Economia

Es venen perfils del Facebook

Un grup australià comercialitza llistats d’usuaris de xarxes socials entre els seus clients empresarials

Les xar­xes soci­als són una rea­li­tat cada vegada més con­so­li­dada en el nos­tre dia a dia. És difícil no conèixer algú amb per­fil a Face­book, la xarxa amb més segui­dors arreu del món (fins a 200 mili­ons d’usu­a­ris l’abril pas­sat) o que tin­gui un compte creat a Twit­ter (una xarxa crei­xent que suma 32 mili­ons de segui­dors). Però de tota aquesta gent, de tots aquests per­fils vir­tu­als que hi ha pen­jats i con­nec­tats entre ells a la xarxa, ningú ha tro­bat encara la manera de treure’n pro­fit més enllà de la inserció d’espais publi­ci­ta­ris als quals, segons estu­dis recents, la majo­ria d’inter­nau­tes són immu­nes.

El que sí que sabem és que les empre­ses es delei­xen per acon­se­guir arri­bar a aquest públic. I no és estrany: als per­fils de les xar­xes soci­als cada usu­ari explica els seus interes­sos, els seus gus­tos, el que li agrada i el que li des­a­grada, pun­tua, selec­ci­ona, valora, posa nota i fa notar les seves pre­ferències. Per tant, és un mate­rial per­fecte per tro­bar per­so­nes que com­plei­xin les carac­terísti­ques del públic objec­tiu d’una cam­pa­nya publi­citària.

A par­tir del per­fil d’un usu­ari podem deduir si aquest esta­ria poten­ci­al­ment interes­sat en el nos­tre pro­ducte. I si ho està, és pos­si­ble que la majo­ria dels seus con­tac­tes també ho esti­guin, ja que acos­tu­men a tenir gus­tos i interes­sos simi­lars.

Tirar d’aquest fil és el somni de mol­tes empre­ses, i no són poques les que ja han ini­ciat movi­ments per reclu­tar per­fils de les xar­xes soci­als afins als seus interes­sos. Gràcies a les xar­xes soci­als es pot crear un seg­ment de públic que sigui acu­rat i que per­ta­nyi de forma molt específica al tipus de per­sona que una empresa busca.

A diferència de la publi­ci­tat tra­di­ci­o­nal, que envia el seu mis­satge de forma força mas­si­fi­cada i que té pocs mètodes per afi­nar el tret cap al públic objec­tiu d’una cam­pa­nya, a les xar­xes soci­als hi ha prou infor­mació per ela­bo­rar una llista de per­fils del tot adi­ent.

Amb aquesta idea, una empresa aus­tra­li­ana ano­me­nada USo­cial acaba d’inau­gu­rar el pri­mer ser­vei de comer­ci­a­lit­zació de per­fils de Face­book i Twit­ter per a empre­ses. El que fa és bus­car entre els usu­a­ris d’aques­tes xar­xes soci­als els per­fils que interes­sen els seus cli­ents a través de recer­ques d’usos i interes­sos. Tot seguit faci­li­ten a l’empresa la llista de les per­so­nes que coin­ci­dei­xen amb els seus requi­sits, i si la llista és vali­dada, pas­sen a adhe­rir aquests per­fils agre­gant-los al grup de l’empresa.

D’aquesta manera, la com­pa­nyia té accés a tots aquests per­fils i als seus con­tac­tes, els pot enviar mis­sat­ges publi­ci­ta­ris i, de pas­sada, aug­menta la seva popu­la­ri­tat a les xar­xes soci­als en créixer de cop i volta en nom­bre de segui­dors. La jugada acaba resul­tant rodona.

Tari­fes econòmiques
Entre les tari­fes que ofe­reix actu­al­ment USo­cial el pro­ducte estre­lla és un paquet de 1.000 per­fils per 87 euros, cosa que deixa un preu mitjà de 0,087 euros per per­fil. La tarifa, força com­pe­ti­tiva, fa que qual­se­vol empresa es pugui bene­fi­ciar d’aquest ser­vei inde­pen­dent­ment del seu pres­su­post.

Actu­al­ment USo­cial té 150 cli­ents interes­sats en aquesta nova tècnica que podríem ano­me­nar de màrque­ting social i en molt poc temps ha apa­re­gut un altre grup amb aspi­ra­ci­ons simi­lars ano­me­nat Hitwise, que ha ampliat els seus ser­veis d’estadística i anàlisi web amb per­fils de Twit­ter.

Els que patei­xen les con­seqüències d’aquesta ini­ci­a­tiva són els usu­a­ris de les xar­xes soci­als, que si aquesta tècnica s’acaba popu­la­rit­zant es faran un fart de rebre sol·lici­tuds per agre­gar-se al grup de l’empresa x o l’empresa y. Com que aquests per­fils són públics, no és neces­sari el permís de l’usu­ari perquè passi a for­mar part d’un d’aquests paquets de per­fils a la venda.

D’aquesta manera, qual­se­vol que tin­gui un per­fil a Face­book o Twit­ter es pot con­ver­tir invo­luntària­ment en un pro­ducte amb el qual comer­ci­a­litzi una empresa de màrque­ting i esde­ve­nir el blanc de mis­sat­ges publi­ci­ta­ris.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.