Economia

"Barcelona no serà mai un aeroport 'hub' com Madrid"

Entrevista a Antoni Padilla, alcalde de Castelldefels

Cas­tell­de­fels és un dels muni­ci­pis, jun­ta­ment amb Gavà, que més s’ha quei­xat per les molèsties que pro­voca en els veïns l’exces­siu soroll que fan els avi­ons quan sobre­vo­len la ciu­tat. El seu alcalde, el soci­a­lista Antoni Padi­lla, espe­ro­nat per col·lec­tius veïnals, s’ha mos­trat ferm a dema­nar a AENA que faci tot el pos­si­ble per mini­mit­zar la con­ta­mi­nació acústica.

¿És com­pa­ti­ble el crei­xe­ment de l’aero­port amb el benes­tar de les per­so­nes que viuen al seu entorn?
Estic con­vençut que sí. Fins fa poc l’aero­port lon­di­nenc de Heath­row, que és al mig del ter­ri­tori i no al cos­tat del mar com el de Bar­ce­lona, tre­ba­llava amb pis­tes segre­ga­des i va arri­bar a tenir 70 mili­ons de pas­sat­gers anu­als.

Li fa por aquest crei­xe­ment?
Crec amb el progrés i seria absurd opo­sar-nos-hi, però s’ha de fer amb res­pecte per les per­so­nes i el medi ambi­ent.

Li calen a l’aero­port de Bar­ce­lona més vols inter­con­ti­nen­tals?
El futur de Cata­lu­nya passa per mol­tes coses i no només pels aero­ports. Bar­ce­lona hau­ria de tenir els vols que neces­sita sense com­pe­tir amb Madrid ni amb cap altra ciu­tat. Bar­ce­lona mai serà un aero­port cen­tral com és Madrid.

Ara que ja es comença a par­lar de la quarta pista de l’aero­port, sem­bla que les opci­ons pas­sen per cons­truir-la sobre el mar, cosa que faria malbé el lito­ral del Prat de Llo­bre­gat. Què en pensa d’aquesta pos­si­bi­li­tat?
La nos­tra missió és acon­se­guir que l’aero­port creixi sense moles­tar. La forma de fer-ho per­tany a altres esta­ments i no a nosal­tres. Per tant no serà una guerra de Cas­tell­de­fels amb el Prat sinó de la Gene­ra­li­tat i l’Estat espa­nyol amb el Prat.

Vostè va dir allò de “pri­mer són les per­so­nes que els ànecs”, cosa que li va valer alguna crítica dels eco­lo­gis­tes. Es manté en aquesta postura?
Tor­na­ria a repe­tir aquesta frase res­pec­tant, però, totes les opi­ni­ons. Hem demos­trat que és pos­si­ble arri­bar a acords en el 90% de les qüesti­ons sense per­ju­di­car ningú.

Mag­da­lena Álva­rez repe­teix com a minis­tra de Foment en con­tra de l’opinió del PSC i de bona part de la soci­e­tat cata­lana. ¿El satisfà aquesta con­tinuïtat?
Jo no he trac­tat amb la minis­tra de Foment però sé que el TGV ha arri­bat amb aquesta minis­tra i només s’ha retar­dat dos mesos, que no és res com­pa­rant-ho amb l’enver­ga­dura de l’obra. Altres governs ho havien ajor­nat inde­fi­ni­da­ment, per tant jo no estic en con­tra de Mag­da­lena Álva­rez.

I del pre­si­dent d’AENA, Manuel Azu­aga, quina opinió en té?
Ha sigut una per­sona molt res­pec­tu­osa. Mol­tes de les millo­res que s’han acon­se­guit han estat gràcies a la capa­ci­tat de diàleg d’Azu­aga.

Davant la pos­si­bi­li­tat que relle­vin Azu­aga, creu que hau­ria de ser un català qui es fes càrrec d’AENA?
Hi ha d’haver la millor per­sona pos­si­ble a cada lloc. Ha de ser gent que cone­gui el ter­ri­tori però que tin­gui una visió del con­junt d’Espa­nya. Hi ha cata­lans per­fec­ta­ment capa­ci­tats per a aquesta res­pon­sa­bi­li­tat.

¿És par­ti­dari de la des­cen­tra­lit­zació de la gestió dels aero­ports espa­nyols?
No sóc expert i no ho puc dir. Vull la millor gestió pos­si­ble, que no per­ju­di­qui les per­so­nes i sobre­tot que hi hagi molt diàleg.

Com s’acon­se­gueix que hi hagi diàleg i par­ti­ci­pació amb el ter­ri­tori a l’hora de pren­dre deci­si­ons?
Els ajun­ta­ments ens hem mogut per poder con­tras­tar la infor­mació tècnica que se’ns faci­lita i apor­tar millo­res. Fent-ho d’aquesta manera hem acon­se­guit que s’operi amb pis­tes segre­ga­des, que és l’opció que molesta menys, i no inde­pen­dents. Ho hem pogut demos­trar amb dades a la mà i ara s’ha vist que és eficaç. Ens hem dotat de sonòmetres que ens han ser­vit per tenir les nos­tres pròpies dades sobre el soroll que fan els avi­ons i no depen­dre només de les mesu­res fetes per AENA.

L’alcalde de Vila­de­cans s’ha quei­xat de les males comu­ni­ca­ci­ons amb l’aero­port i de les poques per­so­nes dels seus muni­ci­pis que hi tre­ba­llen. Hi està d’acord?
Total­ment. L’aero­port ens fa patir però són altres ter­ri­to­ris de Cata­lu­nya els que en gau­dei­xen. Nosal­tres el patim però no l’apro­fi­tem. Dis­po­sar de millors comu­ni­ca­ci­ons amb l’aero­port és bàsic perquè faria que hi hagués més gent dels nos­tres muni­ci­pis que pogués ocu­par els llocs de tre­ball que gene­ren les empre­ses que hi ha a l’entorn aero­por­tu­ari.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.