisió” del públic, sen­ten­cia el direc­tor.

Els de Vaca35 han fet vida fami­liar, “com una espècie de comuna post­mo­derna”. Aquest espe­rit fami­liar ha permès que el grup gua­nyi en soli­desa, en con­fiança. Però és que ser com­pa­nyia a Mèxic ja és una opció molt deter­mi­nant. En aquest col·lec­tiu cadascú té la seva funció, però ningú està per sobre dels altres. Fa pocs dies els també mexi­cans Lagar­ti­jas Tira­das al Sol van fer una nova estada al fes­ti­val Tem­po­rada Alta. El direc­tor admet que tenen una estra­nya relació entre pro­pera i llu­nyana: pro­pera perquè coin­ci­dei­xen en una manera de fer tea­tre con­tem­po­rani i s'abo­quen a l'exte­rior per donar-lo a conèixer. Però també són llu­nyans per aque­lla enveja mal entesa que cadascú només mira el que fa ell i pro­cura per ell. Però tro­bar-se en pro­gra­ma­ci­ons paral·leles a Cata­lu­nya, pro­ba­ble­ment, els ajudi a reconèixer-se els uns amb els altres: a valo­rar les apro­xi­ma­ci­ons que fan al tea­tre docu­ment, als retalls de vida per expo­sar uns com­por­ta­ments dels per­so­nat­ges que, sovint, res­pi­ren una fos­cor comuna.

Els que optin per veure la funció de Cuando todos pen­sa­ban que habíamos des­a­pa­re­cido com­pro­va­ran que l'horari és del ver­mut. Té una expli­cació de pes que no es pot reve­lar. En aquest mun­tatge, Vaca35 ha apos­tat per con­viure amb actors cata­lans i bus­car els punts de tro­bada i de con­trast de les dues cul­tu­res. Aquest des­a­pa­re­cido es refe­reix a la mort i a com un fune­ral és una festa, de por­tes enfora; men­tre que a la cul­tura occi­den­tal és un acte íntim, dolorós, de por­tes endins. L'obra també poten­cia el record de la per­sona esti­mada a través de la cuina caso­lana. Si el tea­tre mai és innocu, tam­poc el men­jar és gratuït. Perquè, més enllà dels con­di­ments i la forma de cui­nar-lo, tot­hom guarda un record que el vin­cula a un gust, a una olor, a un fet real que esdevé relat. Vaca35 se sen­ten com a casa i tot­hom els acull per la seva cali­desa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia