Economia

anàlisi

El diner té poder

“Si vols conèixer de veri­tat algú, observa com es com­porta amb el sexe, el temps i els diners.” Així comença l'assaig de Jacob Need­le­man El diner i el sen­tit de la vida, publi­cat en cas­tellà per l'edi­to­rial Temas de Hoy el 1993. És un assaig que mal­grat el temps pas­sat té molta actu­a­li­tat. “Saber per a què ser­vei­xen els diners i per a què no és el mateix que saber com viure.” L'autor es queixa que tot i ser tan pre­sents a la nos­tra vida, costa molt par­lar de diners i s'estra­nya que a l'escola no s'ense­nyi per a què ser­vei­xen o han de ser­vir i per a què no. L'estudi, pel fet de ser analític, es dis­tan­cia d'apri­o­ris­mes i insis­teix que pri­mer s'ha d'enten­dre els diners abans de fer-nos un posi­ci­o­na­ment moral. De fet, ens posa a la cara la doble moral que sovint hom té quan parla de diners. La tra­dició cris­ti­ana, contrària­ment a la cal­vi­nista, sem­pre ha elo­giat la pobresa com un valor i, per tant, els diners sem­pre han estat com un ele­ment de sub­versió ètica, i no necessària­ment hau­ria de ser així. Els humans no podem viure només de vida inte­rior i negar la importància dels diners és negar allò que deia Georg Sim­mel –“el diner és el mitjà dels mit­jans sense el qual les tècni­ques específiques de la nos­tra cul­tura no s'hau­rien pogut desen­vo­lu­par”–, però també és cert que sovint l'amor als diners és l'arrel dels mals. Així, doncs, el mal no es troba en els diners sinó en l'amor exces­siu als diners.

Però la riquesa pro­voca una mena d'atracció social que sovint voreja l'esper­pent. Pràcti­ca­ment tots hem cai­gut algun cop en una mena d'admi­ració que només es jus­ti­fica per l'atracció dels colors vius de la riquesa. Aquest estiu, com tots els de ja fa uns anys, les cos­tes medi­terrànies, espe­ci­al­ment cer­tes pobla­ci­ons on s'aplega una con­cen­tració de visi­tants d'alt poder adqui­si­tiu, l'espec­ta­cle de grans iots, fes­tes i segui­cis s'ha mos­trat impúdica­ment amb una osten­tació pròpia d'aquells que lli­guen la importància del seu jo amb la quan­ti­tat de riquesa que mos­tren.

Un fet a res­se­nyar és que la majo­ria d'aques­tes mos­tres de riquesa actual són de per­so­nat­ges de països petro­li­ers que deuen el seu poder a les bon­dats de la mare natura en ofe­rir-los un doll de petroli impor­tant i no perquè s'ho hagin gua­nyat cre­ant o inven­tant res; sim­ple­ment s'han fet amos de les rique­ses del seu país. Un segon grup és el dels jerar­ques rus­sos o de països exsoviètics, que també tenen en comú haver-se apro­piat de les rique­ses del seu país.

Mal­grat aquests pre­ce­dents i la coin­cidència que tots són de països on la lli­ber­tat és absent, ja sigui per les lleis del govern o pel poder teocràtic, en les soci­e­tats democràtiques cada estiu, com va pas­sar l'any pas­sat a França, es pot tan­car una platja pública perquè el rei de l'Aràbia Sau­dita i el seu seguici esti­guin tran­quils.

Els nego­cis, com les rela­ci­ons exte­ri­ors, fa temps que s'han allu­nyat de l'ètica i s'observa una mena de deva­lu­ació de la democràcia i dels valors dels drets humans. El trans­va­sa­ment de riquesa de l'occi­dent democràtic a països tota­li­ta­ris ser­veix per blan­que­jar tota mena d'abu­sos polítics, de drets humans i fins i tot con­nivència amb el ter­ro­risme. La manca de drets ofe­reix segu­re­tat als rics i impos­tos bai­xos, i les grans for­tu­nes i grans espor­tis­tes hi com­pren residència i en can­ten les excel·lències. Ells no tenen res­tric­ci­ons de lli­ber­tats.

La UE, que està en declivi econòmic, ha de com­pe­tir amb aquests països econòmica­ment i a més, inten­tar man­te­nir els valors de lli­ber­tat i laïcitat ata­cats contínua­ment, i és sor­pre­nent el silenci i la resig­nació gene­ral res­pecte a la munió de refu­gi­ats o d'emi­grants econòmics, que sovint vénen de països àrabs, en no cri­ti­car el des­in­terès dels seus sem­blants extre­ma­da­ment rics per les penúries dels seus ger­mans de religió.

I men­tre nosal­tres ens sor­pre­nem mirant l'esplen­dor de la seva riquesa impúdica amb una mena d'ido­la­tria, alhora ens cri­ti­quem a nosal­tres matei­xos que no fem prou pels refu­gi­ats sense cap més crítica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia