cultura

Maillol atàvic i tel·lúric

L'exposició d'aquest estiu al Museu d'Art de Ceret traça els forts vincles de l'escultor rossellonès amb el paisatge català, influx principal de la seva obra

La mostra també fa entrar en escena l'art d'Enric Frère i la poesia de Josep Sebastià Pons

A l'artista ros­se­llonès Aris­tide Mai­llol li fal­tava ben poc per morir quan Jean Lods li va fer un sin­cer i honest retrat fílmic, el 1943. Mai­llol havia tri­om­fat a París i per­fec­ta­ment s'hau­ria pogut pre­sen­tar a la pel·lícula amb la supèrbia carac­terística de tants altres repu­tats genis; però no. Al cre­pus­cle de la seva vida es va mos­trar com un home sen­zill, pri­mari i rústic que pas­se­java la bos­cosa barba blanca i els seus silen­cis pels camps de vinyes de Banyuls de la Marenda –on havia nas­cut el 1861 i d'on mai es va des­vin­cu­lar fins al seu retir defi­ni­tiu, el 1939– i que con­ver­sava humil­ment amb els page­sos del poble. Sem­pre havia estat així. Aquell era el seu lloc i aque­lla, la seva gent.

Mai­llol va ser el para­digma de l'artista atàvic i tel·lúric. La seva obra d'har­mo­nia com­mo­ve­dora està ínti­ma­ment con­nec­tada amb la seva terra. I de manera obs­ti­nada, amb la dona cata­lana del Ros­selló de for­mes ple­nes, rotun­des i lli­ses, que va aca­bar con­ver­tint en l'únic tema del seu pro­jecte cre­a­tiu. El ter­ri­tori català que es des­plega pel nord dels Piri­neus va ser l'influx prin­ci­pal de la seva aven­tura artística, sobre­tot l'escultòrica, per la qual és més cone­gut i reco­ne­gut, fins al punt que és con­si­de­rat el pri­mer escul­tor modern, l'ini­ci­a­dor de les for­mes pures de l'art de Henry Moore o Jean Arp.

Aquest és el punt de par­tida de l'expo­sició que pre­senta el Museu d'Art Modern de Ceret fins al 30 d'octu­bre, Mai­llol, Frère i Pons. Una Arcàdia cata­lana que, com el seu títol ja ens índica, no dedica tot el dis­curs a Mai­llol –que, això sí, és la figura cen­tral i la més lla­mi­nera per al públic– sinó que també aixo­pluga l'obra de dos cre­a­dors més d'ima­gi­nari cul­tu­ral for­ta­ment arre­lat a aquest pai­satge.

La mos­tra és un cant a l'amis­tat que van com­par­tir tots tres. Enric Frère (Sant Genís de Fon­ta­nes, 1908-1986) va conèixer Mai­llol el 1928 i, des de lla­vors, es va eri­gir en un dels seus més fidels dei­xe­bles. Obra plàstica per­so­nal a part –que serà tota una des­co­berta per a molts visi­tants de l'expo­sició–, Frère es delia per estar al cos­tat del mes­tre i per enten­dre i assi­mi­lar el seu procés cre­a­tiu. Tant és així, que li va fer nom­bro­ses foto­gra­fies men­tre tre­ba­llava i el 1956 va publi­car el lli­bre de records Con­ver­sa­ti­ons de Mai­llol, que just ara s'ha ree­di­tat. La veu literària de la mos­tra la posa Josep Sebastià Pons (Illa, 1886-1992), poeta impres­cin­di­ble de les lle­tres cata­la­nes, que també va tenir Mai­llol com una presència llu­mi­nosa al llarg de la seva vida.

Més de 200 obres entre pin­tu­res, escul­tu­res, foto­gra­fies i poe­mes de la tríada apas­si­o­nada per l'art, la poe­sia i la natura cata­lana far­cei­xen un recor­re­gut expo­si­tiu –comis­sa­riat per Antoi­nette Le Nor­mand-Romain i Nat­ha­lie Gallis­sot– en què no fal­ten algu­nes de les peces més icòniques de Mai­llol, espe­ci­al­ment la monu­men­tal Medi­terrània, la seva escul­tura més famosa, els valors de la qual ningú els va reflec­tir millor que l'escrip­tor André Gide: “És bella, no sig­ni­fica res. És una obra de silenci. Ens hem de remun­tar molt lluny per tro­bar una mos­tra simi­lar de total indi­ferència cap a tot allò que pot res­tar valor a la bellesa.” Mai­llol es va opo­sar així al tre­men­disme impres­si­o­nista de Rodin i va obrir una frac­tura entre l'escul­tura nar­ra­tiva del segle XIX i l'abs­tracció de les avant­guar­des.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia