L’hotel de llocs web Cdmon millora el servei d’habitacions
L’empresa de dominis i allotjament canvia la proposta de valor aprofitant el ‘boom’ de les dades i ara oferirà intel·ligència i seguretat
Després de vint anys de compromís amb el territori, la firma del Maresme aborda la internacionalització mirant cap a l’Àsia
Una de les primeres empreses de dominis i allotjament de llocs web a Catalunya i Espanya, Cdmon, ha fet evolucionar la seva proposta de valor per centrar-la en les dades, amb noves eines amb les quals els clients de la seva plataforma poden, d’una banda, transformar-les en informació valuosa per als seus negocis i, de l’altra, protegir-les dels ciberatacs. “Fins ara hem estat un hotel que llogava habitacions i ara aspirem a ser un banc que vetlli per les dades dels clients”, afirma Jaume Palau, fundador i director general de la firma. En paral·lel, l’empresa treballa per adaptar la tecnologia i els equips per internacionalitzar-se i aprofitar les economies d’escala per rendibilitzar la plataforma, amb la mirada posada, en un primer moment, a l’Àsia.
El cop de timó estratègic té lloc després de més de vint anys d’història –Jaume Palau va muntar l’empresa amb el seu germà Marc el 2002 a Malgrat de Mar–. En dues dècades, la digitalització ha canviat la societat i la manera com es relacionen les persones. “Quan vam començar, un gest tan simple com cridar un lampista perquè vingués a casa encara s’havia de fer per telèfon; el pagament, en metàl·lic, i la factura, en paper. L’altre dia vaig necessitar un electricista i el vaig contractar per internet, em va passar un pressupost digital i el vaig pagar amb targeta mentre m’explicava que disposa d’un programa que li fa automàticament la comptabilitat i que té un gestor virtual que s’encarrega de la relació amb els clients i proveïdors”, diu Jaume Palau. Ara les empreses i les persones són molt més conscients dels beneficis que els aporta la digitalització i tenen més clar què volen.
Núvol o servidors?
El cas és que l’extensió i penetració del món digital ha fet necessari desenvolupar infraestructures per suportar el creixement exponencial del volum de dades, i el producte estrella ha estat el núvol, l’ús del qual s’ha disparat impulsat per grans tecnològiques com ara Azure, Amazon i Google. En aquest context, Cdmon, que disposa d’infraestructura pròpia –els tradicionals servidors–, va veure com alguns usuaris migraven al núvol, seguint els consells dels desenvolupadors, per flexibilitat o, simplement, “per moda”. “Ara estan tornant perquè veuen que paguen molt més, fins a vuit cops més que amb nosaltres, sovint per uns serveis que no necessiten”, subratlla el director general de la companyia.
També està passant que els usuaris volen tenir més control de les seves dades, que ara estan en mans de grans empreses i no se sap ben bé on. “La nostra proposta de valor és que recuperin el control de les dades, que ara estan beneficiant les empreses proveïdores d’aquest servei, però no els usuaris”, afirma. En aquest sentit, Cdmon ha començat a desenvolupar diferents eines que proporcionaran informació sobre el trànsit del lloc web, sense necessitat d’anar a Google Analytics, o sobre el rendiment del programari (profiling en anglès) per saber quina part del lloc web consumeix més temps d’execució o recursos del sistema. També, eines relacionades amb la seguretat: que analitzin els intents d’atac o les vulneracions que es puguin produir. “Sabem que això pot significar una allau d’informació no sempre útil i volem aplicar una capa d’intel·ligència, que dosifiqui la informació, i que proporcioni la que necessitis en cada moment; serà com si tinguessin un petit científic de dades treballant per a ells per poder prendre decisions formades, sòlides i no basades en sensacions o intuïcions”, explica Marc Palau, director tecnològic de la companyia.
La idea és poder oferir una part d’aquests nous serveis integrat en el paquet bàsic que proporcionen als seus clients, i una altra part, de pagament, que permetrà accedir a més productes.
Però les dades no només són valuoses, també són sensibles, i la regulació sobre la seva protecció és cada dia més exigent. En aquest sentit, recuperar el control de les dades per part de les empreses és també una qüestió de responsabilitat davant la llei.
Aquesta és la carta que vol jugar la nova Cdmon a partir d’ara, en un moment en què la companyia també s’ha marcat la fita d’internacionalitzar-se –cal pensar que actualment un 92% del negoci ve de l’Estat espanyol–. Els darrers anys, l’empresa ha destinat el 80% dels beneficis als nous desenvolupaments i a preparar els equips de treball, i vol rendibilitzar-los: “Amb tot el que hem desenvolupat, podríem estar donant servei a deu vegades més clients”, diu Marc Palau. Els germans Palau són conscients que l’entorn regulat i ètic que hi ha a Europa per desenvolupar el seu negoci no sempre es dona en altres parts del món, però entenen que la internacionalització no és una opció, és l’únic camí possible.