Economia

El debat per internalitzar el servei, en suspens

La redacció de la llei per passar a gestió pública el servei dels transport sanitari es va aturar en dissoldre’s el Parlament

Quan el 13 de març el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat Pere Ara­gonès anun­ci­ava que con­vo­cava elec­ci­ons a Cata­lu­nya per al 12 de maig, nou mesos abans del que toca­ria, i dis­so­lia el Par­la­ment, es va atu­rar el procés d’inter­na­lit­zació –pas­sar a gestió pública directa el trans­port sani­tari– que hi havia en debat a la cam­bra cata­lana.

Les rei­vin­di­ca­ci­ons perquè la gestió del trans­port sani­tari fos pública i s’acabés amb l’actual sis­tema de con­cessió del ser­vei a empre­ses pri­va­des a través d’un con­curs públic, venien de lluny. Sin­di­cats com ara la CGT, UGT i CCOO i les pla­ta­for­mes Sal­vem les Ambulàncies i Tècnics en Lluita havien por­tat a terme des de l’any 2015 dife­rents acci­ons per recla­mar una modi­fi­cació con­tun­dent. Una va ser la reco­llida de més de 17.000 fir­mes al Síndic de Greu­ges per dema­nar la inter­na­lit­zació. Aquells movi­ments coin­ci­dien amb uns moments en què es va viure una tendència cap a la gestió pública directa, espe­ci­al­ment en els àmbits muni­ci­pals.

Pro­po­sició de llei

Pla­ta­for­mes d’usu­a­ris i tre­ba­lla­dors i sin­di­cats van acon­se­guir, final­ment, que l’estiu del 2021 la for­mació política CUP agafés les seves rei­vin­di­ca­ci­ons i pre­sentés una pro­po­sició de llei per inter­na­lit­zar el ser­vei d’ambulàncies a Cata­lu­nya.

Una pro­posta que arri­bava “per millo­rar i equi­pa­rar les con­di­ci­ons labo­rals del per­so­nal de les empre­ses adju­di­catàries, actu­al­ment pre­ca­rit­za­des, i el que és més impor­tant, un millor ser­vei per als usu­a­ris que neces­si­ten una ambulància”, expli­ca­ven, alhora que denun­ci­a­ven que calia recu­pe­rar la gestió pública per tren­car amb deficiències no resol­tes del ser­vei com que “és habi­tual tro­bar vehi­cles en estat lamen­ta­ble, obso­lescència de mate­ri­als, incom­pli­ments en matèria de for­mació, pre­ca­ri­e­tat labo­ral dels més de 5.000 pro­fes­si­o­nals del sec­tor, una defi­ci­ent gestió assis­ten­cial i una nul·la fis­ca­lit­zació dels incom­pli­ments con­cur­sals per part de les adju­di­catàries que ens deixa molt lluny de donar un ser­vei de qua­li­tat”.

Per­se­cu­ci­ons

L’any pas­sat, el procés per a la redacció defi­ni­tiva de la llei per inter­na­lit­zar el ser­vei va anar aga­fant forma; a poc a poc, però anava fent. “Es van cele­brar dife­rents ponències i es va con­vo­car una comissió per tirar enda­vant el pro­jecte, però ara se n’ha anat en orris; hau­rem de tor­nar a començar des de zero amb el nou govern i depe­nent de la cor­re­lació de for­ces polítiques ho tenim molt com­pli­cat”, lamenta Manuel López, res­pon­sa­ble del sec­tor de les ambulàncies a CGT, que diu que enmig de tot aquest procés alguns sin­di­ca­lis­tes han estat per­se­guits a din­tre de les seves empre­ses.

A les Balears, sí
El maig del 2022, el Servei de Salut de les Illes Balears va assumir el transport programat no urgent, amb la qual cosa internalitzava 245 professionals i s’encarregava del funcionament de les 118 ambulàncies. A partir d’aleshores, l’empresa pública GSAIB gestiona aquest servei, amb un cost estimat de 12 milions d’euros. De moment, no han fet públic cap informe que analitzi el funcionament del servei.


[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia