Economia

Iberia censura el "rescat" de Spanair i l'assimila al d'Alitalia

Aerolínies

Ibe­ria cele­brava ahir el desè ani­ver­sari de l’aliança One World que manté amb com­pa­nyies com Ame­ri­can Air­li­nes o Bri­tish Airways, però el pre­si­dent de l’antiga aerolínia de ban­dera, Fer­nando Conte, va dei­xar el to fes­tiu per ata­car la com­pra de Spa­nair per part d’empre­sa­ris cata­lans. Conte sosté que la venda del 80% que tenia SAS a Cata­lana d’Ini­ci­a­ti­ves, Turisme de Bar­ce­lona i socis cata­lans no és cap com­pra sinó el “res­cat” d’una aerolínia “sense via­bi­li­tat” i espera que no acabi com Ali­ta­lia, pri­va­tit­zada recent­ment després d’una ban­car­rota que a l’Estat italià no li va sor­tir gra­tis.

Ibe­ria esgota el compàs d’espera de l’even­tual fusió amb Bri­tish Airways, però aquest ter­reny de joc de con­so­li­dació al sec­tor va ser­vir en safata a Conte la munició con­tra l’ope­ració Spa­nair. Segons ell, un mer­cat més raci­o­na­lit­zat passa per com­pa­nyies que “des­a­pa­rei­xen, es rees­truc­tu­ren o es fusi­o­nen”, no per “res­cats” que li dei­xen una “pro­funda pre­o­cu­pació”. En una con­versa amb un grup de peri­o­dis­tes, Conte va assi­mi­lar-ho a l’exem­ple d’Ali­ta­lia, que des l’abril del 2008 ha arros­se­gat un fei­xuc procés de pri­va­tit­zació que ha cul­mi­nat al gener amb la fusió amb la també ita­li­ana Air One i l’entrada com a pri­mer acci­o­nista d’un soci estran­ger, Air France KLM, amb el 25% del capi­tal. La tesi és que el cas italià és el para­digma d’impe­dir que el mer­cat pur­gui pro­jec­tes invi­a­bles.

“Em resulta xocant”
El pre­si­dent d’Ibe­ria va opi­nar de forma indi­recta també sobre la pro­pi­e­tat semipública de Spa­nair recor­dant que “els governs nòrdics han inver­tit 500 mili­ons d’euros els últims anys en aquesta com­pa­nyia” a través de Scan­di­na­vian Air­li­nes (SAS), que ara és propiètària del 19,9% de la Spa­nair cata­lana. “Em resulta xocant, i jo si fos suec pro­tes­ta­ria perquè els meus impos­tos s’esti­guin uti­lit­zant per man­te­nir l’ope­ració d’una com­pa­nyia al sud d’Europa”, va sen­ten­ciar posant-se en la pell d’un ciu­tadà nòrdic.
En l’actual pai­satge de recessió mun­dial, segons Conte, cal raci­o­na­lit­zar un mer­cat que, tot i la reti­rada d’Ibe­ria del Prat dei­xant només les rutes a Madrid i Lon­dres, ell con­si­dera que ja “està prou ser­vit”.

Després de la reta­llada d’un 20% de la plan­ti­lla i de la reducció d’un 23% dels cos­tos, la nova Spa­nair pre­veu aban­do­nar les pèrdues ja el 2010. Fins i tot ha reduït l’oferta el 24% per adap­tar-la a una demanda que caurà el 15%. Spa­nair és mem­bre de Star Alli­ance, l’aliança lide­rada per l’ale­ma­nya Luft­hansa i rival de One World. Conte apunta al març per con­cre­tar o no la fusió d’Ibe­ria i Bri­tish Airways, atu­rada per ara perquè la pari­tat euro-lliura equi­para el preu de les dues com­pa­nyies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.