cultura

Les 215 alternatives

L'Alternativa - Festival de Cinema Independent de Barcelona ofereix fins diumenge films “compromesos, invisibles i fets amb absoluta llibertat creativa”

“Un cinema com­promès, invi­si­ble, ama­gat, una sèrie de pro­pos­tes per­so­nals fetes amb abso­luta lli­ber­tat cre­a­tiva.” Així defi­neix Cris­tina Riera la pro­gra­mació de la 22a edició de L'Alter­na­tiva, que porta a Bar­ce­lona 215 films de 36 països (56 més que l'any pas­sat). El Fes­ti­val de Cinema Inde­pen­dent ofe­reix des d'ahir i fins al 22 de novem­bre un pro­grama “com­plex i ampli”, selec­ci­o­nat entre més de 2.000 films, que es pot veure en cinc espais: el CCCB (seu del fes­ti­val), l'Ins­ti­tut Francès, Zum­zeig Cinema, Cra­ter-Lab i la Fil­mo­teca de Cata­lu­nya.

L'espot d'aquesta edició és un film casolà que mos­tra una dona en banya­dor llançant-se a una pis­cina. Això és el que pro­posa L'Alter­na­tiva, segons la seva codi­rec­tora, Cris­tina Riera: “És una invi­tació a llançar-se a la pis­cina, a veure nou cinema.” Una pis­cina que, en comp­tes d'estar plena d'aigua, conté pro­pos­tes com ara Coun­ting (Comp­tant), llarg­me­tratge del cine­asta nova­iorquès Jem Cohen coproduït per Patti Smith; O fute­bol, de Ser­gio Oks­man, cine­asta bra­si­ler esta­blert a Madrid, i el dar­rer film del britànic Ben Rivers, que ha estat rodat al Mar­roc i que es pot tra­duir com El cel tre­mola i la Terra té por i els dos ulls no són ger­mans. En total hi ha deu llarg­me­trat­ges i 22 curts en la secció ofi­cial, que ofe­rei­xen, segons l'altra codi­rec­tora del fes­ti­val, Tess Renaudo, “un ampli ven­tall de pro­duc­ci­ons esti­mu­lants”, algu­nes de cine­as­tes cone­guts (com els tres esmen­tats) i d'altres de nous autors. “Aquest any hi ha sis llarg­me­trat­ges que són una opera prima; volem poten­ciar L'Alter­na­tiva com a pla­ta­forma de des­co­berta.”

A part de la secció ofi­cial, el fes­ti­val pro­jecta aquest any setze films de pro­ducció esta­tal a la secció Pano­rama, un com­plet pro­grama dedi­cat al públic fami­liar i l'habi­tual pro­gra­mació gratuïta cada tarda al Hall del CCCB, entre mol­tes altres acti­vi­tats. També hi haurà retros­pec­ti­ves dedi­ca­des a dues influ­ents figu­res del cinema inde­pen­dent, casu­al­ment nas­cu­des totes dues el 1966: l'austríac Hubert Sau­per, cone­gut sobre­tot per El mal­son de Darwin (2004), que assis­tirà al fes­ti­val, i la cine­asta argen­tina Lucre­cia Mar­tel, que ha pas­se­jat els seus llarg­me­trat­ges (La ciénaga, La niña santa i La mujer sin cabeza) per Canes i altres grans fes­ti­vals inter­na­ci­o­nals.

Altres plats forts són l'estrena a Cata­lu­nya de la dar­rera pel·lícula de José Luis Guerín, La aca­de­mia de las musas, que clau­su­rarà L'Alter­na­tiva el dia 22 de novem­bre, i un sim­posi titu­lat En què (no) s'està con­ver­tint el cinema?, amb ponents com Isaki Lacu­esta i Mar Coll.

Tot això s'ha fet mal­grat una reducció de pres­su­post de 200.000 euros en cinc anys res­pecte als més de 300.000 de què dis­po­sa­ven, comenta Cris­tina Riera. “Què hi farem? Les con­di­ci­ons són real­ment difícils, però no hem vol­gut sacri­fi­car la pro­gra­mació. I si con­ti­nuem és també per la rebuda de la gent i perquè ens ho dema­nen.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia