Economia

Tèxtil més virtual

El sector de la moda incorpora ampliacions d’intel·ligència artificial en els processos creatius i de producció que permeten estalviar costos

Els fabricants s’interessen per plataformes amb les quals poden triar escenaris virtuals on exposar la roba

El sector augura un futur prometedor avançant cap a la digitalització per ser més eficients i ràpids

La IA és un nou aliat que permet combinar les passarel·les amb aparadors virtuals
“Nosaltres fabriquem i, amb l’ajuda de la intel·ligència de les màquines, triomfarem”

La indústria de la moda ha anat sem­pre lli­gada a la inno­vació. El sec­tor s’ha espa­vi­lat a incor­po­rar les noves tec­no­lo­gies i a digi­ta­lit­zar pro­ces­sos de traçabi­li­tat de les peces, la pro­ducció i la cre­ació amb nous mate­ri­als, i també a incor­po­rar eines per ser cap­da­van­ters en la pro­moció i venda dels pro­duc­tes. Gràcies a la tec­no­lo­gia 3D, els tei­xits digi­tals i pro­gra­mes de dis­seny, es poden lluir peces que només exis­tei­xen al món vir­tual. La intel·ligència arti­fi­cial és un nou aliat per als fabri­cants, que poden deci­dir com­bi­nar les pas­sa­rel·les físiques amb els apa­ra­dors vir­tu­als. Flas­hion és una de les pla­ta­for­mes ide­a­des per l’empre­ne­dor Jesús Johan Aponte Mon­tero per revo­lu­ci­o­nar la indústria de la moda amb el suport de la intel·ligència arti­fi­cial. “Volem donar eines a les mar­ques per opti­mit­zar el procés de dis­seny perquè en un temps reduït es puguin opti­mit­zar les col·lec­ci­ons”, explica el nou gua­nya­dor dels pre­mis Rei­ma­gine Tèxtil que atorga el Tec­no­cam­pus de Mataró i Eure­cat. Mol­tes de les deci­si­ons de la indústria de la moda es pre­nen en funció d’aques­tes col·lec­ci­ons que ser­vei­xen per tes­tar si tin­dran sor­tida al mer­cat. “Es tre­ba­lla tra­di­ci­o­nal­ment fent un esbós, una fitxa tècnica i el pro­to­ti­pus que s’envia a la sessió fotogràfica abans de comu­ni­car al cli­ent”, explica aquest arqui­tecte de pro­fessió, que el 2019 va deci­dir crear la seva pròpia marca de roba Mango Mor­tero que comer­ci­a­litza on-line. Va pro­var a començar a tre­ba­llar una part de la col·lecció amb intel·ligència arti­fi­cial per veure quins eren els dis­senys que més agra­da­ven i que tenen més sor­tida al mer­cat. Explica que només amb tres mesos han mul­ti­pli­cat el nom­bre de segui­dors a les xar­xes soci­als i cap­tat l’atenció d’un miler de sol·lici­tuds per adqui­rir la roba que comer­ci­a­lit­zen des de la pàgina web. Amb les imat­ges que genera la intel·ligència arti­fi­cial es pot vali­dar el mer­cat pels que comen­cen de nou però també gene­rar milers d’idees en un temps rècord en els pro­ces­sos cre­a­tius d’aque­lles empre­ses con­so­li­da­des. “Es poden llençar deu o més models sota comanda que poden pagar per la web on es pot mos­trar al cli­ent sense neces­si­tat d’haver-lo fet”, explica l’impul­sor de Flas­hion que tre­ba­lla amb imat­ges 2D. La clau, com explica, és opti­mit­zar els pro­ces­sos i deci­dir en quins models li surt a compte aca­bar fent el pro­to­tip i quins no.

Les grans mar­ques de roba van al cap­da­vant des­ti­nant recur­sos per apli­car intel·ligència arti­fi­cial els depar­ta­ments de dis­seny. No passa el mateix entre les empre­ses que vali­den el mer­cat, explica Jesús Johan Aponte Mon­tero, que uti­lit­zen poc eines com el ChatGPT. “Som en una fase ini­cial per tren­car les bar­re­res en una indústria molt tra­di­ci­o­nal”, explica l’empre­ne­dor, que reco­neix que la pre­o­cu­pació màxima és saber com afec­tarà això els llocs de tre­ball. “És una eina que fins avui no pot superar les capa­ci­tats huma­nes i neces­sita que algú li doni ins­truc­ci­ons sobre el que ha de sor­tir”, diu Aponte, que defensa el cri­teri i la pro­fes­si­o­na­li­tat a l’hora de com­bi­nar volums i tei­xits “perquè tot fun­ci­oni”, apli­cant aquest prin­cipi a la moda, l’arqui­tec­tura o qual­se­vol dis­ci­plina. “Arri­barà un punt que pot ser més intel·ligent que nosal­tres i per això s’ha de conèixer i fer ser­vir er no per­dre el con­trol sobre ella”, con­clou.

El fet d’estal­viar en el procés cre­a­tiu, sense que s’arri­bin a fer els pro­to­tips de molta roba, que es supleix vir­tu­al­ment genera molt menys resi­dus en una dels indústries ambi­en­tal­ment més con­ta­mi­nants. “S’ha de can­viar el model obso­let pro­duint nom­bro­ses col·lec­ci­ons i pas­sar a fer-ho vir­tual ajus­tar el que la gent està dis­po­sada a pagar”, apunta l’impul­sor de Flas­hion.

Apa­ra­dors vir­tu­als

Un altre exem­ple de pla­ta­forma que fa ús de la intel·ligència arti­fi­cial i per­met estal­viar-se el procés per comu­ni­car la col·lecció final. A par­tir de les foto­gra­fies de la roba i la infor­mació sobre l’arti­cle, la tec­no­lo­gia acaba dis­se­nyant la sessió fotogràfica per­so­na­lit­zada. “No són models de pro­va­dors vir­tu­als, són més per ins­pi­rar com que­da­ria com­bi­nada la peça”, explica el direc­tor de l’empresa Raona, Roger Bara­nera, que reco­neix que la IA gene­ra­tiva per­met crear imat­ges “impac­tants encara que no sem­pre del tot fia­bles”. El procés cre­a­tiu es fa de manera vir­tual estal­vi­ant cos­tos per tro­bar una loca­lit­zació, fotògraf, maqui­lla­dor o el model que llu­eix la peça. “Es gua­nya en agi­li­tat i sos­te­ni­bi­li­tat, perquè no s’han de fer fotos per plas­mar-ho”, explica el cre­a­dor de la pla­ta­forma Neu­ral Fas­hion que ha creat Raona i que només reque­reix al fabri­cant que faci arri­bar les imat­ges de la col·lecció per aca­bar dis­se­nyant les ses­si­ons vir­tu­als. “Les empre­ses ens dema­nen que no cal­gui fer la sessió amb la peça final i que es pugui tre­ba­llar a par­tir dels models 3D que ells tenen quan estan dis­se­nyant”, apunta l’empre­sari, que asse­gura que hi estan tre­ba­llant per veure com fer ser­vir aques­tes imat­ges vir­tu­als i anar més ràpid en els pro­ces­sos de pro­ducció de les col·lec­ci­ons.

“Els dis­senys vir­tu­als són prou ajus­tats per estal­viar-se fer la peça final que encara no exis­teix”, asse­gura el res­pon­sa­ble de Raona que dona per fet que la IA té molt de recor­re­gut en el sec­tor. “La IA és un pas més dins la digi­ta­lit­zació de les empre­ses de moda”, con­clou.

El vice­pre­si­dent del Cen­tre Tec­nològic Eure­cat, Jaume Ferrús, augu­rava un futur pro­me­te­dor el sec­tor en l’acte de pre­sen­tació dels pre­mis Rei­ma­gine Tèxtil. “Tenim una acti­vi­tat tèxtil pre­pa­rada per aug­men­tar l’eficiència”, asse­gu­rava con­vençut que s’han fet els deu­res per avançar cap a la digi­ta­lit­zació. Com a exem­ple citava la spin-off Aracne, impul­sada des d’Eure­cat i l’empresa Can­mar­tex, per millo­rar el con­trol de qua­li­tat i pre­dir les deficiències que es pro­du­ei­xen en a les màqui­nes cir­cu­lars de gènere de punt. A través de la tec­no­lo­gia de sis­te­mes fotònics com­bi­nats amb algo­rit­mes d’intel·ligència arti­fi­cial es poden detec­tar al moment defec­tes, com pro­ble­mes amb el fil, mecànics o forats a la roba. Des del cen­tre tec­nològic Eure­cat, ubi­cat al parc uni­ver­si­tari del Tec­no­cam­pus de Mataró, s’ofe­rei­xen a les empre­ses ser­veis i ins­tal·laci­ons s’han adreçat més de 200 pro­jec­tes, fet que evi­den­cia la importància del “nou hub d’inno­vació cap­da­van­tera”.

Des del gremi tèxtil Ase­gema, Fran­cesc Casas deia que l’acti­vi­tat “sub­sis­teix” amb el repte de posar-se al dia amb les noves tec­no­lo­gies. En aquest sen­tit, enco­rat­java les noves gene­ra­ci­ons, perquè la intel·ligència humana esti­gui al cap­da­vant per donar la infor­mació cor­recta a les màqui­nes. “Nosal­tres fabri­quem cada dia i toquem el gènere i amb l’ajuda de la intel·ligència de les màqui­nes i la nos­tra segur que tri­om­fa­rem”, va reblar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia