24 anys per un nou polígon
Terrassa aprovarà el pla per crear el d’Els Bellots II, el primer dels tres previstos al pla d’ordenació i que la crisi va aturar el 2008
Ocuparà 95,3 hectàrees t i el govern respon a l’oposició dels ecologistes que es crearà un gran parc connectat a l’Anella verda
Hauran calgut 24 anys, si les previsions es compleixen i comencen obres durant el 2027, perquè Terrassa tingui un nou gran polígon industrial, logístics i d’activitats productives que s’afegirà als que ja estaven en funcionament a Can Petit, Santa Margarida i Els Bellots. Es tracta del polígon Els Bellots II, una zona de 95,3 hectàrees entre la carretera N-150 i l’autopista C-58 ja previst en el pla d’ordenació municipal (POUM) del 2003 com els de Palau Sud i Palau Nord –tot just inicien tràmits– i que va quedar aturat per la crisi del 2008 quan ja hi havia un pla parcial urbanístic aprovat (2005) i un projecte urbanístic i de reparcel·lació fets. Aquest nou sector industrial, no exempt de polèmica per l’oposició d’entitats ecologistes, es va reactivar el 2017 quan la propietat va passar en mans de l gegant internacional d’immologística Logicor (80%) –participada pels fons Blackstone i China Investment Corporation (CIC)– i el fons d’inversió immobiliari britànic Segro (20%). El ple d’aquest mes el consistori donarà llum verda al nou pla parcial aprovat inicialment el 2023 després dels ajustos que s’hi van fer tres anys abans i que van requerir una modificació del POUM..
La intenció dels promotors quan s’hagi aprovat definitivament és tenir els projectes d’urbanització i reparcel·lació fet a finals de l’any que ve o a principis del 2026 quan volen començar la urbanització i “a edificar el 2027”, explicava en comissió informativa la Directora de Serveis Urbanisme, Marta Gómez. L’equip de govern defensa que la nova proposta és molt millor que l’anterior, ja que disminueix el sostre d’edificabilitat –de 614.184 a 495.818 m²–, fa una rebaixa de la superfície de parcel·la de les zones terciàries –104.395 a 53.988 m²– i, per contra, augmenta els espais lliures –de 169.779 a 221.258 m²– mentre manté els 142.969 m² destinats a equipaments. A més, i pendent de definir-se en el projecte d’urbanització, preveu una reducció dels costos d’urbanització de 75,1 a 51 milions d’euros.
La intenció de l’Ajuntament és que Els Bellots II sigui un polígon ordenat, sostenible, competitiu, ben connectat i integrat amb el paisatge i que fomenti una economia basada en la indústria 4.0. El tinent d’alcalde de Territori, Xavier Cardona, assegur a que “Terrassa necessita projectes industrials potents com aquest” i que d’una banda permeti “generar talent i crear llocs de treball qualificats, però sense perdre de vista que també perseguim una ciutat sostenible, saludable i respectuosa amb l’entorn”. El polígon tindrà més de 450.000m² de superfície que destinarà a noves activitats productives i terciàries; amb parcel·les superiors als 40.000m² on es podran implantar magatzems i grans indústries i el govern assegura que fins i tot el Pla Territorial Metropolità (PTM) el fixa com a equipament d’interès.
El nou pol industrial v a implicar que el des del març del 2021 s’iniciés una campanya d’oposició i mobilitzacions a través de la plataforma Tu Ets Entorns Terrassa!, que agrupa 32 entitats ecologistes, veïnals, socials i partits. A grans trets, a banda de denunciar irregularitats en la tramitació, lamentaven que suposaria eliminar el 13% dels conreus de secà per promoure treball precari –4.500 llocs–, suposarà un perill per al comerç de proximitat, intercedia en el recorregut de l’Anella Verda i en el connector entre Sant Llorenç del Munt i Collserola, augmentaria la mobilitat i les emissions de CO2, a més de no preveure cap efecte per mitigar l’efecte sobre l’avifauna, entre altres. En total van presentar 46 al·legacions entre particulars i col·lectius, però en comissió informativa no se’n va fer referència i ells diuen que no han rebut cap resposta. El consistori ha acceptat modificacions “menors” i les més significatives són una de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per fer una reserva de sòl per si calgués una depuradora i de Carreteres sobre el traçat del vial que podria esdevenir la ronda de Llevant.
El govern diu que es farà un gran parc lineal urbà de 85.734 m² situat a la part de l’est del sector, que farà de transició i facilitarà la integració amb l’Anella Verda, preservant l’històric camí del Monjos, i també un segon al voltant de la masia protegida de Can Torrella del Mas. Destaquen que hi haurà un gran àmbit de sòl per a equipament d’escala metropolitana, que s’implementarà un millor aprofitament de les aigües pluvials, es crearan 7 quilòmetres de carrils bici, se soterren cinc línies elèctriques d’alta i mitja tensió i que les cobertes de les naus tindran teulades amb plaques fotovoltaiques.