Economia

Iberia crearà una ‘low cost’ per marginar més Barcelona

La nova aerolínia funcionarà en xarxa per al curt i el mitjà recorregut i omplirà els vols internacionals de l’aeroport de Madrid · Els experts creuen que ara és més urgent que mai obtenir la gestió del Prat

Ibe­ria va anun­ciar ahir la cre­ació d’una com­pa­nyia aèria de curt i mitjà radi, que ope­rarà en xarxa, amb base a Madrid, que apor­tarà i dis­tri­buirà trànsit per a la crei­xent xarxa de llarg recor­re­gut d’Ibe­ria. En altres parau­les, el hub de Bara­jas, en detri­ment del Prat, s’ha d’ali­men­tar i a preus econòmics i no hi ha una manera millor d’arri­bar a aquest destí que cre­ant una low cost, reduir rutes i pagant sala­ris mínims. És el que Ibe­ria ano­mena, en el seu comu­ni­cat, “un nou model de pro­ducció”. La nova aerolínia forma part del pla 2012, apro­vat ahir pel con­sell d’admi­nis­tració de la com­pa­nyia.

Ramon Tre­mosa, eco­no­mista i expert en aero­ports, comen­tava ahir que l’ope­ració “té tota la lògica perquè si segueix amb aquests números, Ibe­ria des­a­pa­reix en cinc anys, tret que la res­cati el govern. Ha de crear una low cost per ser­vir els aero­ports espa­nyols. És clar que només pot sobre­viure si can­via el seu model de negoci”.

El nou pla 2012 d’Ibe­ria es pro­du­eix en un con­text econòmica­ment molt com­pli­cat i política­ment difícil. Fa poc més de tres mesos, Ibe­ria es va des­fer de Clickair en fusi­o­nar-la amb Vue­ling, on Ibe­ria té el 45% de les acci­ons. Aquesta ope­ració, segons Tre­mosa, era per “treure llast”, però ni tan sols així ha pogut millo­rar els números ver­mells. D’altra banda, un con­sul­tor aeronàutic asse­gu­rava ahir a l’AVUI que no es podia des­car­tar que fos Vue­ling la que es con­vertís en la nova com­pa­nyia que vol crear Ibe­ria, qüestió des­men­tida amb rotun­di­tat des de la com­pa­nyia de ban­dera espa­nyola: “Serà una aerolínia de nova cre­ació, encara no exis­teix ni té nom”.

Refor­mu­la­ci­ons

Tan­ma­teix, el paper que jugarà a par­tir d’ara Vue­ling és una incògnita. Reta­llarà vols? Es dupli­ca­ran rutes amb la nova com­pa­nyia d’Ibe­ria? Es con­ver­tirà en la seva sub­sidiària? Des de Vue­ling ningú no s’ha vol­gut mani­fes­tar, adduint que són una empresa cotit­zada. La nor­ma­tiva de la CNMV és rígida.

D’altra banda, Spa­nair intenta cons­truir al Prat el que Ibe­ria ja està fent a Bara­jas. Però això ara sem­bla que també serà més com­pli­cat. Segons Tre­mosa, “Spa­nair només té via­bi­li­tat si és la com­pa­nyia que ali­menta vols de Star Alli­ance i només pot seguir aquest camí i el de les rutes inter­na­ci­o­nals si hi ha un canvi en la gestió de l’aero­port del Prat, una gestió que li faci­li­ta­ria a la com­pa­nyia aèria cata­lana les millors rutes, els millors hora­ris, els millors slots... que la mima­ria perquè el Prat fos un hub inter­na­ci­o­nal”.

Germà Bel, expert del sec­tor, asse­gura que aquesta ope­ració d’Ibe­ria d’aba­ra­tir cos­tos “intro­duirà pressió en el mer­cat intern i a Europa”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.