Economia

Economia

La jove ginebra de Sa Tuna

Tres joves emprenedors empordanesos han començat a introduir, amb gran acceptació, la seva marca artesanal en establiments de la Costa Brava aquest estiu

Van pas a pas, però volen obrir mercat a Barcelona

La “idea boja” de des­til·lar gine­bra al Baix Empordà, en plena pandèmia, per part de tres amics estu­di­ants – i encara menors d’edat– ha permès que una nova marca de quilòmetre zero, Sa Tuna Gin, hagi començat a rajar amb força per les bar­res més selec­tes de la comarca aquest estiu. Un dels seus impul­sors, Fer­ran Mon­fort Tàpies, ho reme­mora tres anys després de la pri­mera des­til·lació arte­sa­nal, amb un alambí de coure de només deu litres que van posar a bullir per pri­mer cop el novem­bre del 2020.

Amb Arnau Viusà Cas­sa­nyes i David Río Men­doza, Mon­fort com­par­tia l’experiència comuna d’haver ser­vit gintònics, a l’estiu, rere les bar­res de res­tau­rants i esta­bli­ments empor­da­ne­sos, i també l’afició de poder-los començar a tas­tar per pri­mer cop amb les res­pec­ti­ves set­ma­na­des un cop aca­bats els ser­veis. Van inda­gar una mica més sobre la recepta del des­til·lat i, després de nom­bro­ses pro­ves per “ajus­tar pro­por­ci­ons amb el mètode prova i error”, la van encer­tar. Hi va aju­dar que Mon­fort hi centrés el tre­ball de recerca de bat­xi­lle­rat, amb alguns con­tac­tes amb empre­ses del sec­tor que van ser doble­ment pro­duc­tius.

Els pri­mers tas­tos entre cone­guts van rebre bona accep­tació i, el gener del 2021, van començar a posar a prova altres pro­to­tips d’alam­bins, més pro­duc­tius i efi­ci­ents. Els dos estius poste­ri­ors van ser­vir per eixam­plar l’abast de les pro­ves infor­mals in situ, i entre alguns som­me­li­ers que es tro­ba­ven com a comen­sals. Si els cli­ents dema­na­ven que qual­se­vol gine­bra els estava bé per al gintònic, pro­va­ven sort, i molts pre­gun­ta­ven què coi era allò tan bo que els havien ser­vit. Prova i encert.

Una petita empresa

Aquest estiu pas­sat ja el van pre­pa­rar seri­o­sa­ment. “No volíem fer negoci, però la bona rebuda i l’incre­ment de demanda ens ha empès a tirar enda­vant”, diu Mon­fort. Amb seu al viver d’empre­ne­do­ria Nexes, de Fora­llac, van pre­pa­rar un estoc de 2.000 ampo­lles de 70 cl. I van començar a tre­ba­llar la marca, el brànding, amb la tria de Sa Tuna, “nom femení, autòcton, d’una cala natu­ral no mas­si­fi­cada” de la Costa Brava, paral·lelis­mes per a una gine­bra suau, de quilòmetre zero i que, sense pre­tensió d’exclu­siva, de moment no volen indus­tri­a­lit­zar. Això els per­met man­te­nir a recer la fórmula magis­tral de pro­por­ci­ons entre una quin­zena d’ele­ments botànics, que, a més del gine­brer, abas­ten tons cítrics i de frui­tes com ara els nabius i her­bes aromàtiques com ara el comí i la regalèssia.

Per aquest fet, entre tots tres con­ti­nuen con­tro­lant tot el procés pro­duc­tiu, fins i tot l’eti­que­tatge i la tapada ampo­lla a ampo­lla. Tenen capa­ci­tat per pro­duir 300 ampo­lles al dia. És un volum que els per­met abas­tir els cli­ents esti­vals de pri­mer ordre a la Costa Brava –entre què el res­tau­rant amb estre­lla Mic­he­lin Bo.​Tic i l’afa­mat Mas Sor­rer de Gualta–, men­tre enca­mi­nen la tar­dor per començar a obrir mer­cat a Bar­ce­lona ciu­tat, amb la mateixa estratègia de començar a ser pre­sents en alguns esta­bli­ments de renom. No pre­te­nen, però, situar-se en una esfera pre­mium, però sí just un graó per sota, amb un des­til·lat arte­sa­nal, de qua­li­tat i alter­na­tiu als clàssics, amb “un gust suau, fresc i sense cop sec a la gola”. Ampli­a­ran pro­ducció? De moment, no s’ho plan­te­gen, però van pas a pas, com els dar­rers curts tres anys.

40
graus
és la graduació de Sa Tuna Gin, matriculada com a S4-1UN4-23 en paral·lelisme amb una embarcació menorquina, clàssica al litoral català i a l’illa. Per això diuen que combina bé amb tòniques més mediterrànies, baixes en quinina, i amb llimona, per fer una pomada que competeixi amb el gin de Maó.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia