economia
El 77% de les inspeccions a botigues pel Black Friday incomplien la normativa
Les infraccions a empreses han pujat un 9% el 2024, i per això el Govern endurirà les sancions
La Generalitat també dirà els noms de les companyies reincidents
El 77,2% de les empreses inspeccionades pel Govern durant la campanya del Black Friday 2024 incomplien la normativa, un 9% més respecte a l’any anterior. De les 79 empreses controlades per Consum i la Direcció General de Comerç, 61 presentaven irregularitats o ofertes fraudulentes. Les inspeccions es van fer majoritàriament a Internet a 2.950 productes d’electrònica, roba i complements, perfumeria i productes de la llar, que tradicionalment concentren els descomptes. El director de l’Agència Catalana de Consum, Isidor García en declaracions a l’ACN, ha anunciat que s’enduriran les sancions i, de retruc, s’incrementarà la quantia de les noves multes a aquelles empreses que en tinguin una de ferma de l’any anterior.
El director de l’Agència Catalana de Consum ha detallat que el càstig “per infracció d’indicació de preus” està tipificat com a “greu”, amb imports que van des dels 10.001 euros fins a 100.000. García ha indicat que no es pot apujar el preu dels productes 10 dies abans de la campanya del Black Friday i després reduir-lo i ha lamentat que s’incompleixin “unes normes que tenen una tradició consolidada”.
A més, com a mesura dissuasiva addicional a les multes, tant Consum com Comerç poden incorporar una sanció accessòria de publicitat a les empreses multades per infringir de forma reiterada la normativa. Això permetrà fer públics els seus noms un cop les sancions esdevinguin fermes, o sigui un cop s’hagin resolt tots els possibles recursos presentats per les empreses en via administrativa. Per part de l’Agència Catalana del Consum, l’objectiu prioritari és protegir els consumidors davant de l’ús de publicitat que pugui induir a engany, d’acord amb el que preveu el Codi de consum català. Des de l’àmbit de Comerç, els controls se centren principalment a garantir la lleial competència entre establiments comercials.
Una iniciativa que busca que el consumidor conegui les companyies que no compleixen i que, a la vegada, vol resultar “dissuasiva” i ajudar a “corregir” aquestes conductes. Per una altra part, també pretén que “el comerç de proximitat no es trobi desemparat”. En matèria d’ofertes o promocions, la legislació preveu obligacions per a les empreses i els comerços, com ara informar tant del preu original com del preu rebaixat o el percentatge de descompte, tenint en compte que el preu original sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors a la promoció.
Actualment, les inspeccions dutes a terme el passat mes de novembre es troben en la fase de diligències prèvies, fet que significa que les empreses poden fer al·legacions o aportar informació. Després, s’obriran els expedients sancionadors corresponents en aquells casos en què es constati una conducta infractora.
41 expedients sancionadors durant el Black Friday del 2023
Arran dels controls realitzats el 2023, el Departament d’Empresa i Treball va obrir 41 expedients sancionadors. En concret, la Direcció General de Comerç va obrir 31 expedients sancionadors per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 17 ja s’han resolt amb sancions per un import global de 185.000 euros.
Pel que fa a Consum, es van obrir expedients disciplinaris per infraccions greus a 9 empreses, per constatar conductes infractores segons la normativa relativa a la protecció dels consumidors. Cada un d’aquests expedients pot comportar sancions de fins a 100.000 euros.
En la campanya del 2022, es van sancionar un total de 47 empreses per un import total d’1.014.000 euros.