Economia

8

En la pell del turista

La Costa Daurada ha perdut la Setmana Santa i nota l’impacte econòmic del virus en un territori amb una forta dependència del turisme

L’estratègia per sortir del forat es basa a fidelitzar el client

El triangle que formen Cambrils, Salou i la Pineda és un potent punt d’atracció per al turisme

Les comar­ques de Tar­ra­gona van regis­trar el des­cens més pro­nun­ciat dels preus durant el mes de març. L’índex de preus al con­sum a la demar­cació va caure nou dècimes i es va situar en el -0,3%, segons dades publi­ca­des per l’Ins­ti­tuto Naci­o­nal de Estadística (INE). Al con­junt del país, els preus van mos­trar durant el mes de març una tendència plana, però a Tar­ra­gona el com­por­ta­ment va ser mar­ca­da­ment pit­jor i la inflació va regis­trar un mínim que no es donava des del 2016. No hi ha un únic motiu que expli­qui una desac­ce­le­ració tan sob­tada, però el llast que ha dei­xat el coro­na­vi­rus en l’eco­no­mia de Tar­ra­gona és acu­sat a causa de la forta dependència del turisme que té la regió.

La Set­mana Santa sol mar­car el punt de par­tida de la cam­pa­nya turística, però enguany els hotels van roman­dre tan­cats i els que van obrir les por­tes ho van fer per donar suport a les neces­si­tats que té el sis­tema sani­tari: hi ha més d’un miler de llits habi­li­tats en hotels per poder aco­llir malalts de Covid-19 i sani­ta­ris al Camp de Tar­ra­gona.

El tri­an­gle que for­men Cam­brils, Salou i la Pineda és un potent punt d’atracció per al turisme. La com­pa­nyia Esti­val Group, amb un miler de tre­ba­lla­dors i una fac­tu­ració anual que supera els 60 mili­ons d’euros, té la base d’ope­ra­ci­ons a la Costa Dau­rada. Al lito­ral de Tar­ra­gona hi ha set dels esta­bli­ments que ges­ti­ona la cadena, que també regenta nego­cis a Bar­ce­lona, la Costa del Sol i Andorra. El com­plex turístic Esti­val Eldo­rado està situat a tocar de la platja de Cam­brils. L’esta­bli­ment, de qua­tre estre­lles, té més de 300 habi­ta­ci­ons. L’àrea de recepció i reser­ves explica que l’hotel tre­ba­lla amb un per­cen­tatge equi­li­brat de visi­tants: estran­gers –bàsica­ment angle­sos, fran­ce­sos i ale­manys–, cli­ents cata­lans i d’altres que pro­ce­dei­xen de diver­sos punts de l’Estat. “Tenim una bar­reja”, asse­nyala l’empresa.

El com­por­ta­ment de la cli­en­tela des de l’esclat del coro­na­vi­rus ha estat desi­gual. “El turista rus és qui està mos­trant més pressa per can­cel·lar. En canvi, mal­grat el mis­satge que a França les fron­te­res esta­ran tan­ca­des, el cli­ent francès mos­tra més paciència, truca i s’interessa per saber qui­nes mesu­res pren­drem. El cli­ent naci­o­nal fa el mateix, pre­gunta com està la situ­ació i vol saber quan tenim pre­vist obrir.”

Pre­gun­tes a les quals no és sen­zill donar res­posta: “Les mesu­res que pren­drem seran les que ens dicti el govern. La nos­tra pri­o­ri­tat és garan­tir la salut dels tre­ba­lla­dors i dels nos­tres cli­ents. De moment, el que diem és que la nos­tra ober­tura està pre­vista per al dia 30 de maig, però avi­sem que aca­ta­rem sem­pre les res­tric­ci­ons que es fixin.”

Com es ges­ti­o­nen les can­cel·laci­ons de reser­ves? “Si arriba la data de la reserva i encara no està permès viat­jar, als cli­ents se’ls ofe­rei­xen diver­ses opci­ons: can­viar de data i tras­lla­dar la reserva a finals de tem­po­rada o, direc­ta­ment, ajor­nar-la fins a la tem­po­rada vinent”, expli­quen. En cas que no con­venci cap de les pos­si­bi­li­tats, l’empresa afirma que també s’està fent càrrec del reem­bor­sa­ment dels diners que ja s’hagin pagat. I hi afe­geix: “S’ha d’empa­tit­zar molt amb la gent, no impo­sa­rem a ningú venir ni pre­ve­iem recàrrecs per can­cel·lació. La millor manera de fide­lit­zar un cli­ent és posar-se en la seva pell en moments de difi­cul­tat.”

El virus ha ata­cat amb espe­cial con­tundència Cata­lu­nya i l’Estat espa­nyol i és una incògnita saber quina afec­tació tindrà això en el turisme, un sec­tor que viu de la con­fiança que acon­se­gueixi gene­rar en el cli­ent. Ara bé, aquest és un tema que no suposa espe­cial pre­o­cu­pació al depar­ta­ment de reser­ves del com­plex turístic Esti­val Eldo­rado: “No per­ce­bem que la situ­ació afecti la con­fiança que els cli­ents dipo­si­ten en el nos­tre esta­bli­ment. El fet que aquí hàgim estat espe­ci­al­ment afec­tats pel coro­na­vi­rus no vol dir que les coses no es facin bé. Això és un pro­blema que afecta el món sen­cer, té una afec­tació glo­bal.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia